عصر خودرو

بوی خوش تعهد از بشکه‌های نفتی

عصر بازار- تاریخ اوپک برای نخستین بار شاهد بالاترین میزان پایبندی اعضا به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید است، تعهدی که در کنار رشد غافلگیر کننده تقاضای نفت جهان، سبب شده است حذف عرضه مازاد نفت، شتاب گیرد.

بوی خوش تعهد از بشکه‌های نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی، کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک در توافق هایی جداگانه، تعهد کردند که در مجموع تولید روزانه خود را یک میلیون و ٨۰۰ هزار بشکه کاهش دهند. در این راستا آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد در آغاز اجرای توافق کاهش تولید، اوپک موفق شده است به بالاترین سطح پایبندی به سقف تولید در تاریخ خود دست پیدا کند. کشورهای عضو اوپک ٩۰ درصد به تعهد خود برای کاهش عرضه پایبند بودند و عربستان تولید خود را حتی بیش از میزان مقرر در توافق، کاهش داد.

    11 کشور تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک نیز به حدود نیمی از تعهد خود برای کاهش تولید، پایبند بودند.این پایبندی در سطحی است که فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، گفته به نظر می رسد از جهت پایبندی، این یکی از موفقیت آمیزترین توافق های اوپک بوده است.

    بر اساس پیش بینی این آژانس در سال جاری میلادی تقاضای روزانه نفت از یک میلیون و ٤۰۰ هزار بشکه رشد برخوردار خواهد شد.اگر اوپک به توافق خود پایبند بماند، در نیمه نخست سال جاری میلادی سطح ذخیره سازی نفت جهان روزانه ٦۰۰ هزار بشکه کاهش می یابد.

    البته ابهاماتی درمورد سطح پایین تعهد غیراوپکی‌ها وجود دارد که برخی کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل پایبندی اندک کشورهای غیر عضو اوپک به توافق کاهش تولید این است که این کشورها قرار است به طور مرحله ای این توافق را اجرا کنند. در این راستا روسیه اعلام کرده است که سهم خود از کاهش تولید نفت را به تدریج محقق می کند و در حالی که طبق توافق یاد شده باید روزانه ٣۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهد، رقم کاهش تولید آن در ماه ژانویه تنها ١۰۰ هزار بشکه بود.

    واکنش خریداران نفت در بازارهای جهانی

    تعهد اوپکی ها و غیر اوپکی ها در حالی به قوت خود باقی است که سرمایه گذاران بازار نفت سفارش خرید نفت را در روزهای گذشته افزایش داده اند و این مسئله نشان می‎دهد که آنها به پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید، امیدوار هستند. فعالان بازارهای آتی نفت، شمار سفارش خرید نفت خام دبلیو تی آی را برای دومین هفته پیاپی، به رقمی بی سابقه رسانده‎اند، زیرا نشانه‎ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک در حال کاهش عرضه هستند.

    به گفته کارشناسان فیل فلین سرمایه داران باهوش به تدریج در متوجه می‌شوند که کاهش تولید اوپک، واقعیت دارد؛ به نظر می رسد که در داستان تحولات اخیر بازار نفت، چرخه افت قیمت ها به پایان خود رسیده است. کاهش تولید اوپک می تواند سبب شود که سطح ذخیره سازی نفت در جهان، روزانه دو میلیون بشکه کاهش یابد.

    جایگاه ویژه ایران در بازار جهانی نفت

    ایران جزو معدود کشورهایی بود که جزو لیست کشورهایی که باید تولید خود را کاهش می دادند قرار نگرفت و به کشورمان اجازه داده شد میزان تولید نفت خود را به زمان قبل از تحریم‌ها بازگرداند، اجازه ای که طبق گفته رییس جمهور حق ملت ایران بوده است و  ما در نشست اوپک حق ملت بزرگ ایران را برای تولید و صادرات نفت با دیپلماسی موفق نفتی پس گرفتیم.

    همچنین اجرایی شدن کاهش تولید توافقی کشورهای اوپک و غیر اوپک سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد، قیمت نفت ایران به 55 دلار نزدیک شد.

    همچنین بیژن زنگنه ، وزیر نفت با ابراز خوشنودی از وضع کنونی بازار نفت وضع پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید را مطلوب ارزیابی کرده و گفته  واکنش بازارهای جهانی نفت خام به تصمیم اعضای اوپک مثبت بوده است و این روند ادامه دارد. وضع پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید بسیار خوب است و کشورهای غیرعضو اوپک هم کاهش تولید خود را آغاز کرده اند و قول دادند به سرعت تولید خود را به ارقام تعیین شده برسانند.واکنش بازار به تصمیم اوپک مثبت بوده است و این روند ادامه دارد، پایبندی سبب ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین کاهش سطح ذخیره سازی‌های نفت خام می‎شود.

    برچسب ها