عصر خودرو

جنب پل حافظ؛

صعود آرام شاخص به کانال ۷۷ هزار واحدی

عصر بازار- روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۲۶واحدی از کانال ۷۷ هزار واحدی عبور کرد. هر‌چند دیروز اکثر صنایع کالایی تحت تاثیر رشد قیمت در بازارهای جهانی، از شاخص کل حمایت کردند اما در ادامه فشار فروش از سوی برخی از سهامداران حقوقی مانع از رشد بیشتر نماگر بازار سهام شد

صعود آرام شاخص به کانال ۷۷ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، بازار سهام ایران دیروز شاهد تصمیمی خلق‌الساعه در مورد انجام یک عرضه اولیه بود. کمتر از 24ساعت بعد از اعلام عرضه اولیه نیروی جنوب غرب صبا، این عرضه اولیه لغو شد. در حالی که روز دوشنبه فرابورس اقدام به انتشار اطلاعیه عرضه اولیه شرکت نیروی جنوب غرب صبا کرده بود، صبح دیروز، سازمان بورس از تعلیق این عرضه اولیه و تمام عرضه‌های اولیه تا پایان سال جاری خبر داد. این تصمیم شتاب زده در گذشته نیز انجام و عدم تاثیر آن بر وضعیت بازار ثابت شده بود. در این باره محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در راستای حمایت از سهامداران و تقویت نقدینگی در گردش، هیچ عرضه اولیه سهامی تا قبل از نوروز 96 در بازار سهام انجام نخواهد شد.

    این در حالی است که عرضه‌های اولیه با ایجاد تنوع بخشی به بازار سرمایه و رشد آن نقش موثری در کارآیی بازار سرمایه ایفا می‌کند و بستن درهای بازار سرمایه روی متقاضیان ورود به معنای قبول عدم ظرفیت بازار سرمایه در برابر تقاضاهای موجود در صحنه اقتصاد کشور است. دیروز برای رفع مشکل شرکت‌هایی که مشمول ماده 141 شده‌اند و ادامه فعالیت‌شان با توجه به قوانین و مقررات موجود دچار معضل شده کارگروهی برای بررسی راهکارهای خروج از این شرایط تشکیل شد. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان اینکه پیشنهادهای این جلسه نهایی شده و برای جلسه اصلی ارسال شده است، درباره راه حل مشکلات این دسته از شرکت‌ها، گفت: برای بنگاه‌هایی که به دلیل تحریم‌ها یا عملکرد خود بنگاه و وضعیت کلی اقتصاد دچار زیان شده‌اند و مشمول ماده 141 شده‌اند، دو پیشنهاد به‌عنوان خروج از وضعیت فعلی مطرح و بررسی شد.

    وی در‌باره پیشنهاد اول اظهار کرد: در حال حاضر قانون، اجازه تجدید ارزیابی از محل مازاد ارزیابی دارایی‌ها را می‌دهد و معاف از مالیات نیز است منتها این ارقام در ترازنامه شرکت به‌عنوان رقم مازاد تجدید ارزیابی می‌نشیند اما اگر تبدیل به سرمایه شود به دلیل مغایرت با استانداردهای حسابداری مشمول مالیات می‌شود. بر این اساس یکی از پیشنهادها این بود که برای این دسته از شرکت‌هایی که دچار مشکل ماده141 هستند، ماده قانونی از قبل وجود داشت که به شرکت‌ها اجازه می‌داد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی را در ذیل بند سرمایه برده تا معاف از مالیات شوند. پیشنهاد می‌شود برای این دسته از شرکت‌ها قانون معافیت مالیاتی نیز یک سال دیگر تمدید شود.امیری درباره پیشنهاد دوم گفت: پیشنهاد بعدی این بود که تعریف و تفسیر ماده 141 که در قانون تجارت آمده بازنگری شود.

    در تعریف فعلی آمده که اگر سرمایه یک شرکت به نصف رقم سرمایه سقفی شرکت برسد، مشمول 141 می‌شود. در این جلسه پیشنهاد شد، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حقوق صاحبان سهام بنشیند تا دیگر مشمول ماده 141 نباشد. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران با اشاره به این دو پیشنهاد که در جلسات کارشناسی دولت با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مطرح شده، گفت: اجرایی شدن هر یک از این پیشنهادها نیاز به قانون دارد که در جلسه اصلی تصمیم‌گیری نهایی درباره آن انجام می‌شود.در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری مالی همچنان سرمایه‌گذاری نیرو با صف خرید همراه بود. در این گروه سرمایه‌گذاری بیمه نیز شاهد تشکیل صف خرید بود.

    در گروه تصفیه نفت، وزیرنفت با مثبت ارزیابی کردن تعامل کمیسیون اقتصادی مجلس با وزارت نفت در توسعه پروژه‌های صنعت نفت و گاز گفت: به زودی با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور در زمینه بنزین خودکفا می‌شود. بیژن زنگنه تصریح کرد: پالایشگاه «ستاره خلیج‌فارس» درحال راه‌اندازی است و تلاش می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. در گروه سیمانی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به درخواست عراقی‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت با ایران گفت: کمیته مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شده تا طی جلسات مستمر دوماهه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در حوزه‌های تولیدی پیگیری شود. به گزارش خبرگزاری فارس، یحیی آل‌اسحاق در نشست خبری همایش بزرگ سالانه تجاری ایران و عراق با بیان اینکه مساله ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و به ویژه اقتصادی بسیار مهم است، گفت: روابط اقتصادی دو کشور نیازمند ساماندهی دقیق و همه‌جانبه است.

    آل‌اسحاق با اشاره به وضعیت امیدوارکننده رفع ناامنی‌ها در کشور عراق بیان کرد: بر اساس آخرین آمار عراق بعد از چین و امارات سومین طرف تجاری ما در دنیا است که اگر وضعیت تجاری ما در بازار عراق سازماندهی شود، حداقل این بازار در 10 تا 15 سال آینده یکی از بازارهای مهم در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای ما خواهد بود. وی افزود: یکی از اقلام عمده صادراتی ما به کشور عراق سیمان بود و حتی واحد تولید سیمان ایلام برای تولید و صادرات به این کشور راه‌اندازی شد. با این حال در شرایط فعلی با توجه به طرح‌های حمایتی عراق از تولید سیمان در داخل، صادرات سیمان به عراق متوقف شده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حضور فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید سیمان در کشور عراق گفت: برای توسعه روابط تجاری با این کشور چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری نداریم. در گروه خودرویی، موتورسازان تراکتورسازی ایران دیروز با اعلام سود برای سال آینده متوقف شد. «خموتور» برای هر سهم سال مالی جاری 153 ریال زیان پیش‌بینی کرده است. سود هر سهم این شرکت برای سال مالی آینده 23 ریال در نظر گرفته شده است. در گروه شیمیایی شرکت کوچک صنایع شیمیایی سینا دلایل افزایش 276 درصدی سود هر سهم خود برای سال مالی 96 را اعلام کرد و آماده بازگشایی نماد شد. در این رابطه احسان‌اله بیات، مدیرعامل این شرکت رشد قیمت فروش محصولات متعاقب افزایش بهای متانول و آمونیاک را عمده‌ترین دلیل افزایش سود این شرکت اعلام کرد. در گروه بانکی، انتظار برای بازگشایی نمادهای بانکی همچنان ادامه دارد و هنوز زمان مشخصی برای بازگشایی نمادهای بانکی از جمله بانک‌های صادرات و پاسارگاد اعلام نشده است.

    در گروه بانکی، بانک آینده که بهمن سال گذشته اقدام به افزایش 100 درصدی کرده بود، در‌صدد اعمال مرحله دوم افزایش سرمایه است تا 3 هزار میلیارد تومانی شود. طبق مصوبات مجمع فوق‌العاده 27 بهمن سال گذشته «وآیند»، سرمایه این بانک در مرحله اول و از محل مطالبات آورده نقدی و سهامداران، از 800 به 6/ 1 هزار میلیاردتومان رسیده است. مرحله دوم هم برای دو سال به هیات‌مدیره تفویض شده تا سرمایه آن به 3 هزار میلیارد تومان برسد. به این ترتیب، مدیران این بانک با هدف اصلاح ساختار مالی، بهبود نسبت کفایت سرمایه و رعایت الزامات و مقررات بانک مرکزی، در‌صدد اعمال افزایش سرمایه 5/ 87 درصدی هستند تا هم‌جهت با ماموریت اصلی با ایفای نقش در جهت افزایش رفاه جامعه، تقویت تولید، ایجاد پایداری در توسعه اقتصادی، سلامت عملکرد و استحکام مالی بانک حرکت کنند. در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 262میلیارد تومان و در فرابورس به 1061میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها