عصر خودرو

کاهش اندک قیمت زعفران

عصر بازار- نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: قیمت زعفران بهمن ماه جاری نسبت به ماه گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است.

کاهش اندک قیمت زعفران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، غلامرضا میری افزود: در شرایط فعلی قیمت زعفران بین 460 تا 570 میلیون ریال برآورد می شود و کاهش قیمت می تواند شرایط مساعدی برای افزایش صادرات زعفران فراهم کند.

    وی ادامه داد: کاهش قیمت اگر منجر به افزایش صادرات زعفران ایران و گردش کار در جامعه شود قطعا نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

    رئیس اتحادیه زعفران فروشان خراسان رضوی همچنین گفت: مصرف داخلی زعفران نیز طی ماههای اخیر افزایش چندانی نداشته و همزمان با این امر، به دلیل شرایط خاصی که در بازار حاکم است هزینه های خرید زعفران به سرعت در اختیار تولیدکننده قرار نمی گیرد.

    وی افزود: با این وجود هم اینک محدودیتهایی که در دولت گذشته وجود داشت توسط دولت تدبیر و امید برطرف شده و این موضوع به صادرات زعفران کمک بسیار زیادی کرده است.

    میری ادامه داد: خراسان رضوی ظرفیت تولید سالانه 450 تن زعفران را دارد اما هم اینک حجم تولید محصول در این استان بین 310 تا 360 تن است.

    وی در ادامه همچنین گفت: از مصرف کنندگان تقاضا می شود از زعفرانهایی استفاده کنند که دارای نشانه استاندارد هستند تا نظارت مجموعه های مختلف از جمله اتحادیه های زعفران بر بازار افزایش یابد.

    نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: مصرف زعفران با نشان استاندارد علاوه بر اینکه از شکل گیری بسیاری از آسیبها جلوگیری می کند می تواند نتایج بسیار مثبتی را در حوزه های مختلف اقتصادی به همراه داشته باشد.

    وی به ارزآوری 500 میلیون دلاری زعفران برای ایران اشاره و بیان کرد: این مهم باید به صورت ویژه مد نظر مسئولان قرار گیرد تا برنامه های حمایتی مناسبی در حوزه تولیدو صادرات زعفران تدوین و اجرا شود.

    78 درصد از حجم کل تولید زعفران ایران محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه کشت در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می شود. سطح کنونی زیرکشت زعفران در جنوب خراسان رضوی حدود 70 هزار هکتار است.

    برچسب ها