عصر خودرو

مدیر پذیرش شرکت بورس خبر داد

آمادگی برای عرضه اولیه سهام سه شرکت و یک اوراق جدید

عصر بازار: مدیر پذیرش شرکت بورس تهران از عرضه اولیه سهام سه شرکت جدید پس از بهبود شرایط کلی بورس تهران خبر داد و گفت: برای نخستین بار اوراق استصناع گروه توسعه ملی با سود ۲۳ درصدی در بورس منتشر می‌شود.

آمادگی برای عرضه اولیه سهام سه شرکت و یک اوراق جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اسماعیل درگاهی از آمادگی بورس تهران برای عرضه اولیه سهام سه شرکت جدید بورسی خبر داد و گفت:‌ شرکت پتروشیمی فجر از مجموعه شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در صدر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران قرار دارد که در صورت تمایل سهامدار عمده 10 درصد از کل سهام این شرکت 250 میلیارد تومانی در بازار دوم بورس عرضه می‌شود.

    در عین حال 10 درصد از سهام شرکت فولاد کاوه نیز در فهرست عرضه‌های اولیه سهام شرکت بورس قرار دارد که عرضه آن بستگی به شرایط کلی بازار سهام دارد. این شرکت از مجموعه شرکت‌های متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بوده که از سرمایه‌ای بالغ بر حدود 80 میلیارد تومان برخوردار است.

    وی افزود: علاوه بر شرکت‌های مذکور، لیزینگ ملت از مجموعه شرکت‌های تابعه بانک ملت نیز در صف عرضه‌های اولیه سهام شرکت بورس قرار دارد. سرمایه این شرکت بالغ بر 80 میلیارد تومان است که در صورت تمایل سهامدار عمده 10 درصد از آن در بازار دوم بورس برای نخستین بار عرضه می‌شود.

    مدیر پذیرش شرکت بورس با اشاره به تداوم فرآیند پذیرش و بازاریابی شرکت‌ها و سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار جدید در شرکت بورس عنوان کرد: برای نخستین بار اوراق استصناع به منظور تأمین مالی یک پروژه معدنی در بورس تهران پس از پذیرش و دریافت موافقت اصولی پذیره‌نویسی و در عین حال معاملات ثانویه آن نیز در این بازار کلید خواهد خورد.

    وی ادامه داد: اوراق استصناع چارچوبی مشابه اوراق صکوک اجاره داشته با این تفاوت که بانی این اوراق به منظور تأمین مالی پروژه مورد سفارش سرمایه‌گذار از طریق بازار سرمایه منابع موردنیاز را جمع‌آوری و به مجری پروژه تزریق می‌کند.

    درگاهی با بیان اینکه این اوراق هم اکنون در مرحله کسب موافقت اصولی از سازمان بورس است، ادامه داد: برای نخستین بار اوراق استصناع از سوی شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی وابسته به گروه توسعه ملی به منظور ساخت کارخانه کنسانتره 2.5 میلیون تنی سنگ‌آهن با حجمی بالغ بر 162 میلیارد تومان جهت پذیرش در بورس ارائه شده است. این اوراق با پرداخت سود یکساله 23 درصدی از امتیاز معافیت مالیاتی برخوردار است و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی پرداخت سود علی‌الحساب آن را تضمین کرده است، در عین حال فرآیند پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق بر عهده شرکت تأمین سرمایه نوین است.

    این مقام مسئول از بررسی راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و نیز اوراق مشارکت شهرداری‌ها در بورس تهران نیز خبر داد و گفت: شهرداری شیراز با توجه به پروژه‌های تعریف شده خود در حوزه‌های ساختمانی، مترو و عمرانی بنا دارد، اوراق مشارکتی با حجم 216 میلیارد تومان با سود علی‌الحساب یکساله 21 درصدی منتشر و از طریق بورس تهران معاملات ثانویه آن را عملیاتی کند. در عین حال بورس تهران رایزنی‌هایی با شهرداری تهران در دستور کار قرار داده تا در برخی از پروژه‌های عمرانی از ظرفیت‌های بازار سرمایه به نحو بهینه استفاده شود.

    وی از پذیرفته‌نویسی اسناد خزانه اسلامی از طریق بورس تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت:‌ در گام نخست ارقامی که برای انتشار این اوراق از سوی دولت تعیین شده مبلغی در حدود 250 تا 300 میلیارد تومان است، اما با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته به طور حتم این ارقام با افزایش چند برابری روبه‌رو خواهد بود و بنابر این طبیعی است که بخشی از اوراق اسناد خزانه اسلامی پس از شکل‌گیری نهادهای مالی مورد نیاز آن از طریق بورس تهران انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها