عصر خودرو

رازی در نشست خبری عنوان کرد

پالایشگاه آبادان سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار ضرر می دهد

آغاز طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: پالایشگاه آبادان در حال حاضر سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار ضرر می دهد،هفته گذشته در حضور معاون اول رئیس جمهور طرح توسعه تثبیت ظرفیت پالایشگاه شروع شده است .

پالایشگاه آبادان سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار ضرر می دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید شریف رازی مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (شنبه) در ساختمان این شرکت برگزار شد،  اظهار داشت :در حال حاضر پالایشگاه آبادان  سالانه حدود 700 میلیون دلار هزینه مازاد،  تحمیل می کند، چرا که این پالایشگاه جزو قدیمی ترین پالایشگاه های دنیا بوده و حتی عمر برخی واحد هایش  از 800 سال می گذرد.

    وی ادامه داد :هفته گذشته در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عملیات اجرایی طرح توسعه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان شروع شده است.

    مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه برخی از مخازن پالایشگاه آبادان با پرچ به جای جوشکاری در حال فعالیت است، افزود: البته واحدهای نویی هم در این پالایشگاه وجود دارد. این پالایشگاه با این همه قدمت از راندمان مناسبی برای ادامه کار برخوردار نبود لذا دولت های مختلف درپی سنوات به دنبال نوسازی این پالایشگاه بودند.


    رازی بیان داشت: پالایشگاه آبادان 41 درصد نفت کوره تولید می کند که قیمت آن یک سوم نفت خام است ولی چون آبادان نماد صنعتی شدن کشور است نگه داری این پالایشگاه بسیاری برای ما اهمیت دارد، به همین دلیل طرحی تصویب شده که آخرین واحد تقطیر پالایشگاه حفظ و با اقدامات جدید در نهایت ظرفیت این پالایشگاه به 360هزار بشکه در روز افزایش یافت.


    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران تصریح کرد: البته ظرفیت پالایشگاه آبادان را از حدود 40هزار بشکه به 10درصد کاهش خواهیم داد، اما فرآورده ها به دلیل افزایش راندمان افزایش خواهد یافت، میزان ضرر و زیان آن کاهش یافت.فرآورده ها به یورو5 خواهد رسید اما استاندارد بنزین یورو 4 خواهد بود.


    وی ادامه داد: در حال حاضر میزان تولید نفت کوره در پالایشگاه آبادان 14میلیون لیتر در روز است که بعد از طرح توسعه به 8 هزار و 250لیتر در روز کاهش خواهد یافت، تولید گازوئیل هم در روند نزولی قرار می گیرد و بخشی از آن صرف خوراک واحدهای جدید خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی  وساختمان ایران با بیان اینکه این پالایشگاه به لحاظ زیست محیطی هم مفید خواهد بود افزود : در حال حاضر 100تن گوگرد در روز تولید می شود که بعد از طرح توسعه به 600تن گوگرد کاهش خواهد یافت.


    وی گفت: هزینه این طرح 2میلیارد و 700میلیون دلار است که بعد از برجام و رفع محدودیت ها مکاتباتی با کنسرواسیون چینی انجام و بعد از تلاش یک ساله یک میلیارد و 20میلیون دلارآن با تاییدیه بیمه دولتی چین رسیده و توافقات 1میلیارد و 700میلیون دلار آن نیز اخذ شده است.


    رازی افزود: 50درصد از این پروژه متعلق به شرکت چینی و 50درصد آن سهم ایرانیان خواهد بود، بعد از اجرایی شدن این طرح بنزین معمولی که در حال حاضر 13میلیون لیتر در روز تولید می شود 16درصد افزایش خواهد داشت، بنزین سوپر هم که همینک تولید نمی کنیم به حدود 3میلیون درلیتر خواهد رسید، نفت سفید که در حال حاضر 7هزار و 200لیتر در روز تولید می شود 2برابر خواهد شد اما میزان گازوئیلی که در حال حاضر 17میلیون لیتر در روز است 7 د رصد کاهش خواهد داشت و این موضوع در جهت تأمین بخشی از خوراک های واحدهای جدید در نظر گرفته شده است.


    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی وساختمان ایران با بیان اینکه بعد از طرح توسعه ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان به 360هزار بشکه در روز خواهد رسید گفت: هر فاز 4سال به طول خواهد انجامید که کل زمان در نظر گرفته شده با تأمین منابع مالی فاینانس حداکثر 5 سال به طول خواهد انجامید، واحدهای قدیمی از مدار خارج و به شکل موزه نگه داری خواهد شد، البته آخرین واحد بنچ 85 را در مدار تولید نگه خواهیم داشت، در مجموع میزان تصفیه ما کاهش می یابد و از 400 به 360هزار بشکه می رسد اما میزان تولید فرآورده ها به دلیل افزایش راندمان افزایش خواهد یافت.


    رازی گفت: با راه اندازی فاز اول و دوم این مجموعه به طور مستقیم 7 هزار نفر جذب خواهند شد.


    سیاست های ترامپ هیچ تأثیری در مشارکت شرکت های خارجی با ما نداشته است

     

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر سیاستهای ترامپ در انصراف مشارکت شرکت های خارجی در پروژه های داخلی گفت: تا کنون هیچ خبری منفی ای درباره عقب کشیدن و یا عدم مشارکت های خارجی در زمینه پروژه های شرکت ما نبوده و تمامی آنها تمایل به همکاری با ما هستند.


    پالایشگاه اراک سودآورترین واحد پالایشگاه کشور است


    رازی گفت: شرکت های ژاپنی و کره ای پیشنهاداتی را برای پالایشگاه اصفهان، بندرعباس به تهران دادند، در اصفهان تفاهم نامه ای امضا شده و مسئولان به دنبال نهایی کردن فاینانس پروژه هستند.


    وی با بیان اینکه در نظر داریم میزان نفت کوره را به کمتر از 10درصد برسانیم افزود:اگر این اقدام را در سایر پالایشگاه ها اجرا کنیم صنعت پالایشگاهی کشور نسبت به برق صنعت سودآورتری تبدیل خواهد شد.


    مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران افزود: در حال حاضر پالایشگاه اراک سودآورترین واحد پالایشگاهی کشور است.


    وی گفت: ما پروژه را اجرا و خطوط های انتقالی لوله را طراحی می کنیم اما وقتی شهر توسعه می یابد خطوط طراحی شده ما با جامعه شهری عجین می شود در حالی که در ابتدای امر خطوط طراحی شده ما خارج از شهر بوده اند، اما تمامی خطوط انتقالی ما دارای سیستم حفاظتی کاتولیگ هستند، درهمه مسیر ها از شهرداری مجوز گرفته ایم، تنها درسرخه حصارمسیری گذارنده ایم که آقایان درخواست چند کیوسک از ما کرده اند، ما تا کنون هیچ نارضایتی از طرف مسئولان نشنیده ایم.

    برچسب ها