عصر خودرو

فایننشال تایمز:

ایران با انتشار اوراق خزانه اسلامی، درجه اطمینان سرمایه گذاران را ارزیابی می کند

عصر بازار: روزنامه فایننشال تایمز انگلستان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تامین محرک های مالی جدید برای اقتصاد خود، برای نخستین بار اوراق خزانه اسلامی (نوعی اوراق قرضه دولتی کوتاه مدت) منتشر می کند.

ایران با انتشار اوراق خزانه اسلامی، درجه اطمینان سرمایه گذاران را ارزیابی می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، فایننشال تایمز افزود: انتشار این اوراق به ارزش حدودا 300 میلیون دلار، که یک راه قانونی منطبق با شریعت اسلام برای افزایش منابع پولی دولت است، با تخفیف قابل توجهی نسبت به ارزش اسمی، به سرمایه گذاران عرضه می شود.

    فایننشال تایمز این اقدام را نشان دهنده توسعه بازارهای سرمایه در ایران دانست و اضافه کرد: در آستانه لغو تحریم ها، این اقدام، واکنش جامعه جهانی نسبت به ریسک سرمایه گذاری در ایران را نیز آزمایش می کند.
    دولت ایران برای پیمانکاران، در قبال پرداختی های آنها، اوراق قرضه یک ساله صادر می کند و این اوراق اکنون در فرابورس ایران ارایه می شوند.
    نرخ بهره موثر این اوراق بیش از نرخ رسمی سپرده های بانکی که در حدود 20 درصد است، می باشد. اقتصاد ایران بشدت به نظام بانکی خود که از حجم بالای وام بد، نرخ بهره بالا و نرخ تورم دو رقمی رنج می برد، وابسته است.
    وام بد، وامی است که دریافت کننده آن قادر به پرداخت اقساط خود نیست.
    مجید زمان مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری کاردان واقع در تهران که در فروش اوراق خزانه اسلامی به عنوان بازارساز فعالیت دارد، به فایننشال تایمز، گفت: یک بحران اعتباری در ایران وجود دارد و راه حل آن افزایش عرضه پول است.
    زمانی افزود: در طول سال های متمادی، این نخستین فرصت بازار برای اعلام نظر در مورد اوراق قرضه دولتی است. دولت قصد دارد در ماه های آینده 600 میلیون دلار دیگر، اوراق خزانه اسلامی منتشر کند.
    سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی به فایننشال تایمز گفت: این اوراق با چنین حجم اندکی، نمی تواند به حل مشکلات اقتصادی ما کمک کنند، اما انتشار آنها، نخستین گام به سوی از سرگیری روابط مالی با جهان و بررسی این مساله است که آیا خارجی ها و جامعه ایرانیان خارج از کشور پس از لغو تحریم ها، به بازار سرمایه ایران اطمینان می کنند؟
    دولت میانه رو حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بدهی هایی که از دولت محمود احمدی نژاد به جا مانده است، دست و پنجه نرم می کند. دولت ایران یک هزار تریلیارد ریال (33.3 میلیارد دلار) به نظام بانکی کشور بدهکار است و به دلیل کاهش درآمدهای نفتی از نظر منابع مالی در مضیقه قرار دارد.
    اقتصاد ایران پس از سه سال متوالی کوچک شدن، سال گذشته شروع به رشد کرد اما امسال نرخ رشد آن کاهش یافته است و بسیاری از اقتصاددانان این کشور، یک افت شدید اقتصادی را برای آن پیش بینی می کنند.
    غلامعلی کامیاب معاون بانک مرکزی ایران در نشست هفته گذشته ایران - اروپا، گفت: وجود بازارهای بدهی در ایران، یکی از ابزارهایی است که ما می توانیم از آن برای تامین سرمایه از بازار داخلی استفاده کنیم.
    وی افزود: صدور اوراق خزانه اسلامی، یک اقدام کاملا جدید است بنابراین ما باید منتظر شویم و ببینیم چطور کار می کند.
    شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی ایران اجازه داده در سال جاری که در مارس 2016 به پایان می رسد، 100 تریلیارد ریال (3.3 میلیارد دلار) اوراق خزانه اسلامی صادر کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو