عصر خودرو

مهدی تقوی اقتصاددان تشریح کرد:

شوک مثبت برجام بر اقتصاد ایران

عصر بازار: مهدی تقوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از شوک مثبت اجرای برجام بر اقتصاد ایران در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: با بازگشت سرمایه گذاران خارجی و تمرکز دولت بر تولید، اقتصاد کشور شروع به حرکت خواهد کرد.

شوک مثبت برجام بر اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر مهدی تقوی افزود: در ایران ضمن وجود ظرفیت های بکر سرمایه گذاری خارجی، هم نیروی کار و هم دیگر نهاده های تولید  ارزان است ؛ بنابراین، حضور مجدد شرکت های خارجی در صنعت  کشور، منفعت دو جانبه است، مشروط به اینکه با مقررات دست و پا گیر و غیرضروری آنها را فراری ندهیم.

    وی با بیان اینکه هیات های تجاری از هم اکنون بررسی صنایع مختلف  کشور را برای سرمایه گذاری آغاز کرده اند، تصریح کرد: البته مهم است این پولی که می آید در محل صحیح خود سرمایه گذاری شود؛ مثلا مشکل صنعت را حل کند یا به نوسازی ناوگان هوایی و  ماشین آلات فرسوده شرکت ها و کارخانه های تولیدی منجر شود. در واقع برای این نوع سرمایه گذار خارجی است که  باید  فرش قرمز پهن کرد .

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به علت تحریم ها سالیان سال کالاهای سرمایه ای ما کهنه شده بود و دیگر آن تکنولوژی پیشرفته را نداشتیم، اظهار داشت:  وقتی سرمایه گذار خارجی می آید، تکنولوژی جدید را با خود می آورد؛ از طرفی نیروهای بیکار و تحصیلکرده داخلی به کار گرفته می شوند و با دانش افزایی این نیروها، بهره وری عوامل تولید در اقتصاد ایران هم  بالا می رود.

    تقوی در بخش دیگری از گفت و گو به مشکلات بانکی و بازار سرمایه  ایران اشاره کرد و گفت: کاهش ارزش شاخص بورس ، در پی رشد منفی اقتصاد و رکود این بخش به خاطر سیاست‌های غلط اقتصادی در دولت گذشته اتفاق افتاد.

    وی افزود:  مردم چهار سال تورم بالای 25 درصد و دو سال رشد اقتصادی منفی را تجربه و تحمل کردند.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه وضع فعلی بازار سرمایه هم تا حدود زیادی به اقتصاد ویران شده ایران در سال های گذشته برمی گردد، ادامه داد: وقتی رشد اقتصادی منفی به همراه نرخ تورم بالا، موجب ورشکستگی یا کاهش تولید و سود بسیاری از شرکت‌ها شد، شاخص بورس هم سقوط کرد. 

    این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی واحدهای تولید ورشکسته است یا سود بنگاه ها خیلی پایین تر از سود بانک ها است، کسی علاقه ای ندارد پول خود را در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کند.

    وی چشم انداز آتی بازار سرمایه را هم وابسته به وضع اقتصاد ایران دانست و افزود: اگر واحدهای تولیدی قدرت از دست رفته خود را بازیابند، می توانند سودهای خوبی توزیع کنند و آن وقت تقاضای  مردم  برای خرید سهام بالا خواهد رفت .

    تقوی با اشاره به برخی دیگر از سیاست های اقتصادی غلط در گذشته گفت: سرهم بندی یارانه ها چنان ضربه ای به پیکره اقتصاد کشور  وارد کرد  که تورم های 40 درصد به بالا را رقم زد. همچنین بازار سکه و ارز را به هم ریخت. به نحوی که  مردم پول های خودشان را از بانک  ها خارج کردند تا شاید  قدرت خریدشان را حفظ کنند.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه هم اکنون اقتصاد کشور از رکود خارج شده است ، اظهار داشت: دولت جدید،  نرخ رشد را مثبت کرده است و  این حرکت از منفی به مثبت یعنی رونق. بنابراین آنها که می گویند هنوز در کشور رکود داریم، اقتصاد را نمی فهمند. 

    این کارشناس اقتصادی در عین حال گفت:  پس انداز داخلی ما به نحوی نیست که بتوانیم رشد سریع را تجربه کنیم. اما دولت یازدهم، برنامه‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی را آغاز کرده و مشکلات به تدریج تخفیف خواهد یافت.

    تقوی در پایان این گفت و گو با بیان اینکه دولت یازدهم همچنان مشکل کمبود درآمد نفتی دارد، افزود: با این حال دو سال است که رشد اقتصادی مثبت در کارنامه این دولت به چشم می خورد که این نشان می دهد توان اجرای برنامه در این دولت بیشتر  است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها