عصر خودرو

رئیس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی مطرح کرد

ضرورت ایجاد نظام تجارت آزاد با ایران و لزوم همکاری EEU با بورس کالای ایران

عصر بازار: روز پنج شنبه ۴ تیرماه سال جاری، نشست نمایندگان مجمع اقتصادی اوراسیا (EEU) و جمهوری ارمنستان در خصوص اقدامات اساسی به منظور جمع بندی" توافق بر سر نظام تجارت آزاد" با جمهوری اسلامی ایران در ایروان برگزار شد.

ضرورت ایجاد نظام تجارت آزاد با ایران و لزوم همکاری EEU با بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالا، روز پنج شنبه 4 تیرماه سال جاری، نشست نمایندگان مجمع اقتصادی اوراسیا (EEU) و جمهوری ارمنستان در خصوص اقدامات اساسی به منظور جمع بندی" توافق بر سر نظام تجارت آزاد" با جمهوری اسلامی ایران در ایروان برگزار شد. در این نشست مواردی از جمله سیاست تجاری ایران، تجارب عملیاتی دسترسی به بازار ایران و موانعی که فعالان تجارت خارجی با آن مواجه هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    سایت اتحادیه الکترونیکی بین بورسی گزارش داد: گریگور واردیکیان، رئیس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی ((IEU، ضمن تشریح نقش بورس کالای ایران در IEU ، بر ضرورت ایجاد نظام تجاری آزاد با ایران تاکید کرد و گفت: همکاری EEU  با بورس کالای ایران و همکاری بورس روسیه با IEU و رفع موانع این همکاری ها یک ضرورت پیش روی این اتحادیه است.
    جمهوری ارمنستان، به عنوان یکی از اعضاء EEU، که روابط تجاری و اقتصادی بلندمدتی با جمهوری اسلامی ایران داشته، امیدوار است با برداشته شدن تحریم های تحمیلی علیه ایران، بتواند از ظرفیت های این کشور در جهت توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو EEU بهره بگیرد.
    اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU)، که شروع آن از منطقه  CISبوده است، متشکل از بورسهای کالایی در کشورهایی چون، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و بلاروس است که به تدریج کلیه کشورهایی که مایل به عضویت و داد و ستد در این بستر الکترونیکی داشته باشند، می توانند به آن ملحق شوند. بورس کالای ایران از سال 93 و در دومین سال فعالیت این اتحادیه، با قبول میزبانی برگزاری نشست سالانه، به عضویت این اتحادیه درآمد و هم اکنون پیگیری های لازم برای عملیاتی شدن بستر تجارت ایران با سایر کشورهای عضو این اتحادیه در حال آماده سازی است.
    مجمع اقتصادی اوراسیا (EEU) یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است. این مجمع از 10 اکتبر 2000 آغاز به‌کار کرد.
    در مجمع اقتصادی اوراسیا کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضویت دارند. در نشست‌های این مجمع درباره مسایلی از جمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل نظر می‌شود. ایران نیز در بعضی از نشست‌های آن حضور دارد.

    برچسب ها