عصر خودرو

علت ورود مجلس به نرخ گذاری خوراک پتروشیمی چیست؟

عصر بازار: برخی از نمایندگان مجلس از ورود این نهاد به نرخ گذاری خوراک پتروشیمی خبر دادند.این درحالیست که یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس می گوید: وقتی هنوز این لایحه وارد مجلس نشده است ما نمی‌توانیم نرخ گذاری کنیم باید بر اساس عدد بودجه محاسبات صورت گیرد آن زمان است که مجلس برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ورود خواهد کرد.

علت ورود مجلس به نرخ گذاری خوراک پتروشیمی چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن از بررسی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دستور کار این کمیسیون خبر داد. آنطور که خانه ملت گزارش داده شریف حسینی درباره تصمیم کمیسیون صنایع و معادن و مجلس در مورد قیمت گذاری خوراک واحد‌های پتروشیمی منجر به اتفاقات سال 92 در بورس (آغاز ریزش شاخص با افت قیمت سهام شرکت های پتروشیمی ) و ضرر بسیاری از مردم که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند،خبر داده است. اما موضع دیگر نمایندگان مجلس برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از طرف مجلس چیست؟

    در همین مورد الله‌وردی دهقانی، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: نمایندگان مجلس در خصوص پتروشیمی‌ها به دنبال رانتی که در دو سال پیش ایجاد شده بود، بودند و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم در آن زمان بسیار ارزان بود که منبع رانت برای یک عده‌ای ایجاد کرده‌بود که سر و صداهایی را به وجود آورد تا در آخر دولت با پیشنهادی که کمیسیون در سال گذشته داده بود نرخ را 13سنت اعلام کرد.

    او ادامه می‌دهد: نرخ جهانی بالای 20 سنت است که سود آوری برای پتروشیمی‌ها دارد. اعلام نرخ 13 سنت از طرف دولت به این منظور انجام شد که این صنایع به نوعی راه اندازی شود البته باید زنجیره‌های عرضی آن باید در کشور ایجاد بشود و به تولید مواد اولیه پتروشیمی منجر نشود وقتی خوراک ارزون در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود کسی محصولات کارخانه‌های پایین دستی را نمی‌خرد در آنجا سود بسیار بالایی وجود دارد و رانت ایجاد می‌شود و صنایع کوچک ضرر می‌کنند.

    محمد سلیمانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره می‌گوید: تا دولت لایحه بودجه را ندهد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها معلوم نمی‌شود. ما منتظرلایحه بودجه از طرف دولت هستیم.

    سلیمانی تصریح می‌کند: وقتی هنوز این لایحه وارد مجلس نشده است ما نمی‌توانیم نرخ گذاری کنیم باید بر اساس عدد بودجه محاسبات صورت گیرد آن زمان است که مجلس برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ورود خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها