عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

خروج محصول پتروشیمی از بورس کالا، تاثیر منفی بر رشد اقتصاد دارد

عصر بازار: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نتیجه معامله محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا را تضعیف تولیدکنندگان پتروشیمی معرفی و بیان کرد: تضعیف این صنعت به دلیل نقش مهم در اقتصاد، زمینه ساز تاثیر منفی بر رشد اقتصادی می‌شود.

خروج محصول پتروشیمی از بورس کالا، تاثیر منفی بر رشد اقتصاد دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رحیم زارع اصرار وزیر صنعت بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران را یک تصمیم غیر علمی و خلاف اهداف سند چشم انداز برای صنایع پتروشیمی دانست.

    نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورس ها موجب شفافیت، رقابت و عدالت در بازار می شوند، اظهار کرد : اگر محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالای ایران به فروش برسد، به دلال ها کمک کرده ایم و زمینه ساز افزایش قیمت ها می شویم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود : متاسفانه وزیر صنعت در هر بار مطرح کردن موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران باعث التهاب در بازار پتروشیمی شده که در بلند مدت موجب بی ثباتی بازار و لطمه به اقتصاد می‌شود.

    زارع معتقد است که اصرار غیرعلمی وزیر صنعت، نه تنها با سیاست های دولت یازدهم همسو نیست، بلکه با سیاست های نظام نیز همخوانی ندارد و اهداف سند چشم انداز برای صنایع پتروشیمی را زیر سوال می برد.

    نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آباده و بوانات، شفاف سازی را از شعارهای بورس می داند و معتقد است که عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران زمینه چند نرخی شدن این کالاها را در بازار از بین می برد و در نتیجه آن نوسان قیمت ها و افزایش غیرمنطقی قیمت ها نیز از بین می رود.

    این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تصریح اینکه خروج معاملات پتروشیمی ها از تالارهای معاملاتی بورس کالا همسو با خواست واسطه ها و سودجویان است، گفت : تاکید و اصرار یک وزارتخانه بر این موضوع نه تنها شائبه ایجاد می کند، بلکه موجب هرج و مرج در بازار محصولات پتروشیمی می شود.

    نمایند آباده و بوانات با تاکید بر اینکه بورس کالا وظیفه ایجاد اقتصاد رقابتی و کارآمد و خودانتظام را دارد که نتیجه آن توسعه بازارهای مالی وکالایی در منطقه و تثبیت نقش بورس کالا به عنوان مرجع قیمت گذاری است، توضیح داد: چشم انداز صنعت نفت در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 بر مبنای تبدیل ایران به اولین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در منطقه از لحاظ ارزش است؛ بدون شک این اهداف از طریق یک بازار خودانتظام و رقابتی می تواند ایجاد شود، نه در یک بازار چند نرخی پر التهاب که تولید صنعت پتروشیمی کشور را تضعیف می کند.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس به موضوع عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا  ورود خواهد کرد، گفت : ما در مجلس حتما از وزیر صنعت دعوت خواهیم کرد که برای توضیح درباره معامله محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالای ایران به مجلس تشریف بیاورند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها