عصر خودرو

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد

دستور رئیس جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی با منابع صندوق توسعه ملی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت راه‌آهن از صدور دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی خبر داد و گفت: این کار با سرمایه صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.

دستور رئیس جمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی با منابع صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سعید محمدزاده در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد اظهار داشت: در سیاست‌های کلی برنامه ششم به موضوع حمل و نقل توجه شده و حمل و نقل ریلی می‌تواند یکی از مزیت‌های رقابتی بر اقتصاد کشور باشد.

    وی افزود: در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم 30 درصدی،‌حمل و نقل ریلی در حمل بار شده و قیمت گازوئیل نیز باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: دولت ساز و کاری را برای کاهش 10 درصدی تلفات جاده‌ای در هر سال باید فراهم کند و این در حالی است که هم اکنون روزانه 40 تا 50 نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند.

    وی تصریح کرد: طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن کیلومتر بار که از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود، 35 سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود که سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین کمک خواهد کرد.

    محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش افزوده در این بخش 8 درصد است.

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است.

    وی با بیان اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرح‌های عمرانی در حال کاهش است، گفت: دولت نمی‌تواند بر توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری جدی کند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در  این بخش باید با مشارکت دولت و بخش‌های صنعتی و معدنی صورت گیرد.

    به گفته وی در سال جاری 28 درصد از حمل و نقل 4 کالای اصلی از طریق حمل و نقل ریلی صورت گرفته و 66 درصد به حمل جاده‌ای اختصاص داشته است که از این رقم نیز 24 درصد حمل و نقل در مسیرهایی اتفاق افتاده که ریل در آنجا وجود داشته است.

    محمدزاده با اشاره به اینکه در سال 1404 باید 224 میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود، گفت: اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک سوم این میزان ماده معدنی قابل حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای، جابجا شود.

    مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی نیست،‌ گفت: باید حمل و نقل ریلی توسعه یابد.

    وی با اشاره به سهم 41 درصدی راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال 92، گفت: این رقم در حال حاضر به 28 درصد رسیده است.

    محمدزاده همچنین با اشاره به صدور دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ است.

    برچسب ها