عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری باهنر درباره مشکلات پتروشیمی ها عنوان کرد

لزوم آزادسازی عرضه و تقاضا

عصر بازار: برخی از شرکت هایی که از حضور در خود بورس کالا راضی نیستند صحبت از دادن اختیار برای عرضه کالای خود در بورس را مطرح می کنند که در عمل به خارج شدن پتروشیمی ها از گردونه معاملات بورس کالا منتهی خواهد شد.

لزوم آزادسازی عرضه و تقاضا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    مدیرعامل کارگزاری باهنر با بیان مطلب بالا در گفت و گو با پایگاه خبری عصر بازار افزود: این شرکت ها چون فکر می کنند در خارج از بورس مزایای بیشتری دارند از طریق کانال های مختلف فشار می آورند و سعی دارند که حضور خود در بورس کالا را از حالت اجبار دربیاورند. سید محمود حسینی پور ادامه داد: هر چند طبق قوانین وقتی محصولی بیش از 2 بار روی تابلوی عرضه بورس کالا برود و معامله نشود اجازه فروش در بازار آزاد را دارد که بر این اساس برخی از شرکت ها از این قانون برای عرضه خارج از بورس سوءاستفاده می کنند. او با اشاره به زمانی که محصول قیر برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شد، خاطرنشان کرد: در آن زمان قیمت قیر در بازار آزاد حدود 90 تومان و در بورس کالا حدود 150 تومان بود ولی با این وجود مصرف کنندگان از بورس کالا خرید می کردند چرا که در بازار آزاد این محصولات شفافیتی وجود نداشت و فروشندگان به هر کسی که می خواستند محصول خود را می فروختند. وی افزود: بر همین اساس و به دلیل شفافیت موجود در بورس کالا هم فروشندگان و هم خریداران تمایل داشتند که محصول خود را در این سیستم معامله کنند.
    حسینی پور با اشاره به زمان تحریم ها و دست بردن در سیستم عرضه و تقاضا عنوان کرد: عرضه و تقاضا یک دست نامرئی است که بازار را کنترل می کند و وقتی بخواهیم در آن دخالت کنیم مکانیزم بازار به هم می ریزد و دچار چالش می شود. او تصریح کرد: برای مثال در آن زمان ضوابطی مثل بهین یاب تعیین شد که همین مساله سیستم عرضه و تقاضا را دچار مشکل کرده است. مدیرعامل کارگزاری باهنر تاکید کرد: در حال حاضر که با هوشمندی گروه مذاکره کننده دولت تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم باید چنین محدودیت هایی را نیز برداریم چراکه با آزادسازی سیستم عرضه و تقاضا و دست نبردن در آن دست کسانی که می خواهند سود غیرمتعارف داشته باشند کوتاه خواهد شد.

    برچسب ها