عصر خودرو

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

تعیین تعرفه منطقی برای واردات لازمه پیوستن به تجارت جهانی

عصر بازار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت:اگر قرار باشد به تجارت جهانی بپیوندیم و به استانداردهای جهانی برسیم باید تعرفه های واردات کالا نیزمعقول و منطقی باشد.

تعیین تعرفه منطقی برای واردات لازمه پیوستن به تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا مودودیی معاون سازمان توسعه تجارت  در برنامه گفتگوی خبری 18:30 در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای تسهیل تجارت اظهار داشت: دولت در راستای تسهیل و توسعه تجارت کشور در حوزه ترخیص کالا در گمرکات اجرایی و کاهش پدیده قاچاق از طریق سهولت محاسبات گمرکی برای کالاهای وارده به کشور و با توجه به اینکه تعداد طبقات تعرفه‌ای موجود، اهداف مذکور را به اندازه کفایت تأمین می‌کند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا ترتیبی اتخاذ کند که طی سال‌های 1393 تا 1395 تعداد طبقات تعرفه‌ای جداول منظم به کتاب مقررات صادرات و واردات، از 14 طبقه به 8 طبقه کاهش یابد.

    مودودی افزود: در دنیا مرسوم نیست تعداد طبقات خیلی کم باشند و بر این اساس برای داشتن تجارت با دنیا باید این روند را در پیش گرفت و زیر ساخت های فیزیکی و نرم افزاری را مهیا کرد.پ

    وی گفت: ما هنوز با نگاه جزیره ای در حوزه تجارت مواجه ایم و باید به سمتی برویم که نگاه فرآیندی حاکم شود زیرا قوانین برای حل مشکلات و موانع موجود در بخش خصوصی وضع می شوند اما وضع قوانین در شرایطی که کل سیستم در نظر گرفته نمی شود می تواند مشکلات جدیدی را به وجود آورد.

    معاون سازمان توسعه تجارت، وجود فرماندهی واحد در توسعه تجارت را ضروری دانست و افزود: عدم وجود یک فرماندهی واحد و دخیل بودن دستگاهها و ضوابط و قوانین مختلف در این فرآیند باعث مشکلاتی شده اند که این ناهماهنگی با حذف برخی قواعد و شفاف سازی رویه ها برطرف خواهد شد.

    مودودی با اشاره به موضوع پنجره واحد تجاری گفت: پنجره واحد تجاری به صورت قانونی به وزارت صنعت معدن و تجارت واگذار شده است اما با تفسیر اشتباه به گمرک ارجاع داده می شود و در حال حاضر سازمان توسعه و تجارت و گمرک هر دو مدعی اند در این زمینه که باعث ایجاد مزاحمت هایی برای بخش خصوصی شده است البته بحث بر سر عملکرد این دستگاهها نیست بلکه بحث بر سر شفافیت قوانین و تعیین تکلیف آن است.

    محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در ادامه برنامه اظهار داشت: بحث کاهش تعرفه تا ردیف 8 شفافیت در معاملات و تسهیل در تجارت را باعث خواهد شد.

    لاهوتی گفت: میزان حجم تعرفه حدود 22 و نیم درصد است که برای کالاهای اساسی بالغ بر 40 درصد هم می رسد.

    وی  در مورد بالا بودن تعرفه واردات و ایجاد بازار قاچاق کالا گفت: کاهش طبقات تعرفه به جای خود اما بالا بودن تعرفه های کالاهای وارداتی به بازار قاچاق کالا دامن می زند. اگر قرار باشد به تجارت جهانی بپیوندیم و به استانداردهای جهانی برسیم باید تعرفه های واردات کالا نیزمعقول و منطقی باشد.

    لاهوتی افزود: برای سال آینده نیازی به کاهش طبقات نخواهد بود و کاهش طبقات از 14 به 8 طبقه کافی است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تصمیم گیری های امروز بر بخش خصوصی بسیار تاثیر گذار است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو