عصر خودرو

تغییرات اندک قیمت دلار، دلالان را کلافه کرد

نوسان‌گیران ارزی فروشنده شدند

عصر بازار- روز سه‌شنبه، دلار چهارمین افت متوالی با تغییرات اندک را ثبت کرد تا نوسان‌گیران ارزی کلافه‌تر شوند. در چهارمین روز هفته، دلار ۸ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۸۰۸ تومان رسید. به گفته فعالان، ادامه افت نرخ حواله درهم در کنار فروشنده شدن بخشی از معامله‌گران دو عاملی بودند که زمینه پایین رفتن قیمت را فراهم کردند.

نوسان‌گیران ارزی فروشنده شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به اعتقاد شماری از حاضران در بازار، روند قیمت دلار در روزهای گذشته آرام و توام با نوسانات بسیار محدودی بوده است، به‌طوری‌که قیمت از تاریخ 20 بهمن نوسان دورقمی را تجربه نکرده و از تاریخ 19 بهمن زیر سطح 3 هزار و 850 تومان معامله شده است. به گفته فعالان، در فضایی که قیمت دلار با نوسانات محدودی در مسیر کاهشی قرار دارد، خریداران بازار عصبی شده‌اند و بخشی از آنها تصمیم گرفته‌اند ارز دپو شده خود را به فروش برسانند. این در حالی است که عده دیگری همچنان در انتظار بازگشت قیمت‌ها، ارز خود را نگه داشته‌اند.

    همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز به کاهش قیمت ادامه داد و با پایین رفتن از کانال یک میلیون و 190 هزار تومان به کانال یک میلیون و 180 هزار تومان وارد شد. روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 2هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک‌میلیون و 189 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، نوسانات محدود اونس در کنار افت قیمت دلار دو عاملی بودند که در افت فلز گرانبهای داخلی اثرگذار بودند. عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند، خریداران بازار سکه به دلیل روند آرام اونس در هفته جاری عقب نشینی کرده‌اند و همزمان حجم فیزیکی این فلز گرانبها در بازار بالا رفته است. در این میان، نیم سکه و ربع سکه تا حدی در برابر افت قیمت مقاومت کرده‌اند. به گفته فعالان، در روزهای منتهی به پایان سال تقاضا برای سکه‌های کوچک در بازار بالا می‌رود و موجب می‌شود قیمت‌های این دو دارایی در برابر روند اونس و دلار تا حدی کمتر واکنش نشان دهند.

     

    مبارزه در مرز 3800

    روز گذشته، شاخص بازار ارز به سرعت وارد محدوده 3 هزار و 800 تومان شد ولی در برابر پایین رفتن از کف این محدوده مقاومت کرد. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 811 تومان آغاز کرد، ولی تا نزدیکی ساعت 2 ظهر تا نقطه 3 هزار و 805تومان پایین رفت. پس از رسیدن به این نقطه، معامله‌گران در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و به این ترتیب چنان که اشاره شد این ارز با قیمت 3 هزارو 808 تومان به کار خود پایان داد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، دلار با شیب ملایمی در مسیر کاهشی قرار گرفته است و همین موضوع موجب می‌شود که نوسان‌گیران از روند این ارز عصبی‌تر شوند. به باور او، کاهش دامنه نوسانات موجب شده تعدادی از معامله‌گران از بازار خارج شوند و همزمان حجم معاملات بازار کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی، بازارساز می‌تواند با حجم عرضه کمتری اقدام به مدیریت قیمت کند. البته توجه به این نکته ضروری است که معامله‌گران از نوسانات محدود عصبی شده‌اند و در صورتی که قیمت با شیب تندی در مسیر کاهشی قرار داشت، به احتمال زیادی نوسان‌گیران واکنش متفاوتی داشتند. به گفته تعداد زیادی از فعالان، برای نوسان‌گیران میزان نوسان بازار اهمیت دارد و کاهش دامنه نوسان به معنای کاهش امکان کسب سود برای آنها است. این موضوع توجه بیشتر به میزان نوسان بازار در مقایسه با حساسیت به قیمت‌ها را مشخص می‌کند.

    برچسب ها