عصر خودرو

شاخص سهام ۸۷ واحد رشد کرد

مصاف عرضه و تقاضا در بورس

عصر بازار- بازار سهام روز گذشته شاهد تقابل شدید عرضه و تقاضا به‌ویژه در گروه خودرویی بود. این امر بازار را به دو نیمه متفاوت تبدیل کرد. در نهایت بازار با افزایش اندک ۸۷ واحدی به‌کار خود پایان داد .

مصاف عرضه و تقاضا در بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر‌چند بازار مسیر خود را با روندی مثبت شروع کرد و تقاضای بالایی در اکثر نمادها به‌خصوص در نمادهای خودرویی تشکیل شد اما از ساعات میانی معاملات با افزایش عرضه این روند تغییر یافت.در نهایت برخورد عرضه و تقاضای سهام نماگر اصلی بازار را با افزایش اندک 1/ 0 درصدی در سطح 76 هزار و 766 واحدی قرار داد.

    در معاملات دیروز موج مثبتی در سهام گروه خودرویی و بانکی تشکیل شد. صف خرید سنگین در نماد معاملاتی بانک‌های تجارت و ملت به خوبی مشهود بود به‌طوری‌که «وتجارت» معاملات خود را با صف خرید 5/ 9 میلیون سهمی به پایان رساند. رشد قیمتی 5درصدی نیز برای این سهم به ثبت رسید.بانک ملت نیز هر چند با استقبال از سوی خریداران روبه‌رو شد و تا محدوده قیمتی 125تومان نیز رشد کرد اما این روند تداوم چندانی نداشت به‌طوری‌که با افزایش فروش سهامداران، «وبملت» از نقطه اوج قیمتی خود فاصله گرفت و در نهایت در قیمت 123تومان متعادل شد. به این ترتیب، نوسان مثبت حدود 3درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب دو بانک مزبور با تاثیر مثبت مجموعا 73واحدی به همراه نماد «خساپا» بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. رصد گروه خودرویی در بازار دیروز نشان از معاملات پرحجم در این صنعت داشت که در صدر آن با لیدری سایپا همراه بود. در این روز بیش از 76 میلیون سهم «خساپا» در بازار معامله شد. ایران خودرو 40 میلیون، زامیاد 20 میلیون و سایپا دیزل 5/ 19 میلیون سهم از معاملات را به خود اختصاص دادند. شرایط مثبت در گروه خودرویی ایران‌خودرو را البته باید ناشی از برخی خبرهایی دانست که دیروز در این مجموعه منتشر شد. احتمال فروش دارایی‌‌های این شرکت از جمله گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، بانک پارسیان و بیمه پارسیان عمده‌ترین اخبار بازار درخصوص این نماد بود.

    انتظار برای بودجه‌ جدید

    در مجموع هر چند بازار سهام معاملات روز گذشته را پس از رمق کم‌جان شکل گرفته در روز دوشنبه، مثبت به پایان رساند و به این ترتیب در‌صدد جبران زیان‌های روزهای اخیر برآمد اما بررسی روند آتی آن همچنان در ابهام است. با توجه به ابهامات موجود در بازارهای جهانی و شفاف نبودن سیاست‌های ترامپ از یکسو و همچنین انتظار برای اعلام نرخ رشد اقتصادی چین نمی‌توان تصویر دقیقی از تغییر قیمت‌ها در این بازار داشت و به تبع گروه‌های کالایی فعال در بازار سرمایه نیز وضعیت مبهمی خواهند داشت. در این میان تنها نقطه عطف به سمت اعلام و انتشار گزارش‌های بودجه سال جدید شرکت‌ها خواهد بود؛ گزارش‌هایی که با توجه به بهبود نسبی در شرایط اقتصادی کشور باید با نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به سال قبل ارائه شود.

     

    عرضه اولیه‌ای با طعم زیان

    ناکامی در نخستین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش در بورس تهران نیز یکی دیگر از عوامل منفی در بازار روزهای اخیر به ویژه دیروز بود. به دنبال عرضه اولیه پرحاشیه نماد برکت، معاملات روزگذشته این نماد نیز نامناسب بود. این نماد در سومین روز ورود خود به بازار با نوسان منفی یک درصدی به کار خود پایان داد. به گونه‌ای که از همان ابتدای ساعات معاملاتی دیروز روند منفی قیمتی در این سهم آغاز شد و از محدوده 238تومان کاهش نرخ را تجربه کرد. هر چند در میانه معاملات با حمایت اندک، کمی مثبت شد. اما این روند تداوم چندانی نداشت و مجدد روند نزولی قیمت آن از سرگرفته شد که در نهایت به نرخ پایانی 2هزار و 355 ریال رسید. البته سهم با حمایت جدی چند حقوقی مواجه بود که از ریزش بیش از حد آن جلوگیری کردند.

    نگاه یک کارشناس

    در بررسی شکل‌گیری این روند، ایمان مقدسیان از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است: شرکت‌های عرضه شده در روش جدید بوک بیلدینگ که از کانال فرابورس به بازار سرمایه وارد شدند، به دلیل کوچک بودن سایز و کم بودن تعداد سهام در عرضه با افزایش تقاضا در برابر عرضه مواجه شدند. سرمایه‌گذاران نیز با سفارش خرید در سقف تعیین شده اقدام به خرید کردند و فروشندگان نیز با سوددهی همراه شدند. وی ادامه داد: اما این روند در عرضه اولیه برکت به دلیل بزرگ بودن شرکت و تعداد سهام قابل عرضه، به دلیل اعمال همان استراتژی قبلی از سوی سرمایه‌گذار با شکست مواجه شد. مقدسیان خاطرنشان کرد: در واقع سرمایه‌گذار باید با توجه به روش جدید در عرضه‌های اولیه، به بازه قیمتی نگاه دقیقی داشته باشد و بر مبنای ارزش سهم اقدام به سفارش‌گذاری کند.

    وی ادامه داد: در این میان یک انتقاد بزرگ نیز به سهامدار عمده شرکت وارد است؛ سهامدار عمده که به قصد برندسازی شرکت، یافتن شرکای مالی جدید و ورود به بازارهای بین‌المللی، اقدام به عرضه اولیه و انتخاب بازار سرمایه می‌کند باید محدوده قیمتی مناسبی را برای عرضه سهام خود در نظر بگیرد. مقدسیان ادامه داد: شکست در عرضه‌های اولیه نه تنها به سوخت شدن هزینه‌های بالای شرکت که برای ورود به بازار سرمایه صرف کرده، منتهی می‌شود بلکه شرکت نیز زیرسوال می‌رود. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است در شرایط کنونی اقتصاد کشور و عدم همخوانی در نرخ اوراق با درآمد ثابت و نرخ تورم، سرمایه‌گذاران طبیعتا اقدام به سرمایه‌گذاری در بازاری با ریسک کمتر و سودآوری بالا خواهند کرد که این امر در حال حاضر شکل گرفته و باید تجدیدنظری در آن شود. مقدسیان ادامه داد: در این شرایط بازار با هر اتفاق و خبر جدیدی به واکنش پرداخته و نوسان می‌یابد. اقبال به تک سهم‌ها، اقبال به صنایع بعد از انتشار اخبار و پتانسیل سهام به کف قیمتی رسیده از جمله دلایل برای رشدهای اخیر بوده است.

    در بازار چه گذشت؟

    معاملات روز گذشته چندان قابل توجه نبود به‌طوری‌که در جریان معاملات مزبور حدود 681 میلیون سهم در بازار جابه‌جا‌ شد و ارزش معاملات خرد به حدود 131میلیارد تومان رسید که در مقایسه با معاملات روز دوشنبه با کاهش یک‌درصدی مواجه شد. شاخص کل هم‌وزن با افزایش 3/ 0 درصدی، شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 24/ 0 درصدی و شاخص بازار اول نیز با افزایش 18/ 0 درصدی روبه‌رو شد.این در حالی است که شاخص بازار دوم کاهش 12/ 3 واحدی معادل صفر درصدی را به ثبت رساند. در این روز نمادهای معاملاتی بانک تجارت با 37 واحد، بانک ملت با 36 واحد و گروه سایپا با 30 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادمعاملاتی شرکت‌های گل‌گهر و مخابرات ایران با تاثیر منفی خود بر این نماگر، مانع رشد بیشتر شاخص شدند. در این روز نمادهای معاملاتی شرکت‌های شهد خوی، تجارت الکترونیک پارسیان، مواد اولیه دارویی البرز بالک از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا، صکوک اجاره سایتل، تولیدی و صنعتی درخشان تهران متوقف شد.

    برچسب ها