عصر خودرو

بورس دمشق، بازاری فعال با یک دهه جنگ و کشمکش

عصر بازار- علیرغم یک دهه جنگ و خونریزی در سوریه و ۴۰۰ هزار کشته و ۱۱.۴ میلیون بی خانمان، سوریه همچنان دارای بازار سهامی فعال و قدرتمند است.

بورس دمشق، بازاری فعال با یک دهه جنگ و کشمکش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بورس دمشق در سال 2009 میلادی در راستای برنامه اصلاح اقتصادی و در واقع دو سال قبل از وقوع جنگ در این کشور افتتاح شد.

    نه تنها بازار با وجود جنگ به فعالیت خود ادامه داده است، بلکه انتشار آمار روزانه معاملات در این بازار بر روی وب سایت رسمی بورس دمشق، نشان دهنده فعالیت بسیار چشمگیر این بازار در قالب حجم و ارزش معاملات بود. متغیرهایی که نشان از رونق اقتصادی در سال جدید را می دهند.

    در جریان عادی و فضای آرام در یک کشور، این آمار و فعالیت های یک بازار نشان دهنده بازگشت اعتماد به اقتصاد است. اما با وجود جنگ داخلی سوریه این آمار و ارقام بسیار شگفت انگیز است.

    دکتر رینود لیندرز، عضو گروه تحقیقات سوریه و لبنان در این خصوص اظهار داشت: ممکن است حجم سهام معامله شده و حجم بازار در این کشور زیاد باشد اما این معاملات ارزش خیلی زیادی ندارند.

    وی در این خصوص ادامه داد: سرمایه گذاری در بازار این کشور رو به افزایش است که تاثیر زیادی بر شرایط اقتصادی دارد به خصوص این که نرخ تورم نیز در این کشور بالاست.

    رینود لیندرز در این خصوص افزود: به نظر میرسد نهایتا 6 سهم پرمخاطب در این بازار وجود داشته باشد که این سهم ها هم مربوط به بانک های خارجی است.

    رشات الکتان، استاد دانشگاه دمشق در این خصوص اظهار داشت:اگر نگاهی به شاخص ها بیندازید متوجه پرمخاطب بودن سهام بانک های خارجی خواهید شد .

    سهام این بانک ها با دلار معامله می شودن و سهامداران در واقع هر سال ن پوند سوری می دهند تا سهم دلاری خریداری کنند و به دلیل پیش بینی کاهش قیمت پوند در سال های آتی، سود خود را افزایش می دهند .

    با این که رشات الکتان و رینود لیندرز هر دو در خصوص اقتصاد شکننده سوریه اتفاق نظر دارند، اما نشانه هایی از امید به بهبود اقتصادی در این کشور موج می زند.

    به نظر می رسد پوند سوریه تا ماه های اخیر، به ثبات نسبی برسد و بتواند تا هر دلار، 400 پوند نیز برسد.

    در این بین دکتر الکتان معتقد است، مردم اطمینان دارند حتی اگر حکومت هم تغییر کند، بانک ها تنها برای مدتی تعطیل شده و دوباره فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و سرمایه آنها نابود نمی شود. اما باید گفت این سرمایه گذاری بسیار پرریسکی برای آنها خواهد بود.

    امید دیگری که سهامداران را به بازار جذب کرده است اتمام پروژه نیروگاه 701 مگاواتی است که در جنوب دمشق توسط مهندسان برجسته یونانی در حال اتمام است. این پروژه امیدها را به آینده اقتصادی سوریه افزایش داده و سهامداران را نسب به جذب شرکت های خارجی، امیدوار کرده است.

    اما نمی توان به ثبات بازار سرمایه این کشور امیدوار بود. در حدود 90 درصد از جمعیت این کشور برای زنده ماندن وابسته به کمک های دولتی یا کمک های خارجی هستند و حتی اگر کمتر از 50 درصد جمعیت نیز دارای حساب بانکی بوده و سهامداران بانکی باشند، جمعیت سهامداری بازار دمشق بسیار کم جان خواهد بود.

    برچسب ها