عصر خودرو

با وجود افزایش یک میلیون تنی صادرات؛

درآمد صادرات پتروشیمی ایران ۶۶۰ میلیون دلار کاهش یافت

عصر بازار- در طول ۱۰ ماهه نخست امسال با وجود افزایش حدود یک میلیون تنی حجم صادرات پتروشیمی اما به دلیل کاهش قیمت نفت، درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی به‌جای افزایش، ۶۶۵ میلیون دلار کاهش یافت.

درآمد صادرات پتروشیمی ایران ۶۶۰ میلیون دلار کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، از ابتدای امسال تا اول بهمن ماه امسال به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن محصولات پتروشیمی و پلیمری، درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی ایران هم با کاهش همراه شده است.

    بر این اساس از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال در مجموع 16 میلیون و 962 هزار تن محصول پتروشیمی صادر شده که در مقایسه با صادرات 15 میلیون و 882 هزار تن محصول صادر شده در مدت مشابه سال 94، در مجموع حجم صادرات محصولات پتروشیمی کشور بیش از یک میلیون تن افزایش یافته است.

    با این وجود در این مدت ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود هفت میلیارد و 388 میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات هشت میلیون و 53 میلیون دلاری در مدت مشابه سال 94، در مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران حدود 665 میلیون دلار کمتر شده است.

    به عبارت دیگر با وجود افزایش یک میلیون تنی حجم صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری، درآمد صادرات پتروشیمی کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال حدود 665 میلیون دلار کمتر شده است.

    از سوی دیگر کل میزان فروش داخلی و خارجی محصولات پتروشیمی ایران با احتساب نرخ تسعیر دلار 3100 تومانی در طول 10 ماهه نخست امسال حدود 11 میلیارد دلار و 697 میلیون دلار بود و در این مدت در مجموع حجم صادرات و فروش داخلی حدود 23 میلیون تن برآورد می شود.

    در مجموع افزایش ظرفیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران اما سقوط قیمت نفت خام از ابتدای سال 95 تاکنون که حتی تا سطوح کمتر از 30 دلار به ازای هر بشکه هم کاهش یافت تاثیر مستقیمی در کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و منطقه‌ای داشته است.

    مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفته گذشته در نشستی خبری با بیان اینکه تا پایان امسال تولید محصولات پتروشیمی کشور به حدود 51 میلیون تن می رسد، گفته است: امسال حجم صادرات پتروشیمی هم باید به 20 میلیون تن و به ارزش 9.5 میلیارد دلار برسد.

    برچسب ها