عصر خودرو

سفر دو وزیر اقتصادی و انرژی اندونزی به ایران برای توسعه همکاری ها

عصر بازار- 'دارمین ناسوتیون' و 'ایگناسیوس جونان' وزرای هماهنگی امور اقتصادی و انرژی و منابع معدنی اندونزی در آینده نزدیک برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران به ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز به تهران سفر می کنند.

سفر دو وزیر اقتصادی و انرژی اندونزی به ایران برای توسعه همکاری ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی که بالاترین مقام اقتصادی این کشور جنوب شرق آسیا به شمار می رود روز جمعه به خبرنگاران، گفت که در سفر به تهران که تا پایان ماه جاری میلادی انجام می شود با مقامات کشورمان در خصوص واردات گاز وارد مذاکره خواهند شد.

    شرکت ملی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) مهر ماه امسال نخستین محموله 44 هزار متریک تنی گاز مایع (ال.پی.جی) خریداری شده از ایران را از عسلویه به کشورش منتقل کرد.

    این محموله براساس قرارداد امضا شده بین دو کشور به منظور خرید گاز مایع طی سال های 2016 و 2017 با حجم کل 600 هزار متریک تن منتقل شد، اما به نظر می رسد وزیر وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی و وزیر انرژی این کشور با سفر به ایران نسبت به ادامه خرید گاز مایع از کشورمان اقدام کنند.

    به نوشته تارنمای 'کمپاس'، وی گفت: ما در تهران در مورد فرآیند گاز وارداتی از ایران و قیمت و جزئیات بحث می کنیم.

    وی گفت که در تهران علاوه بر ارزیابی واردات گاز مایع، در مورد همکاری در تعدادی از پروژه ها از جمله طرح های شرکت ملی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) و تعدادی از شرکت های دولتی در ایران بحث می شود.

    تارنمای 'اوکزیون' نوشت: هدف از این سفر توسعه همکاری اندونزی و ایران در بخش نفت و گاز و همکاری در عرضه نفت خام و ساخت پالایشگاه های نفت است.

    'ویراتماجا پوجا' مدیرکل نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز گفت: ما ایرانی ها را به سرمایه گذاری در اندونزی دعوت خواهیم کرد و عرضه نفت خام و بحث سرمایه گذاری در پالایشگاه از دیگر محورهای مذاکرات است.

    به گفته وی، ایران و اندونزی ظرفیت بالایی برای همکاری و استفاده متقابل از منافع آن دارند. ایران درپی یک بازار برای ظرفیت تولید نفت خود بوده و از سوی دیگر اندونزی نیازمند منابع نفت در درازمدت است.

    خرید گاز مایع از ایران توسط اندونزی در راستای افزایش مصرف گاز مایع در این کشور انجام می شود که در سال گذشته میلادی به 7.5 میلیون تن رسید و نسبت به سال 2015 میلادی 13.6 درصد افزایش یافت.

    از سوی دیگر شرکت ملی نفت ایران و شرکت پرتامینا اندونزی مرداد ماه به منظور مطالعه توسعه دو میدان آب ‎تیمور و منصوری (آسماری – بنگستان) در جهت افزایش ضریب برداشت نفت خام تفاهمنامه همکاری و قرارداد محرمانگی امضا کردند و اخیرا یک هیات پس از پایان کار مطالعاتی به تهران رفت تا مذاکرات را ادامه دهد.

    یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش ایران نیز بهمن ماه جاری برای تحویل یک محموله نفتی به پالایشگاه 'سیلاکاپ' اندونزی، عازم این کشور شد. این محموله مسیر و بازار جدیدی در تجارت نفت ایران باز می‎ کند.

    این محموله نخستین محموله نفتی است که ایران پس از برداشته شدن تحریم های بین‎المللی در سال 2016 میلادی، به اندونزی ارسال می‎ کند.

    برچسب ها