عصر خودرو

جزئیات صادرات نفت خام ایران در نخستین ماه ۲۰۱۷؛

افزایش صادرات نفت ایران به فرانسه و کاهش فروش به ایتالیا در ماه ژانویه

عصر بازار- صادرات نفت خام در نخستین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی (دی-بهمن) با نوساتی همراه بود به گونه ای که فروش نفت به هند و فرانسه افزایش یافت، اما خرید نفت توسط ایتالیا افت کرد.

افزایش صادرات نفت ایران به فرانسه و کاهش فروش به ایتالیا در ماه ژانویه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، میزان صادرات نفت و میعانات گازی به کشورهای مختلف، همواره با نوساناتی همراه است، در واقع پالایشگاه ها بر اساس میزان ظرفیت مخازن ذخیره و ظرفیت پالایشی خود اقدام به خرید و تخلیه محموله های نفتی می کنند، بر این اساس، امکان دارد که یک پالایشگاه در یک ماه با خرید محموله های نفتی بزرگ، ذخایر خود را پر کرده و در ماه های بعد خرید نداشته باشد.

    همچنین، پالایشگاه ها به طور معمول یک یا 2 بار در ماه، اقدام به تعمیرات (اورهال)، بروز رسانی و آماده سازی تجهیزات و تاسیسات خود می کنند که چند هفته به درازا می کشد و در این مدت نیز خرید محموله های نفتی انجام نمی شود.
    آنچه که در صادرات نفت اهمیت دارد، روند پایدار و رو به رشد فروش نفت است که پس از برجام، برای کشورمان در حال تحقق بوده و نوسان های ماهانه، موضوعی عادی در تجارت نفت به شمار می رود.
    آمارهای کلی نشان می دهد که میزان صادرات و میعانات گازی ایران از رقم یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در ابتدای دولت یازدهم به 2 میلیون و ٨۰۰ هزار بشکه رسیده است.
    مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با انتشار گزارشی به نقل از منابع ثانویه (غیر رسمی) درباره جزئیات صادرات نفت ایران اعلام کرد: در ماه ژانویه 2017 (دی- بهمن) صادرات نفت خام ایران به مشتریان اصلی خود، در مقایسه با دسامبر (آذر-دی) سال 2016، با نوساناتی همراه بود.
    صادرات نفت خام ایران به فرانسه با حدود 70 هزار بشکه در روز افزایش به 180هزار بشکه در روز رسید. همچنین صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب با 60 و 20 هزار بشکه در روز افزایش به 180 و 210 هزار بشکه در روز رسید.
    در مقابل، صادرات نفت خام ایران به چین و ژاپن به ترتیب با 30 و 25 هزار بشکه در روز کاهش به 260 و 210 هزار بشکه در روز تنزل یافت؛ بیشترین کاهش صادرات نفت خام ایران در ماه ژانویه 2017 مربوط به ایتالیا بود.
    در این ماه، واردات نفت خام ایتالیا از ایران نسبت به ماه قبل حدود 130 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 100 هزار بشکه در روز رسید.
    بیشترین افزایش صادرات نفت خام ایران مربوط به هند بود، به گونه ای که در ماه ژانویه 2017 در مقایسه با دسامبر 2016 با 280 هزار بشکه در روز افزایش به 570 هزار بشکه در روز رسید.
    بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه، برخی دیگر از شرکت های آسیایی و اروپایی اقدام به خرید نفت و میعانات گازی ایران کرده اند که جزئیات آن در این گزارش اعلام نشده است.
    پس از برجام کشورهای مختلفی اقدام به خرید نفت ایران کرده اند که از جمله آنها می توان از چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند نام برد.
    اگرچه اروپایی ها پس از رفع تحریم ها، خرید نفت از ایران را آغاز کرده اند، اما همچنان، کشورهای آسیایی به عنوان اصلی ترین مشتریان نفت کشورمان به شمار می روند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو