عصر خودرو

اعلام خبرهای خوش نفتی تا پایان سال؛

تولید پارس جنوبی تا قبل از پایان سال به ۳۵ هزار بشکه در روز می‌رسد

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه تا آخر سال خبرهای خوش نفتی به گوش مردم می‌رسد، افزود: تا قبل از پایان سال، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به ۳۵ هزار بشکه خواهد رسید.

تولید پارس جنوبی تا قبل از پایان سال به ۳۵ هزار بشکه در روز می‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه تا پایان سال خبرهای خوش نفتی به گوش مردم می‌رسد در مورد میدان‌ نفتی پارس شمالی و پارس جنوبی گفت: در پارس جنوبی که یک میدان نفتی مشترک با قطر است از این کشور جلوتر هستیم. پارس شمالی یک میدان مشترک نیست و به همین دلیل در اولویت وزارت نفت قرار ندارد.

    وی ادامه داد: تولید از لایه نفتی پارس جنوبی که یک میدان مشترک است قبل از پایان سال به 35 هزار بشکه می‌رسد. روی این میدان یک کشتی عظیم که مانند یک پالایشگاه است، نصب شده و وارد ایران شده است. البته قرارداد خرید این کشتی در زمان وزارت قبلی من امضا شد اما به دلایلی لغو شده بود.

    وزیر نفت در مورد توسعه میدان فرزاد ای و فرزاد بی، توضیح داد: این میدان‌ها با کشور عربستان مشترک هستند. مهم‌ترین میدان‌ها از نظر ارزش و اندازه، میدان‌های پارس جنوبی و غرب کارون هستند. میدان‌های فرزاد ای و فرزاد بی، میدان های گازی هستند و گاز آن‌ها خشک است.

    زنگنه با تاکید بر اینکه برنامه توسعه میدان‌های فرزاد A و فرزاد B در حال عملی شدن است، توضیح داد: در مورد این میدان‌ها ظرف یک سال به قرارداد می‌رسیم. این میدان‌ها مسائل مالی دارند و باید یک بسته مالی برای آن‌ها درست کرد و قرارداد آن‌ها به شیوه بیع متقابل انجام شود.

    مذاکرات با توتال ادامه دارد

    وی در ادامه با اشاره به موافقت‌نامه که حدود دو ماه قبل با توتال امضا شد، اظهار کرد: این موافقت‌نامه باید تبدیل به قرارداد شود. مذاکرات با توتال دنبال می‌شود و ظرف دو ماه آینده امضا خواهد شد. البته توتال اخیرا ملاحظاتی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه اگر ترامپ ایران را تحریم کند، توتال از سیاست‌های اتحادیه اروپا پیروی می‌کند. برای من قابل توجیه نیست که آن‌ها چرا این مسئله را رسانه‌ای کردند. در حال حاضر بخش فنی و بازرگانی موافقت‌نامه جلو می‌رود.

    وزیر نفت ادامه داد: البته ما این مسئله را با وزارت خارجه در میان گذاشتیم و آقای ظریف به خانم مویگرینی منتقل کردند. به جز توتال چند قرارداد دیگر وجود دارد که دنبال می‌شود. باید در این زمینه دقت کنیم و ان‌شاءالله کید دشمنان ما به خودشان برگردد.

    زنگنه با اشاره به همکاری توتال با قطر اظهار کرد: میدان پارس جنوبی یک میدان بزرگ است. در حال حاضر ما در مرحله‌ای هستیم که بیشتر از پول به فناوری نیاز داریم. آن‌چه که از همکاری با توتال و انی در توسعه پارس جنوبی یاد گرفتیم، باعث شد بتوانیم فازهای دیگر را توسعه دهیم. ما باید از افت تولید میدان‌ها جلوگیری کنیم و برای این منظور به همکاری نیاز داریم.

    زنگنه تاکید کرد: همکاری با توتال یک تصمیم جمعی و کار درستی بوده است. البته این شرکت از نظر قانونی حق ندارد اطلاعات ما را در اختیار قطر قرار دهد و اگر چنین اقدامی کند، خسارت سنگینی باید بدهد. البته به این شرکت اطلاعات کل میدان داده نمی شود.

    عده‌ای ازاینکه ایران تحریم شود خوشحال می‌شوند

    وی در ادامه با اشاره به قراردادهای APC اظهار کرد: یک سال طول کشید تا متن این قراردادها به اجماع رسید و بر مبنای مصوبات دولت متن قرارداد تهیه شد. ان شاءالله این قراردادها به نتیجه می‌رسد. البته اگر افرادی که می‌خواهند برجام عملی نشود، اجازه دهند این قراردادها نهایی شود و دوباره یک تحریم درست نکنند. یک عده از اینکه ایران تحریم شود خوششان می‌آید. در تحریم نمی‌توان کشور را توسعه داد اما یک عده دلشان نمی‌خواهد کشور در آرامش و توسعه باشد.

    افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور

    وزیر نفت با اشاره به توسعه پالایشگاه‌های کشور گفت: یکی از مباحث مهم مربوط به پالایشگاه‌ها، جلوگیری از خام فروشی است و با توجه به برنامه‌ای که برای توسعه گازرسانی در وزارت نفت وجود دارد از اوایل سال آینده در کشور مصرف نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل حرارتی حدودا صفر می‌شود.

    زنگنه با اشاره به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: با بهره برداری از یک واحد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بنزین به خودکفایی می‌رسیم و تا سال آینده صادر کننده نفت گاز، نفت سفید، LPG و غیره می‌شویم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت نفت خام 1.7 میلیون بشکه است که برنامه داریم آن را به سه میلیون بشکه برسانیم. در این راستا هرچه میعانات گازی تولید می‌شود در داخل کشور فراورش خواهد شد. توسعه پالایشگاه‌ها، ارزش افزوده و ضریب بازگشت سرمایه خوبی دارد.

    تنوع مشتریان نفتی ایران

    وزیر نفت در ادامه با اشاره به بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی اظهار کرد: دولت یک تصمیم ملی گرفت و آن این بود که با حداکثر سرعت به بازارهای جهانی برگردد. البته عده‌ای با این تصمیم مخالف بودند و انتقاد کردند که بازگشت سریع به بازار تاثیر منفی در قیمت خواهد داشت اما ما اعلام کردیم سهم ما در بازار مهم‌تر از قیمت است و قیمت‌ها را باید کسی که خراب کرده درست کند. ما توانستیم کمتر از سه ماه تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش دهیم. همچنین از 1.2 میلیون بشکه صادرات میعانات گازی به 2.8 میلیون بشکه صادرات رسیدیم. در واقع میزان صادرات میعانات و نفت خام ما 1.6میلیون بشکه افزایش یافت.

    زنگنه با تاکید بر اینکه بازارهای صادرات ایران متنوع شده است، افزود: قبلا فقط کشورهای چین، هند، کره، ژاپن، ترکیه و تایوان مشتریان ایران بودند اما در حال حاضر اروپا، اندونزی و سایر کشورهای آسیایی به مشتریان ما اضافه شده‌اند. در حال حاضر مشتری‌ها را خودمان انتخاب می‌کنیم و محدودیتی در دریافت پول نداریم. البته سیاست ما این است که بیشترین فروش را به کشورهای آسیایی داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه افزایش تولید باعث افزایش میزان صادرات می‌شود، گفت: مصرف داخلی نباید بالا برود. زیرا مصارف حرارتی با گاز جایگزین می‌شوند. مصرف مایع نیروگاه‌ها در سال 1392، 27 میلیارد لیتر یا به عبارتی حدود 47 درصد بود که امسال به 10 درصد کاهش پیدا کرده است زیرا اکثر نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند. همچنین راندمان حرارتی خودرو برای ما مهم است و باید تاکسی، اتوبوس و وسائل حمل و نقلی تولید کنیم که از CNG  استفاده می‌کنند.

    وزیر نفت ادامه داد: ما می‌توانیم تا سال آینده 20 میلیون لیتر گازوئیل صادرات کنیم. در حال حاضر روزانه 20 میلیون متر مکعب در سوخت خودرو از گاز استفاده می‌شود که این میزان از گاز جایگزین بنزین شده است.

    درخواست وزیر نفت از مردم

    زنگنه در ادامه با انتقاد از مصرف گاز در بخش خانگی گفت: مردم حرف ما را گوش نمی‌دهند. روزهای آینده دمای کشور کاهش پیدا می‌کند و از مردم می خواهیم مصرف گاز خود را دو درجه کمتر کنند.

    تولید پتروشیمی به 9 میلیون تن می‌رسد

    وی با تاکید بر اینکه امسال برای پتروشیمی یک سال طلایی است، افزود: بسیاری از پروژه‌های پتروشیمی آماده افتتاح هستند و مجموعه تولید پتروشیمی به 9 میلیون تن می رسد که ارزش آن 6 میلیارد دلار است. همچنین واحد های متعددی در عسلویه تا سال 1397 به نتیجه می‌رسد. البته اتمام پروژه‌های پتروشیمی 45 تا 50 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که 30 درصد آن از بخش داخلی و 70 درصد از از بخش خارجی یا صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. مشکلات در حال برطرف شدن هستند و یخ دو متری، یک شبه آب نمی‌شود ولی این یخ در حال آب شدن است و بهار می‌آید.

    افزایش کیفیت بنزین

    زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه توزیع بنزین یورو 4 در کشور افزایش یافته است، گفت: در سال 1392، 2.1 میلیون لیتر بنزین یورو در کشور توزیع می‌شد که در حال حاضر به 25 میلیون لیتر رسیده است. همه پالایشگاه‌ها باید بهسازی شوند و با این حجم از مازوت نمی‌توانند به حیاتشان ادامه دهند.

    برچسب ها