عصر خودرو

مهدی میرشاه‌محمد، کارشناس بازار سرمایه

۹۵، سال جهش بورس

عصر بازار: هفته گذشته بازار امروز میزبان مهدی میرشاه‌محمد، مدیرعامل و علیرضا نظرعلی، مدیر اوراق بهادار کارگزاری پگاه یاوران نوین بود. در این نشست صمیمی صحبت‌هایی در ارتباط با شرایط فعلی بازار سرمایه ایران و مشکلات آن مطرح شد. این کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که بورس ایران تا پایان سال در همین شرایط رکود باقی خواهد ماند و اگر جهشی در این بازار اتفاق بیفتد در سال ۹۵ خواهد بود.

۹۵، سال جهش بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در ابتدای این جلسه مهدی میرشاه‌محمد در پاسخ به اینکه اوضاع رکود کشور تا کی ادامه دارد، اظهار کرد: ما همیشه به بازار سرمایه با خوش‌بینی نگاه می‌کنیم. یکی از امیدهای ما رای کنگره آمریکا در ارتباط با «برجام» بود که متاسفانه اهالی بازار سرمایه فعلا آن را نادیده گرفته‌اند و همچنان صبر پیشه کرده‌اند تا پیامدهای آن کاملا اشکار شود. او اضافه کرد: بر این اساس فکر نمی‌کنم که تا پایان سال شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای در بازار سرمایه باشیم.
    مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین ادامه داد: درواقع همه منتظر یک اتفاق عملی هستند و اگر بررسی کنیم مسائل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سال 94 سال خوبی برای بازار سرمایه نیست. این کارشناس بازار سرمایه و بازارهای کالایی گفت: کسری بودجه دولت که از دولت قبلی به ارث رسیده نخستین مشکل پیش‌روی بورس است که در این میان مثلا بیش از 50 درصد بازار سرمایه مربوط به صندوق‌های بازنشستگی است که اینها برای پایان سال نیاز به پول دارند و این پول باید تامین شود. در این میان شرکت‌هایی که زیاد سودده نبوده‌اند پول مورد نیاز خود را در بازار سرمایه به دست می‌آورند. او تصریح کرد: برای مثال با رسیدن یک خبر خوب در سیاست فرصت فروش برای حقوقی‌ها به دست می‌آید و همان روز این افراد بازار را نابود می‌کنند. میرشاه‌محمد تاکید کرد: البته در بازار سرمایه و کلا در اقتصاد هرکسی منافع سازمان و شرکت خودش را باید تامین کند.
    بورس آینه شده است
    در ادامه علیرضا نظرعلی در تکمیل صحبت‌های میرشاه‌محمد گفت: از سال 90 بازار یک رشد شارپی را شروع کرد و این اتفاق تا سال 91 ادامه داشت که با رشد کمتر در سال 92 هم ادامه یافت. اتفاقی که در بازار افتاد فقط افزایش نرخ دلار بود که این افزایش تاثیری هیجانی روی رشد شرکت‌ها گذاشت که پس از آن رشد دو برابری و سه برابری رخ داد. او ادامه داد: در این بین قیمت‌ها رشد بسیار زیادی داشتند و در عین حال نسبت P/E بازار رشد شدیدتری پیدا کرد ولی در حال حاضر با افت بازار هنوزP/E  بازار حدود 7 است و هنوز در بسیاری از صنایع eps ها با هم نمی‌خوانند. او افزود: اگر به گزارش‌های شش ماهه بازار نگاهی بیندازیم، به وضع بد آن پی می‌بریم. دو سال هم هست که بازار ریزشی داریم و هر کسی که بتواند با فروش سهم خود از بازار خارج می‌شود، پولی نیز تزریق نمی‌شود و از طرف وزارتخانه‌ها و وزرا هم هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد.
    مدیر اوراق بهادار کارگزاری پگاه یاوران نوین درباره علت حمایت نکردن دولت از بازار سرمایه گفت: درواقع برای دولت مسائلی مهمتر از بازار سهام وجود دارد. خود دولت اعلام کرده که در بازار سهام حدود 20 هزار فعال وجود دارد و طبیعتا 75 میلیون جمعیت کشور را فدای این جمعیت نخواهد کرد. او ادامه داد: تامین آتیه باقی مردم برای دولت بسیار مهمتر است و در این میان تامین یارانه مردم بسیار هزینه‌بر است. این کارشناس بورس اوراق بهادار در ادامه گفت: با توجه به همه اینها در سال 94 انتظار رشد در بازار وجود ندارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم در سال آینده eps شرکت‌ها چه می‌شود. نظرعلی با بیان اینکه در حال حاضر کسی که سهام بخرد و نگهداری کند کار منطقی‌تری انجام داده است، خاطرنشان کرد: پایه بازار در حال قوی شدن و پایه اقتصاد در حال قدرت گرفتن است. با رفع تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی زیادی خواهیم داشت که الزاما در بورس نمی‌آیند اما می‌توانند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها پایه اقتصاد را قوی‌تر کنند. قراردادهای مختلفی بسته می‌شود و کسانی که وارد بازار نشوند حسرت قیمت امروز سهام شرکت‌ها را خواهند خورد.
    حذف سیاست‌های دستوری
    در ادامه مهدی میرشاه‌محمد در تایید نظرات نظرعلی عنوان کرد: باید عملکرد دولت را در این زمینه ستود. به یاد داریم که در سال‌های 89 و 90 که با قطعنامه شورای امنیت کشور به سمت جنگ می‌رفت و بازار سهام در حال انفجار بود، سیاست‌های دستوری برای خرید و فروش وجود داشت اما آنچه اکنون داریم، این است که بورس واقعا نقش دماسنج مملکت و اقتصاد را ایفا می‌کند. او ادامه داد: برای مثال خودروسازان که الان نمی‌توانند بفروشند، آیا باید سهام آنها مثبت شود؟ با توجه به تجربه‌های گذشته می‌دانیم که چهار پنج سال پیش چنین اتفاقی رخ می‌داد. برای مثال شرکت کشتیرانی تحریم شد ولی بعد سهام آن رشد کرد و سوال این بود که چرا؟ چه اتفاقی افتاد؟ این کارشناس بازار سرمایه افزود: پس عملکرد سازمان بورس و جناب وزیر در این زمینه ستودنی بوده است که حداقل اجازه دادند بورس واقعا شاخص اقتصاد باشد و اگر در اقتصاد اتفاقی رخ نداد در بورس هم اتفاقی رخ ندهد.
    مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین افزود: به هر حال یک سری انتظاراتی هم هست چرا که بورس اکنون دارایی بازنشستگان ماست، سهام عدالت است، دارایی مردم است و به هرحال آستانه صبر و تحمل این افراد حد مشخصی دارد و اینگونه نیست که دولت بخواهد برنامه‌های خودش را بیش از اندازه به بازار تحمیل کند. او اضافه کرد: به هر حال بورس، دولت و سهامداران بزرگ می‌توانند حداقل بر نقدشوندگی این بازار تاثیر بگذارند یا لااقل از سهام خودشان حمایت کنند؛ یک زمانی که سهم خود را فروختند، بیایند و سهم خود را بخرند. کل فروش بازار چقدر هست؟ کل فروشندگان بازار چقدر هستند؟ بیایند و این میزان فروشندگان را جمع کنند و یا پولی که گرفته‌اند پس بدهند تا دوباره به جریان بیافتد و رونق ایجاد کند.
    دلارهای بلوکه شده کجا خواهند رفت؟
    میر شاه‌محمد در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما برای خروج از این شرایط چیست؟ اظهار کرد: به طور قطع در سال 94 اتفاق خاصی نمی‌افتد. با توجه به کسری بودجه دولت و مسائلی که پیش‌روست و همه در جریان هستیم، باید برای سال‌های 95 و 96 برنامه‌ریزی کرد.
    او با اشاره به دلارهای آزادشده ایران گفت: باید ببینیم این دلارها در کجا مصرف خواهد شد. به بازا سرمایه می‌آید یا به بازار مسکن می‌رود یا در بانک‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد. بنابراین سیاست کلان دولت در این امر موثر است. اگر مانند الان بحث حمایت از بانک‌ها را داشته باشد، نخواهد بانک‌ها متضرر شوند و سود بانکی را پایین نیاورد، مطمئنا این پول در بازار سرمایه نمی‌آید. میر شاه‌محمد با تاکید بر اینکه حمایت از بازار سرمایه حمایت از مردم است، افزود: این تضاد منافع نیست و حمایت از مردم و تقویت بازار سرمایه در مقابل یکدیگر قرار ندارند.  علیرضا نظرعلی در این باره گفت: سیستم پرداخت یارانه کلا اشتباه و تورم‌زا است. همه دنیا پول‌های خرد را از مردم می‌گیرند و آن را در راستای تقویت اقتصاد هزینه می‌کنند در عوض ما با دادن یارانه، این پول یکجا را خرد می‌کنیم و به مردم می‌دهیم و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.
    میر شاه‌محمد در پایان با تقدیر از فعالیت‌های بازار امروز عنوان کرد: گزارش‌ها و تحلیل‌های سایت عصر بازار و هفته‌نامه بازار امروز بازخورد و بازنشر مناسبی دارد و به طوری دقیقی مسائل بازار سرمایه و کالای کشور را بررسی می‌کند.

    برچسب ها