عصر خودرو

پیش بینی ادامه افزایش قیمت جهانی اونس طلا

عصر بازار- افزایشی‌های بازار فلزهای گرانبها چنان قدرت را در دست گرفته‌اند که رشد شاخص دلار هم مانع آنها نیست.

پیش بینی ادامه افزایش قیمت جهانی اونس طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، هفته دوم فوریه هم مثل هفته‌های ژانویه، روزهای خوبی را برای طلا رقم می‌زند. اونس طلا که در ماه ژانویه با 5 درصد جهش به قیمت 1210 دلار رسیده بود، جمعه هفته گذشته که سومین روز فوریه بود را با قیمت 1219 دلار به پایان برد. این در حالی است که اونس سال گذشته تا بهای 1151 دلار سقوط کرده بود.

    روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های 1235 و 1233 دلار برای اونس رقم خورد و روز چهارشنبه نیز با قیمت 1233 دلار آغاز شد و تا 1245دلار هم بالا رفت، اما بهایی که تا ساعت 7:00 عصر هشتمین روز فوریه برای اونس طلا ثبت شد، 1241 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز اولین هفته کامل فوریه رقم خورده باشد. به گزارش دنیای اقتصاد، اونس طلا روز سه‌شنبه اندکی تضعیف شد ولی همچنان نسبت به اواخر سال گذشته میلادی قوی ماند. نوسان‌های اونس روز سه‌شنبه عمدتا پیرامون مرز 1233 دلار انجام شد؛ چراکه با وجود سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران از اوج تقریبا 3 ماهه سه‌شنبه، افزایشی‌های بازار همچنان قدرت را در دست داشتند.

    افزایشی‌های بازار در حالی روز سه‌شنبه قدرت‌نمایی می‌کردند که شاخص دلار رو به رشد بود. در این روز شاخص دلار دوباره از مرز 100 واحد گذشت تا اونس 2 دلار ارزان شود. مقاومت سه‌شنبه و روند هفته‌های گذشته، به شدت چهره فنی اونس را ترمیم کرده است. رشد سه‌شنبه دلار از سویی به‌دلیل افت یورو و از سوی دیگر ناشی از سخنان یکی از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا بود. بازارهای اروپا نگران حواشی انتخابات فرانسه هستند. احتمال به قدرت رسیدن نامزد راست‌های افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده وجود دارد. سه‌شنبه، یکی از اعضای کمیته سیاست‌گذار بانک مرکزی آمریکا هم گفت که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه مارس وجود دارد. جالب اینجاست که طلا در حالی روز سه‌شنبه چندان تضعیف نشد که علاوه‌بر رشد شاخص دلار، افت بهای نفت خام هم بر فلز زرد فشار وارد می‌کرد.اونس روز چهارشنبه را با همان قیمت نهایی روز سه‌شنبه شروع کرد و بعد رو به افزایش گذاشت. این در حالی بود که رشد شاخص دلار صبح روز گذشته هم ادامه داشت. نااطمینانی‌های سیاسی روز گذشته هم یورو و بورس‌های اروپایی را تحت فشار گذاشت. در حالی که افت یورو با رشد دادن شاخص دلار به ضرر طلا تمام می‌شد، افت شاخص‌های سهام اروپایی به فلز زرد کمک می‌کرد. در حالی که نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های جنجالی ترامپ به خصوص ممنوعیت ورود مسلمانان 7 کشور به آمریکا موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا شده، ولی از سوی دیگر تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع سیاسی اروپا، موجب کاهش ارزش یورو در برابر دلار شده است.

    تحلیلگران «ساکسو بانک» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کردند که تشدید نگرانی‌های سیاسی در اروپا و آمریکا قیمت جهانی طلا را تا 1250 دلار در هر اونس افزایش خواهد داد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «تریدینگ فلور»، قیمت جهانی طلا در حالی به روند صعودی خود ادامه داده است که نگرانی‌ها و نااطمینانی‌ها نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ به شدت افزایش یافته است. براساس این گزارش ریسک‌های سیاسی در اروپا نیز می‌تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا و سایر فلزات گرانبها شود. بازارهای بین‌المللی به شدت نگران اوضاع سیاسی اروپا و آمریکا هستند. در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و انتخابات پارلمانی و صدراعظم آلمان می‌تواند تاثیر زیادی بر آینده سیاسی منطقه یورو داشته باشد. نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های دولت جدید آمریکا نیز تاحد زیادی به نفع قیمت جهانی طلا بوده است. البته سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نیز می‌تواند تا حد زیادی بر روند قیمت جهانی طلا تاثیرگذار باشد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، با شکسته شدن سطح مقاومتی 1219 دلاری، این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تا 1250 دلار در هر اونس افزایش یابد. به نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در کوتاه‌مدت داشته باشد.

    برچسب ها