عصر خودرو

عضو هیات مدیره انجمن تایر اعلام کرد:

افزایش همکاری صنعت تایر با شرکت های خارجی در دوران پسابرجام

تسهیل تامین مواد اولیه و ماشین آلات

عصر بازار- عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره افزایش همکاری های این صنعت با شرکت های خارجی در دوران پس از برجام گفت: اکنون روند تامین مواد اولیه و قطعات یدکی ماشین آلات این صنعت تسهیل شده است.

افزایش همکاری صنعت تایر با شرکت های خارجی در دوران پسابرجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس عباسی ابیانه در نشستی خبری اضافه کرد: با اجرایی شدن برجام، علاوه بر ایجاد امکان گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) با بانک های کوچک، همکاری های فنی و توسعه ای با شرکت های خارجی معتبر نیز آغاز شده است.

    وی ادامه داد: افزایش واردات تایر در سال 1393 موجب کاهش تولید واحدهای داخلی تولید تایر شد، اما با پیگیری های انجام شده در سال 94، روند رو به رشد واردات متوقف شد و متاثر از همین روند تولید گروه بارز نیز رشد 15 درصدی تولید در سال 95 نسبت به سال 94 را شاهد بوده است.

    وی با بیان اینکه در پی کاهش واردات، پدیده انباشت تایر در کارخانه ها نیز وجود ندارد، افزود: در شرایط کنونی استفاده از فناوری روز دنیا و ماشین آلات پیشرفته اروپایی، زمینه ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و برابری با محصولات روز دنیا را فراهم کرده است.

    عباسی ابیانه در عین حال از روند افزایش واردات تایر در 2 ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و افزود: واردات تایر در ماه های آذر و دی معادل 40 درصد از کل واردات ماه های پیش از آن بوده و این نگرانی بیشتر مربوط به واردات تایرهای رادیال سنگین است که حجم واردات رقمی معادل 100 هزار حلقه را در بر می گیرد و این در حالی است که مجموع واردات ماه های پیش از آن 250 هزار حلقه بوده است.

    عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به مدیریت واردات تایر در سال جاری افزود: اتفاق مهمی که در این زمینه رخ داد اینکه به برندهای معروف و مطمئن اجازه واردات داده شد و سپس همه برندها باید از سوی موسسه استاندارد تاییدیه دریافت کنند و حتی گواهی «ایی مارک» (E MARK) یا همان مجوز صاردات به اتحادیه اروپا را نیز داشته باشند.

    عباسی ابیانه با بیان اینکه این طرح با هدف شناسنامه دار کردن واردکنندگان تایر دنبال شده است، افزود: اخذ نمایندگی رسمی از شرکت اصلی تولیدکننده تایر یکی دیگر از شروط واردات است و شرکت های واردکننده ملزم به ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان در زمینه مسائل کیفی هستند.

    وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت تایر نیازمند حمایت تعرفه ای است، افزود: در زمان حاضر حدود 80 درصد از واردات تایر به کشور از چین انجام می شود و قطع به یقین تعرفه 20درصدی برای این میزان واردات به هیچ وجه کافی نیست و مشکلات متعددی را برای صنعت داخلی ایجاد می کند.

    وی گفت: این در حالی است که کشوری مانند ترکیه 60 درصد و آمریکا نیز از 30 تا 100 درصد تعرفه گمرکی برای برندهای تایر چینی اعمال می کنند تا بتوانند با دامپینگ این برندها مقابله کنند.

    وی با بیان اینکه ایران به راحتی می تواند سهم 500 هزار تنی از بازار تایر منطقه خاورمیانه را به دست آورد، خاطرنشان ساخت: با توجه به زیرساخت هایی همچون تامین مواد اولیه، دانش فنی و نیروی انسانی کارآمد، تحقق این هدف مستلزم حمایت های تعرفه ای در جهت تشویق سرمایه گذاری های جدید و توسعه ظرفیت های تولید است.

    عباسی ابیانه گفت: درخواست انجمن صنفی صنعت تایر از وزارت صنعت اتخاذ تعرفه 40 درصدی برای واردات تایر بوده تا این حمایت تعرفه ای زمینه ایجاد ظرفیت های جدید و سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کند و در سال های بعد با افزایش رقابت پذیری این صنعت تعرفه ها به صورت تدریجی و پلکانی کاهش یابد.

    وی با بیان اینکه بقای صنعت تایر ایران به شکل گیری بازارهای صادراتی به ویژه در منطقه خاورمیانه وابسته است، افزود: به همین دلیل تلاش ما این بوده تا با تدوین یک برنامه استراتژیک بتوانیم در پنج سال آینده 20 درصد از مجموع تولید گروه بارز را با تنوع محصول بیشتر و کیفیت بالاتر صادر کنیم.

    وی با اشاره به سهم برابر بازار و خودروسازان داخلی از مجموع تولید تایر افزود: با انعقاد قراردادهای جدید بین خودروسازان داخلی و شرکت های معتبر جهانی تقاضا برای تامین تایر خودروهای جدید تولیدی در ایران افزایش یافته و امکان تولید این محصول منطبق با استانداردهای خودروسازان خارجی را داریم.

    عباسی ابیانه با اشاره به افزایش قیمت 50 تا 80 درصدی مواد اولیه در سه ماه گذشته، افزود: اکنون قیمت کائوچو پتروشیمی داخلی تا 100 درصد و کائوچو وارداتی از 1.5 تا 2.4 دلار در بازارهای جهانی افزایش و حدود 30 درصد بر قیمت تمام شده تولید تایر تاثیر داشته است.

    برچسب ها