عصر خودرو

رتبه ۵۰ برای ایران در صنعت گردشگری

عصر بازار- معاون سازمان گردشگری گفت: ایران با داشتن جاذبه‌های متنوع گردشگری به ویژه جایگاه ممتاز در میراث فرهنگی، طبیعت‌گردی و زیارت در سال ۲۰۱۵ از نظر جذب گردشگر با ۵ میلیون ورودی رتبه ۵۰ را در جهان کسب کرد.

رتبه ۵۰ برای ایران در صنعت گردشگری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، مرتضی رحمانی موحد گفت: صنعت گردشگری با اثرات اجتماعی در طول 6 دهه گذشته یکی از پررشدترین صنایع جهان بوده است.

    وی اظهار داشت: گردشگری در عصر جدید با موضوع توسعه گره خورده و باعث ظهور مقصدهای جدید در جهان شده و گردشگری را به موتور تحولات اقتصادی ـ اجتماعی تبدیل کرده است.

    رحمانی‌موحد یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری امروز حجم صادرات این صنعت ز صادرات نفت، محصولات غذایی و صنعت خودروسازی پیشی گرفته و به یکی از بازیگران اصلی تجارت بین‌المللی و درآمد اصلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

    وی اضافه کرد: گسترش جهانی صنعت گردشگری در کشورهای توسعه یافته نیز پیامدهای اقتصادی و اشتعال‌زایی قابل توجه در بخش‌های مختلف از ساخت‌وساز گرفته تا فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته است.

    معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه آماری را نیز در مورد درآمدزایی این صنعت در جهان ارائه کرد و گفت: گردشگری بین‌المللی در سال 2015 با بیش از 1.5 تریلیون دلار درآمد و سهم 10 درصدی در تولید ناخالص داخلی برای بیش از 360 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

    وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران بین‌المللی در سال 2030 میلادی به  1.8 میلیارد نفر خواهد رسید، عنوان کرد: سال 2017 به عنوان سال گردشگری پایدار برای توسعه انتخاب شده است و تمام کشورها از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند و پایداری و رقابت‌پذیری را به عنوان دو عنصر مهم برای ارتقای سهم خود از اثرات مثبت گردشگری در نظر گرفته‌اند.

    رحمانی‌موحد آماری را نیز در مورد درآمد گردشگری در ایران ارائه کرد و افزود: کشور ما با داشتن جاذبه‌های متنوع گردشگری به ویژه جایگاه ممتاز در میراث فرهنگی، طبیعت‌گردی و زیارت در سال 2015 از نظر جذب گردشگر با 5 میلیون ورودی رتبه 50 را در جهان به خود اختصاص داد.

    وی با اشاره به دستاوردهای مهم دولت یازدهم در توافقات بین‌المللی و ایجاد فرصت مناسب برای جهش رتبه کشور از نظر جذب درآمدهای گردشگری، اظهار داشت: یکی از راهکارهای افزایش درآمدهای گردشگری تجاری‌سازی خدمات کردشگری است که موضوع این همایش نیز هست؛ برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند زمینه هم‌اندیشی و هم‌فکری را در این زمینه ایجاد و با تقویت نگاه فرابخشی جامعه به مقوله گردشگری، زمینه توسعه این صنعت را فراهم کند.

    این مقام مسئول در سازمان گردشگری همچنین اضافه کرد: باید توجه کنیم که تجاری‌سازی فرایندی است که طی آن ظرفیت‌های موجود از یک طرف وارد و پس از طی مراحل مخالف یک خروجی مطلوب و قابل لمس خواهد داشت؛ دراین فرایند تمام ظرفیت‌های ممکن در موضوع تجاری‌سازی درگیر خواهند شد و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند تا کسانی که در ارائه خدمات گردشگری نوآوری می‌کنند بتوانند از آن استفاده کنند.

    وی عنوان کرد: امروزه در کشورهای دنیا فعالیت‌های سازمان یافته تحقیقاتی در زمینه تبدیل پتانسیل‌‌های موجود به بهترین فرصت‌های مطلوب گردشگری شکل گرفته و فرصت‌های جدید خلق می‌کنند و ارئه خدمات را متنوع می‌سازند.

    به گفته معاون سازمان گردشگری اهمیت تجاری‌سازی گردشگری به حدی است که کشورهای دنیا با بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و مراکز تحقیقاتی به این موضوع رسمیت داده و اهمیت آن در کشورهای پیشرفته صنعتی رو بروز در حال افزایش است.

    رحمانی موحد همچنین گفت: بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در کشور ما مستلزم سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از برنامه‌ها است که می‌تواند شامل مواردی مانند پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت و برنامه‌های تحقیقاتی تجاری‌سازی گردشگری و ... باشد.

    برچسب ها