عصر خودرو

تایید عملکرد ایران توسط بزرگ‌ترین مرجع جهانی گمرک

سازمان جهانی گمرک (wco) در گزارشی رسمی اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک ایران را موفقیت‌آمیز توصیف کرد

عصر بازار-گزارشی از سوی سازمان جهانی گمرک منتشر شد که یکی از مهم ترین محورهای این گزارش به اجرای موفق پنجره واحد تجاری در گمرک ایران اختصاص دارد.

تایید عملکرد ایران توسط بزرگ‌ترین مرجع جهانی گمرک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین،  کارشناسان ارشد سازمان جهانی گمرک که چندی پیش با هدف عارضه‌یابی در مورد مدرنیزاسیون گمرک ایران ، اجرای پنجره واحد تجاری و موافقت‌نامه تسهیل تجارت به تهران سفر کرده و با مسئولان و مدیران گمرک کشورمان دیدار نموده بودند، پس از بازگشت به بلژیک (مقر سازمان جهانی گمرک) در گزارشی به ارزیابی نتایج این سفر و عملکرد گمرک ایران پرداختند و در مجموع اقدامات انجام شده در قالب سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را مثبت خواندند.

    این گزارش روز گذشته رسما از سوی سازمان جهانی گمرک(wco) منتشر شد که یکی از مهمترین محورهای این گزارش به اجرای موفق پنجره واحد تجاری در گمرک ایران اختصاص دارد.

    در بخشی از این گزارش در خصوص اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک ایران آمده است:گمرک جمهوری اسلامی ایران سیستم جامع یکپارچه ترخیص گمرکی (ICCS) را با همکاری دانشگاه تهران ایجاد نموده و در زمان کوتاهی با سایر سازمان‌های مرتبط جهت دستیابی به یک سیستم مدرن پنجره واحد، هماهنگی‌هایی انجام داده که در آن ارائه اسناد فیزیکی حذف شده است. این سیستم قادر است حقوق گمرکی و 26 نوع عوارض را از طرف سایر سازمان‌ها وصول نماید. یک کارکرد جالب در این سیستم، امکان انجام گفت‌وگو و ارتباط فوری بین گمرک، واردکننده و سایر سازمان‌های دولتی است.

    گمرک ایران از طریق سیستم پنجره واحد و ساده کردن رویه‌های گمرکی، زمان انجام برای ترخیص را به شدت کاهش داده است. در حال حاضر در مسیر سبز گمرکی 48 درصد اظهارنامه‌ها بدون دخالت انسان پردازش و ترخیص می‌شود.
    برای جلوگیری از تخلفات مربوط به تعیین ارزش گمرکی، گمرک ایران باکمک سامانه جامع گمرکی وپنجره واحد تجارت فرامرزی تمرکز و منابع خود را روی بازبینی ارزش قرار داده است.سیستم TSC به عنوان بانک اطلاعاتی ارزش و ارزش مرجع ایجاد شده است. در حال حاضر گمرک ایران به سمت حسابرسی پس از ترخیص حرکت می‌کند.

    کارشناسان WCO متوجه شدند که گمرک ایران به اطلاعات بازرسی پیش از حمل به عنوان ضوابط کلیدی انتخاب مسیر و ابزارهای تسهیلی وابسته است.  سیستم حسابرسی پس از ترخیص می‌تواند بازبینی ارزش و تعرفه را تسهیل کند و قانون‌‌مداری تجار را افزایش دهد. لازم به یادآوری است که بیشتر گمرکات دنیا تیم‌ها و واحدهای مؤثر حسابرسی پس از ترخیص دارند و برای پشتیبانی از حداقل بازرسی‌ها و مداخله در مرز متکی به این نوع حسابرسی هستند. کارشناسان حسابرسی پس از ترخیص بایستی دانش کارشناسی در مورد حسابداری، تحلیل داده‌ها، شیوه‌های بین‌المللی تجارت و حمل‌ونقل داشته باشند.

    لذا توصیه می‌شود که گمرک ایران آموزش کارکنان جوان را در دانشگاه، سازمان مالیاتی و سایر سازمان‌های مرتبط جهت کسب دانش در مورد حسابرسی پس از ترخیص مورد توجه قرار دهد.
    اجرایی شدن مدیریت ریسک در گمرک ایران بر اساس گزارش سازمان جهانی گمرک( wco) ،گمرک جمهوری اسلامی ایران سیستم مدیریت ریسک را ایجاد نموده و اثربخشی آن تا حد زیادی بهبود یافته است. این سیستم مداخله گمرک را 50 درصد کاهش داده و تلاش می‌کند تا اثربخشی هدف‌گیری را بهبود بخشد.

    یک توصیه برای بهبود هدف‌گیری، استفاده از داده‌های دقیق‌تر است. در حال حاضر، گمرک ایران اطلاعات بارنامه حمل‌کننده (یا بارنامه کشتیرانی) را برای مدیریت ریسک مورد استفاده قرار می‌دهد. قویاً توصیه می‌شود که گمرک ایران گرفتن اطلاعات بارنامه فورواردر را جهت هدف‌گیری و مدیریت ریسک اثربخش بیشتر مورد توجه قرار دهد. علاوه بر استفاده از اطلاعات بارنامه فورواردر، گمرک ایران باید سوابق ریز تجار را از طریق حسابرسی پس از ترخیص و برنامه فعالان معتبر اقتصادی جهت پشتیبانی مدیریت ریسک و هدف‌گیری جمع‌‌آوری کند.

    صدور رأی قبل از ورود و بانک اطلاعاتی تعرفه

    همچنین بر اساس گزارش سازمان جهانی گمرک ، گمرک ایران صدور رأی قبل از ورود در مورد طبقه‌بندی کالا (تعیین تعرفه) را اجرا می‌کند. طبق بند 9 ماده 3 موافقت‌نامه تسهیل تجارت، اعضای WCO صدور رأی قبل از ورود کالا را در مورد تعرفه و تعیین مبدأ اجرا خواهند کرد و اعضا ترغیب می‌شوند که صدور رأی قبل از ورود درمورد ارزش، معافیت، سهیمه‌ها و سهمیه‌های تعرفه‌ای و سایر اطلاعات را انجام دهند.

    برچسب ها