عصر خودرو

در گفتگو با کارشناسان بررسی شد؛

چشم انداز قیمت کالاها در جهان

عصر بازار- بر اساس ارزیابی های موسسات و مراکز تحلیلی اقتصادی جهان،سال ۲۰۱۷ از مقاطعی به شمار می رود که میلیاردها نفر با افزایش بها در سه گروه کالایی فلزات،انرژی و کشاورزی مواجه خواهند بود.

چشم انداز قیمت کالاها در جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی بانک جهانی،در سال 2017 سه گروه کالایی که بعضا طیف وسیعی از اقلام و محصولات را شامل می شوند،با افزایش بهاء مواجه خواهند شد.

    در نگاه اول،با عنایت به پهن شدن چتر گرانی بر بسیاری از کشورهای دنیا و جهانی بودن این پدیده،دغدغه چندانی در ذهن مخاطبان ایجاد نخواهد شد،اما با در نظر گرفتن تاثیرات اقتصادی کشورها بر روی یکدیگر و پی بردن به واقعیت تاثیرگذاری متقابل کنش ها و واکنش های اقتصادی بر روی دیگر جوامع و کشورها،بیش از پیش تبعات و پیامدهای اقتصادی این افزایش قیمت محرز و مبرهن خواهد شد.

    سیروس جوادیان،دانش آموخته و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به پیش بینی 55 دلاری قیمت هر بشکه نفت در سال 2017 اظهار داشت:بدون تردید،نرخ و ارزش قیمت نفت،نقش بسزایی در وضعیت اقتصادی کشورهایی همچون ایران که بخش قابل توجهی از درآمدهای آن در سطح کلان،معطوف به فروش این منابع می شود ایفاء خواهد کرد.

    وی افزود:به تبع،هرگونه کاهش یا افزایش قیمت بر میزان اعتبارات تخصیصی در حوزه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی،عمرانی،بهداشت و سلامت و...اثرگذار  خواهد بود و این واقعیت با عدم تامین بودجه موردنیاز بسیاری از طرح ها و پروژه ها در کشور به روشنی و وضوح قابل احساس بود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:افزایش 11 درصدی بهاء فلزات به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضای خرید از سوی یکی از بزرگترین و قدرتمندترین اقتصادهای جهان(چین)و بالا رفتن یک درصدی قیمت محصولات کشاورزی از دیگر پیش بینی ها و گمانه زنی هایی است که موید افزایش قیمت اقلام مورد اشاره در اقتصاد جهانی است.

    جوادیان گفت:برخلاف فلزات معمول،ارزش فلزات گران بها همچون طلا و نقره به دلیل افزایش نرخ بهره و کاهش سرمایه گذاری در پناهگاه های امن،با کاهش 7 درصدی همراه خواهد بود.

    وی در پاسخ به سئوال خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص ضریب تاثیرگذاری این افزایش یا کاهش بهاء کالاها بر اقتصاد ایران عنوان کرد:به استثنای نفت که هرگونه نوسانات قیمتی بصورت مستقیم اقتصاد کشور ایران را تحت الشعاع قرار می دهد،تاثیر اقلام دیگر منوط و وابسته به میزان صادرات یا واردات و توان تولیدی کشور ما خواهد بود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:در این میان،نقش مدیریت هوشمندانه اقتصادی در رفع و دفع آسیب ها و فشارهای اقتصادی و تبدیل تهدیدات به فرصت هایی بالقوه،بسزا، نافذ و تعیین کننده است و در صورت برنامه ریزی مدون و اصولی،می توان به نحو شایسته و مطلوبی از چنین پیچ هایی عبور کرد.

    جوادیان افزود:آنچه که تا حدود بسیاری امکان حصول آن قابل پیش بینی است به اقلام کشاورزی و فلزات معطوف می شود که به هر حال،واردات ما در این حوزه نسبتا قابل توجه است و به تبع افزایش قیمت جهانی ما را متضرر خواهد کرد.

    *گمانه زنی ها و پیش بینی های مرتبط با اقتصاد جهانی قطعی نیست

    شهلا سمندریان،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی با اشاره به نقش حائز اهمیت پیش بینی ها و گمانه زنی های اقتصادی در حوزه مذکور،عنوان کرد:به واقع، بخش  قابل توجهی از توفیقات اقتصادی،ناشی از پیش بینی های صحیح و منطقی و برنامه ریزی مطلوب و معقولانه است و بالعکس،عدم تحلیل و ارزیابی صحیح از آینده اقتصادی می تواند باعث خسارات سنگینی در این حوزه  شود.

    وی افزود:نباید از نظر دور داشت که تحولات سیاسی،در مسیر حرکتی اقتصاد جهانی بسیار تاثیرگذار است و بعضا بروز جنگ،تنش سیاسی میان دو کشور مقتدر در عرصه بین المللی،شورش های داخلی،اعتراضات و...هر یک به نوعی می تواند مسیر اقتصادی جهان را متحول کند.

    سمندریان گفت:با عنایت به غیر قطعی بودن پیش بینی های سیاسی،لذا به تبع آن، لزوما و ضرورتا گمانه زنی های اقتصادی نیز با قاطعیت همراه نخواهد بود.

    محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی عنوان کرد:در مجموع نباید از تحلیل ها،گمانه زنی ها و پیش بینی های منطقی و معقولانه به سادگی گذشت و به هر ترتیب با لحاظ کردن منطق و عقلانیت لازم می توان به تحلیلی دقیق از وضعیت آینده اقتصاد جهان دست یافت که به هر حال اشراف به چنین ارزیابی هایی،ریسک اقدامات و تصمیمات اقتصادی را به میزان قابل توجه و ملموسی کاهش خواهد داد.

    *اقتصاد مقاومتی،عنصر برون رفت از فراز و نشیب های اقتصاد جهانی

    مرضیه احمدوند،کارشناس حوزه اقتصادی و استاد دانشگاه ضمن تایید نقش بسیار نافذ تحولات اقتصاد جهانی بر اقتصاد کشورها در سطوح خرد و کلان گفت:با همه این اوصاف،اقدام و عمل و پیاده سازی نسخه اقتصاد مقاومتی تا حدود بسیاری،اقتصاد ما را از تهدیدها و لغزش های اشاره شده که به تبع چنین تحولاتی ایجاد می شود مصون خواهد ساخت.

    وی افزود:به واقع،در کنار نگاه به اقتصاد جهانی و رصد تحولات این حوزه،بایددر عرصه داخلی بنیه تولید کالا و محصولات با حمایت ها و پشتیبانی های مقتضی از یک سو و توان صادراتی کشور در محصولات غیرنفتی از سوی دیگر به میزانی ارتقاء یابد که تهدیدهای اینچنینی به نحوی شایسته مدیریت و مهار شود.

    احمد وند در خاتمه یادآور شد:به هر ترتیب در عین اینکه نمی توان تاثیرپذیری و تاثیرگذاری اقتصاد را در دنیای کنونی نادیده انگاشت،اما به هر حال با نائل شدن به اهداف از پیش تعیین شده اقتصاد مقاومتی روند بسیاری از موفقیت های اقتصادی تسریع و تسهیل خواهد شد و به تبع این موفقیت،بسیاری از آحاد جامعه از آثار و مزایای آن متنفع خواهند شد.

    برچسب ها