عصر خودرو

در گفت وگو با کارشناسان اقتصادی ؛

چشم انداز نرخ تورم در سال ۹۶ ؛ از پیش بینی ثبات تا دو رقمی

عصر بازار- درحالی که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت با مدیریت عوامل تاثیر گذار بر نرخ تورم، مانع از رشد آن خواهد شد و سال آینده نیز تورم تک رقمی خواهیم داشت اما گروهی دیگر براین باورند هر چند که دولت تلاش خود را برای تثبیت نرخ تورم در سال آینده خواهد کرد اما حرکت آن به سمت دو رقمی دور از انتظار نخواهد بود.

چشم انداز نرخ تورم در سال ۹۶ ؛ از پیش بینی ثبات تا دو رقمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، «بازگشت به آرامش» این تعبیر رییس کل بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی کشور در چهار سال گذشته است. وضعیتی که بخشی از آن را مرهون کاهش بی سابقه نرخ تورم در طول 25 سال گذشته هستیم.

    «ولی الله سیف» درباره سرنوشت نرخ تورم در کشور در آخرین اظهارات خود گفته است : نرخ تورم اکنون 8.6 درصد است که تصمیم داریم تک رقمی بودن آن را حفظ کنیم.
    به طور قطع یکی از تدابیر و دستاوردهای غیر قابل انکار دولت یازدهم، کاهش نرخ تورم و تک رقمی کردن آن است که در طول کمتر از چهار سال گذشته دولت توانست تورم بیش از 40 درصدی را که نتیجه اتخاذ سیاست های غلط اقتصادی در دولت قبل بود به کمتر از 8 درصد برساند، چیزی که در ربع قرن اخیر در اقتصاد ایران بی سابقه بوده است.
    حال نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در اسفند ماه آینده که معمولا تقاضا در بازارها افزایش می یابد، رشد قیمتی دور از نظارت دولت به وجود بیاید و این عامل باعث توقف سیر نزولی نرخ تورم در سال 95 شود و یا اینکه افزایش نرخ ارز در دو ماه گذشته عاملی باشد برای افزایش نرخ تورم.
    اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تمام عوامل تاثیر گذار بر تغییر نرخ تورم در اختیار و کنترل دولت است و نرخ تورم حداقل در ماه های اول سال آینده هم تک رقمی خواهد بود. البته بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول نرخ تورم برای سال های 95 و 96، به ترتیب 9 و 11 درصد عنوان شده است که این گزارش احتمال افزایش نرخ تورم برای سال 96 نسبت به سال 95 را جدی می کند اما همانطور که مسئولان پولی کشورمان تاکید دارند، سیاست تیم اقتصادی دولت این است که تورم تک رقمی در سال آینده حفظ شود.

    **عواملی که تک رقمی بودن تورم را تهدید می کنند
    نرخ تورم متاثر از عوامل داخلی و خارجی تغییر می کند و کاهش و افزایش آن منوط به شدت این عوامل از جمله افزایش هزینه های تجارت بین المللی ناشی از تحریم ها و یا افزایش قیمت ها در داخل کشور است. حال اینکه طبق گفته برخی کارشناسان اقتصادی، در شرایط فعلی عوامل داخلی و عوامل خارجی نمی توانند تهدیدی برای افزایش نرخ تورم باشند و نباید انتظار افزایش نرخ تورم ناشی از افزایش تقاضای خرید در آخرین ماه سال و افزایش نرخ ارز در جامعه ایجاد کرد.
    «آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در تغییر نرخ تورم عوامل بیرونی و داخلی دخیل هستند، گفت: تورم وارداتی، احتمال برگشت تحریم ها، افزایش هزینه ها ناشی از دور زدن تحریم ها و بلوکه شدن درآمدهای ارزی از جمله عوامل بیرونی هستند که می تواند در تغییر نرخ ارز تاثیر گذار باشند. می توان با اطمینان گفت که امروز در شرایطی قرار داریم که این عوامل بیرونی نمی توانند در افزایش نرخ تورم اثرگذار باشند. در این شرایط ثبات عوامل خارجی نمی توانند تهدیدی برای نرخ تورم محسوب شوند.
    وی درباره احتمال برگشت تحریم ها و تاثیر گذاری آن بر شاخص های اقتصادی از جمله تورم گفت: برگشت تحریم ها یک احتمال است. برگشت تحریم ها در بدبینانه ترین حالت رخ می دهد و باید دید احتمال بازگشت چه تحریم هایی وجود دارد و این تحریم ها تا چه حد می توانند بر تورم تاثیر گذار باشند.
    این کارشناس اقتصادی درباره تاثیرپذیری نرخ تورم از عوامل داخلی گفت: در حال حاضر یکی از عواملی که موجب تغییر نرخ تورم می شود قیمت ارز است و نرخ ارز در کشورمان به شاخصی برای تعیین نرخ تورم تبدیل شده است .
    بغزیان با بیان اینکه در ماه های اخیر شاهد نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت آن تا 30 درصد بوده ایم، اظهار داشت : به طور قطع اگر بانک مرکزی نظارت بر روی نرخ ارز نداشته باشد در کنترل نرخ تورم هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. البته مسئولان بانک مرکزی هم این اطمینان خاطر را داده اند که از جانب تامین و عرضه ارز و در نهایت تنظیم بازار ارز مشکلی وجود ندارد .
    وی با تاکید بر اینکه مدیریت عوامل داخلی تاثیر گذار بر نرخ تورم از اختیار مسئولان خارج نیست. این در حالی است که در مدیریت عوامل خارجی مانند تحریم ها از اختیارات کمتری بر خوردار هستیم، افزود: از دیگر عوامل داخلی باعث تغییر نرخ تورم می شود افزایش قیمت کالا و خدمات است. بسیاری تولیدکنندگان از جمله خودروسازان هر چند وقت یکبار تقاضای افزایش قیمت را می دهند که همین افزایش قیمت ها هر چند به صورت قانونی می تواند باعث افزایش نرخ تورم شود. حال اینکه در حالی با برخی از این افزایش قیمت ها موافقت می شود که اساسا هیچ عاملی وجود ندارد که دلیلی برای رشد قیمت تولید باشد.
    بغزیان با بیان اینکه احتمال افزایش قیمت ها دور از کنترل دولت در آخرین ماه از سال وجود دارد که می تواند عاملی برای افزایش نرخ تورم باشد، اظهار داشت: همانطور که گفته شد، افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته خود عاملی برای افزایش نرخ تورم است و همچنین همواره طبق سنوات گذشته با افزایش قیمت ها در اسفند ماه معمولا نرخ تورم این ماه از سایر ماه ها بیشتر است که ممکن است این دو عامل تک رقمی ماندن تورم را تهدید کنند. البته با مدیریت هر کدام از عوامل تاثیر گذار بر نرخ تورم، دلیلی بر توقف روند نزولی آن وجود ندارد.

    **تورم بدون افزایش نرخ از کنار ارز می گذرد
    هر چند که هر کدام عوامل موثر در تعیین نرخ تورم از جمله افزایش نرخ رشد نقدینگی، رشد سطح عمومی قیمت ها، نرخ بهره در کشور، افزایش قیمت تولید، بالا رفتن نرخ دستمزدها و ... سهمی در افزایش و کاهش نرخ تورم سالانه یا نقطه به نقطه دارند اما شاید در حال حاضر رشد مقطعی 30 درصدی نرخ ارز در بازار آزاد مهم ترین تهدید برای بالا رفتن نرخ تورم محسوب می شود. البته در بازه زمانی که بازار دچار نوسانات هیجانی نرخ ارز شد، قیمت سایر کالاها ثابت ماند ، گرانی ارز به دیگر اقلام سرایت نکرد و دولت توانست از فراگیر شدن گرانی به بهانه افزایش نرخ ارز جلوگیری کند.
    البته به گفته «هادی حق شناس» کارشناس اقتصادی، نرخ ارز تاثیر خود را بر روی تورم گذاشته است و نمی تواند عامل افزایش رشد تورم اسفند ماه شود.
    وی  درباره تاثیر گذاری ارز بر تورم گفت: به نظر می رسد داد وستد ارز در بازار با قیمت های حول سه هزار و 800 تومان در طول بیش از یک ماه، اثر خود را برای نرخ تورم گذاشته است. به عبارت دیگر شاخص قیمت مصرف کننده پیش از این ، متاثر از نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.
    وی ادامه داد: از سوی دیگر شاخص قیمت تولید کننده همچنان در سال جاری سیر کاهشی داشته بنابراین به نظر می رسد که در اسفندماه میانگین تورم یک رقمی خواهد بود.
    حق شناس با بیان اینکه تورم تک رقمی تمدید می شود، ادامه داد: پس از گذشت 25 سال، امسال تنها سالی است که تورم یک رقمی مانده است و معتقدم در حال حاضر هیچ عاملی تورم تک رقمی را تهدید نمی کند. اما درباره سرنوشت تورم در سال آینده آنچه که مسلم است این است که در ماه فروردین همچنان تورم تک رقمی خواهد ماند و بعید به نظر می رسد که در فروردین ماه شاهد تغییرات تورمی باشیم.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه درسال آینده تورم تک رقمی می ماند یا نه بستگی به رفتار دولت دارد اما با توجه به اینکه دولت هزینه سنگینی برای تک رقمی کردن تورم پرداخته از این دستاورد خود به نحو مطلوب مراقبت خواهد کرد.
    در حال حاضر تعداد کشورهایی که تورم دو رقمی دارند کمتر از انگشتان دست هستند چرا که به طور قطع شرط رسیدن به توسعه پایدار داشتن تورم تک رقمی و کنترل شاخص های اقتصادی است. دورانی که چین برای رسیدن به قدرت برتر اقتصادی آن را پشت سر گذاشت و بسیاری از کشورها برای رسیدن به توسعه، اصلاح ساختاری را از بخش تورم آغاز کرده اند. تورم تک رقمی می تواند علامت مثبتی برای ورود سرمایه گذاران در بخش های تولید در شرایط ثبات اقتصادی باشد.
    به طور قطع یکی از مشکلات اقتصاد ایران در بیش از سه دهه گذشته بالا بودن نرخ تورم بوده که باعث ورود سرمایه گذاران به بخش های واسطه گری و افزایش قیمت ها در دوره های زمانی کوتاه مدت و پی در پی شده بود. از این رو یکی از مهم ترین تدابیر دولت یازدهم و بزرگ ترین دستاورد ای ن دولت تک رقمی کردن نرخ تورم است که به نظر می رسد این سیاست را در دوره بعد هم ادامه خواهد داد و نتایج آن را هم در بخش واقعی اقتصاد که افزایش نرخ رشد اقتصادی است، دیده ایم.

    برچسب ها