عصر خودرو

عطش دلار افتاد

سکه طلا در سقف ۴۰ روزه

عصر بازار- روز دوشنبه، قدرت نمایی خریداران سکه ادامه پیدا کرد تا این فلز گرانبها به بالاترین قیمت در ۴۰ روز گذشته برسد. سکه تمام بهار آزادی که روز یکشنبه با رشد ۸ هزار تومانی از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی عبور کرده و به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان رسیده بود، در سومین روز هفته با ۸ هزار تومان افزایش دیگر به قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزارتومان رسید.

سکه طلا در سقف ۴۰ روزه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این بالاترین نرخ فروش فلز گرانبهای داخلی از تاریخ 7 دی بود. به گفته فعالان، آغاز افزایشی اونس در بازارهای جهانی و عبور از محدوده هزار و 220 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر یکی از عوامل زمینه‌ساز افزایش قیمت بود. این در حالی بود که عده زیادی تحرکات معامله‌گران بزرگ سکه را در افزایش قیمت موثر می‌دانستند. به گفته آنها، افزایشی‌های بازار با جمع کردن سکه موجود در بازار زمینه‌ساز کاهش حجم فیزیکی این دارایی گرانبها شدند، در نتیجه زمینه برای رشد فراهم‌تر شد. همسو با رشد سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیز روز افزایشی را پشت‌سر گذاشتند. در سومین روز هفته، نیم سکه با 7 هزار تومان رشد به قیمت 641 هزار تومان و ربع سکه با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 341 هزار تومان رسید.

    برخلاف هیجان بازار سکه، دوشنبه بازار ارز آرام بود و دلار بیشتر تمایل به کاهش قیمت داشت. دلار که در دو روز ابتدایی هفته دو افزایش متوالی را تجربه کرده و از سطح 3 هزار و 850 تومان عبور کرده بود، روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. در هجدهمین روز بهمن‌ماه، شاخص بازار ارز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 850 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز و احتیاط معامله‌گران دو عامل اثرگذار در افت قیمت بود. کاهش قیمت دلار در حالی رخ داد که ارزش این ارز در منطقه سلیمانیه عراق چندان پایین نیامده بود. البته روز دوشنبه نرخ حواله درهم نیز راه کاهشی را در پیش گرفته بود و انتظارات معامله‌گران داخلی را تحت تاثیر قرار می‌داد. نرخ حواله درهم و دلار داخلی به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. همچنین در سومین روز هفته، بازارساز ارزی ترتیب اعلام نرخ در سامانه سنا را تغییر داد؛ درحالی‌که پیش از این نرخ دلار در ردیف اول این سامانه قرار داشت، روز دوشنبه نرخ یورو جای آن را گرفت و دلار به ردیف دوم منتقل شد. پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر نقش اندک دلار در تجارت خارجی ایران اعلام کرده بود: با توجه به این نقش محدود منطقی نیست دلار مبنای گزارش‌دهی اقتصادی ایران باشد. نگاهی به بازار ارز و نرخ یورو هم نشان می‌دهد که ارزش واحد پول اتحادیه اروپا در برابر ریال ایران، آذر امسال در مقایسه با مرداد 1392 قریب به 2/ 1 درصد کاهش یافته است. یکی از اقداماتی که در این خصوص و با توجه به شرایط گفته شده باید انجام شود تغییر واحد ارز گزارشگری ایران است. به‌عبارت دیگر ما باید ارزی را مبنای گزارش‌دهی قرار دهیم که از ثبات بیشتری برخوردار است و در تجارت خارجی ما کاربرد بیشتری دارد. به‌نظر می‌رسد تغییر اتفاق افتاده در سامانه سنا در همین راستا باشد.

     

    رشد وقت آخر

    در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 202 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در‌حالی‌که در ساعات ابتدایی روز فلز گرانبهای داخلی نوسانات محدودی پیرامون مرز یک میلیون و 200هزار تومان داشت، از ساعت 2 بعدازظهر شدت رشد سکه تند شد. سکه که از ساعت 11 تا 14 در بازه یک میلیون و 199 تا یک میلیون و 204 هزار تومان قرار داشت، به یکباره با رشد قیمت به انتهای کانال یک میلیون و 200 هزار تومان نزدیک شد. در نهایت روز دوشنبه سکه با قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان به کار خود پایان داد که 8 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، افزایش هیجان در بازار سکه بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران بزرگ این بازار بود که از یکسو انتظار ادامه افزایش بهای اونس را داشتند و از سوی دیگر باور دارند در روزهای منتهی به 22 بهمن تقاضا در بازار داخلی بالا خواهد رفت. در کنار این، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و حرکت به سوی محدوده هزار و 230 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر دیگر عاملی بود که قدرت افزایشی‌های بازار سکه را بالا می‌برد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو