عصر خودرو

یک اقتصاددان مطرح کرد

بهبود فضای کسب و کار در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی

عصر بازار- یک اقتصاددان می‌گوید: ایران به دلیل ویژگی‌هایی مانند داشتن نیروی کار ارزان، ماهر و منابع طبیعی و دسترسی به بازار پرجمعیت قابل توجه محل مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است و در شرایط ثبات سیاسی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کرده و چرخ اقتصاد کشور با قوت بیشتری بچرخد.

بهبود فضای کسب و کار در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی تقوی اقتصاددان درباره وضعیت ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی اظهار کرد: ایران جای مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. چون منبع تولید انرژی‌هایی مانند نفت، گاز و غیره است. منابع طبیعی فراوانی دارد و جاذبه‌های گردشگری مناسبی که می‌توانند سرمایه‌گذار خارجی را به خود جذب کند. همچنین ایران از مزیت چهار فصل برخوردار است که این به ویژه برای کسانی که می‌خواهند خود برای راه‌اندازی کسب و کار در ایران اقدام کنند اهمیت دارد.

    او ادامه داد: علاوه بر همه اینها نکته مهم وجود نیروی ماهر و ارزان در ایران است. اکنون به جوانان دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوقی داده می‌شود که در آمریکا کارگران آن را دریافت نمی‌کنند. حتی اگر بررسی شود مشخص می‌شود که حقوق یک کارگر ساده در کشورهای اروپایی و آمریکا به اندازه یک استاد دانشگاه در ایران است. بنابراین نیروی کار ارزان ماهر خود یکی از ویژگی‌های اقتصاد ایران است که می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی را جذب کند.

    عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین اظهار کرد: جمعیت ایران و دسترسی آن به بازار 400 میلیونی منطقه از جمله دیگر ویژگی مناسب کشور برای جذب سرمایه‌گذار است. به این معنی که سرمایه‌گذاری که بخواهد به کشور ورود کند این را می‌داند که هم می‌تواند کالاهای تولیدشده خود را در ایران بفروشد و هم می‌تواند از ایران به عنوان یک سکوی صادراتی استفاده کند.

    او همچنین گفت: در گذشته اقتصاد ایران دچار مشکلات عدیده‌ای مانند تورم دورقمی فزاینده و رکود اقتصادی بود که خوشبختانه اکنون تورم به زیر 10 درصد رسیده و به جز چند صنعت خاص باقی صنایع از رکود خارج شدند و بازار رونق دارد. بسیاری از محافل بین‌المللی برای اقتصاد ایران تا پایان سال جاری رشد بالای شش درصدی را پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از اقتصادهای توانمند دنیا رشد اقتصادی اکنون بیش از سه درصد نیست.

    تقوی همچنین در پاسخ به این سوال که بی‌ثباتی در وضعیت سیاسی ایران می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد، بیان کرد: بی‌ثباتی فقط مخصوص ایران نیست. اکنون به آمریکا نگاه کنید کسی رئیس‌جمهور شده که رفتارهای غیرعقلانی از خود نشان می‌دهد و این موضوع منجر به آن شده است که سرمایه‌گذاران در آن کشور نیز با بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی نسبت به آینده روبه‌رو شوند. با این حال به نظر من اکنون وضعیت سیاسی در ایران به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران با طیب خاطر بیشتری برای ورود به ایران اقدام کنند.

    این اقتصاددان گفت: البته مشکلاتی مانند بروکراسی پیچیده در ایران وجود دارد که این باز هم فقط خصیصه ایران نیست و مشکل بسیاری از کشورهاست. ولی همگی برای آسان‌تر شدن پروسه‌های اداری تلاش می‌کنند. اکنون این موضوع نیز در ایران پیگیری می‌شود و امیدواریم بهبود فضای کسب و کار در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی با جدیت هرچه تمام‌تر در دستور کار قرار گرفته باشد.

    برچسب ها