عصر خودرو

پایگاه اویل پرایس آمریکا:

قیمت نفت در چه جهتی حرکت می کند؟

عصر بازار- پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا در گزارشی عوامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت ظرف چند هفته آتی را مورد توجه قرار داد و چگونگی تغییر قیمت نفت را در گرو عملکرد این عوامل که از جمله آنها تقابل جدید آمریکا-ایران است، دانست.

قیمت نفت در چه جهتی حرکت می کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا نوشت: قیمت های نفت در هفته گذشته میلادی افزایش اندکی داشت و تبعیت خوب اعضای اوپک از توافق کاهش تولید این سازمان به افزایش قیمت ها کمک کرد، اما روشن نیست در هفته های آینده قیمت نفت در کدام جهت حرکت خواهد کرد.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تاریخ 30 نوامبر 2016 (10 آذر) تصویب کرد تولید نفت این سازمان از ژانویه 2017 (دی بهمن 1395) به مدت 6 ماه، روزانه چهار درصد یا 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

    **تبعیت اوپک از برنامه کاهش تولید خوب است

    اویل پرایس افزود: بازارهای نفت در هفته گذشته میلادی به دلیل شواهدی که نشان داد کشورهای اوپک کمابیش از توافق کاهش تولید این سازمان تبعیت می کنند با افزایش قیمت روبرو شدند.
    تحقیقات رویترز نشان می دهد، اوپک تا کنون تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. بلومبرگ نیز که این کاهش تولید را 840 هزار بشکه در روز تخمین می زند تقریبا با رویترز موافق است.
    این گزارش افزود، به عبارت دیگر، میزان اطاعت اوپک از توافق کاهش تولید تقریبا 80 درصد بوده است. با توجه به تردیدهای زیادی که در مورد اجرای توافق کاهش تولید وجود داشت، خبرها در مورد آن به نفع افزایش قیمت نفت است.
    «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی به تازگی گفته است: تبعیت عالی و واقعا بی نظیر بوده است. فکر می کنم این توافق یکی از بهترین توافق هایی بوده که ما تا کنون داشته ایم.

    **تنش آمریکا-ایران قیمت نفت را بالا می برد

    دولت ترامپ پس از آزمایش موشک بالستیک در تهران در جهت وضع تحریم های بیشتر علیه نهادهای ایرانی حرکت می کند.
    این اقدام پس از آن اتفاق افتاد که دولت ترامپ به ایران هشدار داد و به تلاش های صورت گرفته برای بهبود رابطه 2 کشور خط بطلان کشید.
    ایران گفته است، تحریم های جدید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض می کند اما آمریکا آن را نقض برجام نمی داند.
    شعله ورشدن دوباره آتش تنش میان این دو کشور، بار دیگر ایران و آمریکا را رو در روی یکدیگر قرار می دهد.
    ایران موفق شده است پس از لغو تحریم های بین المللی تولید نفت خود را افزایش دهد، اما تشدید تنش ها می تواند قیمت نفت را بالا ببرد. جنگ ژئوپلیتیکی با ایران در چند سال گذشته تاثیر زیادی بر قیمت نفت داشته است و تقابل جدید آمریکا-ایران می تواند یکی از رویدادهای مهم سال 2017 باشد.

    **شرکت های بزرگ نفتی آمارهای بدی گزارش می کنند

    اویل پرایس افزود: شنیدن خبرهای مربوط به اگزان موبیل، شورون و رویال داچ شل به شدت ناامید کننده است. عملکرد هر یک از این شرکت ها پایین تر از میانگین سطح انتظار بوده است.
    شرکت شل، به تازگی درآمد سال 2016 حود را اعلام کرده که در 10 سال گذشته کمترین سطح درآمد این شرکت بوده است.
    اما با این حال، مدیران نفتی این شرکت ها خوشبین هستند و می گویند دوره درآمد کم این شرکت ها به پایان رسیده است. با توجه به تثبیت قیمت های نفت در سطح بیش از 50 دلار در هر بشکه، این شرکت های بزرگ نفتی اطمینان دارند اوضاع در سال 2017 بهتر می شود.

    **جمهوری خواهان مخالف تلاش های خصوصی سازی زمین های فدرال هستند

    «جیسون کافتس» نماینده جمهوریخواه آمریکا لایحه ای را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن میلیون ها ایکر( هر ایکر معادل چهار دهم هکتار ) از زمین های فدرال واقع در غرب آمریکا برای توسعه آنها توسط خصوصی به فروش رود.
    این اقدام، نشانه تلاش بیشتر برای خصوصی سازی اراضی عمومی برای حفاری های نفت و گاز و دیگر استفاده های خصوصی است. اما این لایحه با مخالفت شدید نه تنها گروه های طرفدار محیط زیست بلکه ازسوی محافظه کاران روبرو شده است.

    **فراوانی بنزین در آمریکا

    همزمان با افزایش موجودی انبارهای بنزین در امریکا که علامت اشباع بازار بنزین در این کشور است، کشتی های حمل بنزین ناچار به تغییر مسیر به سمت اروپا شدند.
    موجودی کنونی بنزین در انبارهای سواحل شرقی این کشور برای تامین نیاز یک ماه منطقه کافی خواهد بود، یعنی به بیشترین میزان خود تا کنون رسیده است. این مساله به نفع کاهش قیمت نفت است.

    ** آژانس بین المللی انرژی: قیمت های نفت بعید است به 65 دلار در هر بشکه برسد

    اویل پرایس در ادامه افزود؛ «نیل اتکینسون» رئیس صنعت نفت و تقسیم بازار آژانس بین المللی انرژی به شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا گفت: فکرمی کنم قیمت 63 و 65 دلار برای هر بشکه نفت برنت کمی بلند پروازانه باشد، زیرا تولیدکنندگان اوپک این مساله اساسی را دریافته اند، آنها نمی خواهند قیمت خیلی کاهش یابد زیرا اقتصادهایشان تاب مقاومت نخواهد داشت. اما اگر قیمت خیلی بالا برود نیز سرمایه گذاری در جاهای دیگر دنیا به ویژه در صنعت نفت شیل آمریکا افزایش می یابد.

    **نتایج ممیزی شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی بسیار اطمینان بخش است

    شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی خود را برای برگزاری فروش سهام بخش کوچکی از این شرکت در سال 2018 آماده می کندکه این کار مستلزم ممیزی مستقل ذخایر نفت و دارایی های این شرکت است.
    «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است، نتایج اولیه ممیزی بسیار اطمینان بخش است. این شرکت سال ها در مورد ذخایر نفت خود غیرشفاف بوده است.
    بسیاری گمان می کردند برآورد رسمی تقریبا 260 میلیارد بشکه ذخایر نفت برای این شرکت بسیار خوشبینانه است، به ویژه به این دلیل که ارقام چند دهه است که تغییر نکرده اند.
    با این حال، الفالح می گوید، نتایج تا کنون مثبت و بیش از برآوردهای رسمی این شرکت بوده است.
    اویل پرایس افزود، اینکه اظهارات الفالح تا چه اندازه درست است، بعدها مشخص خواهد شد، اما بیشتر بودن ذخایر نفت از برآورد رسمی این شرکت بسیار به نفت آرامکو است و حدس و گمان ها در مورد حداکثر عرضه نفت این شرکت را اصلاح می کند و به نفع کاهش قیمت نفت است.

    **تکمیل خط لوله داکوتا

    دونالد ترامپ به تازگی 2 یادداشت تفاهم برای تکمیل دو خط لوله امضا کرده است که یکی از آنها تکمیل خط لوله داکوتا است، اما معترضان قول داده اند به تلاش خود برای ممانعت از تکمیل این خط لوله ادامه دهند.
    به باور اویل پرایس اما هنوز عامل قدرتمندی برای افزایش یا کاهش چشمگیر قیمت وجود ندارد.

    برچسب ها