عصر خودرو

دلیل اصلی افزایش درآمدهای نفتی ایران چیست؟

عصر بازار- برخی از کارشناسان دلیل اصلی افزایش درآمدهای نفتی ایران را رشد تولید و افزایش قیمت نفت در پی توافق اوپک می‌دانند.

دلیل اصلی افزایش درآمدهای نفتی ایران چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، با دستیابی ایران و کشورهای ١+٥ به برجام، در قدم اول ایران توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکنه میزان تولید نفت خام خود را افزایش دهد و این موضوع تعجب کارشناسان بین المللی را به همراه داشت.

    ایران تا قبل از اجرای برجام روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کرد که در حال حاضر به بیش از ٢ میلیون بشکه در روز رسیده و در کنار آن با توجه به توافق اوپک و غیراوپک قیمت نفت روند صعودی به خود گرفته که در مجموع درآمدهای نفتی ایران نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

    در این زمینه زنگنه وزیر نفت، اظهار کرد: صادرات نفت ایران در 5 ماهه اول سال 92 یک میلیون و 200 هزار بشکه بوده و در 4 ماهه اخیر این میزان به 2 میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از فروش نفت امسال به 40 میلیارد دلار می‌رسد که البته همه آن وصول نمی‌شود و برآورد می‌شود این میزان سال آینده به 45 تا 50 میلیارد دلار برسد.

    حال با تمام این تفاسیر جای سؤال دارد که دلیل اصلی رشد درآمدهای نفتی ایران به دلیل افزایش تولید یا رشد قیمت نفت در پی توافق اوپک و غیراوپک است؟

    در این رابطه مرتضی بهروزیفر کارشناس بازار نفت، دلیل اصلی رشد درآمدهای نفتی ایران در سال آینده را رشد تولید نفت خام همراه با افزایش قیمت نفت در سطح جهانی دانست و گفت: بعد از اجرای برجام میزان صادرات نفت ایران از حدود یک میلیون بشکه در روز به بیش از دو میلیون بشکه رسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: پیش بینی بر آن است در سال 2017 میلادی قیمت نفت روند صعودی خود را حفظ کند و قیمت در محدوده 60 تا70 دلار قرار گیرد.

    این کارشناس بازار نفت گفت: با توجه به توافق اوپک ایران می‌تواند میزان تولید خود را در محدوده ٤ میلیون بشکه ثابت کند و در حدود ٢ میلیون و 400 هزار بشکه در مسیر صادراتی قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: میانگین قیمت نفت در سال 2016، ٤٣ دلار و اگر شرایط فعلی ادامه یابد قیمت نفت در سال آینده حداقل رشد ١٥ دلاری را تجربه خواهد کرد.

    بهروزی فر در انتها گفت: اتحادیه اروپا، چین و ژاپن ٣ واردکننده عمده نفت ایران محسوب می‌شوند و به نظر می وسد ایران باید مقاصد صادراتی خود را افزایش دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو