عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش سهم فروش نفت از نتایج برجام است

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت گفت: افزایش سهم فروش نفت یک کار بزرگ در کشور و از نتایج برجام است.

افزایش سهم فروش نفت از نتایج برجام است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی  افزود: طی نامه ای به آقای زنگنه وزیر نفت بابت افزایش سهم فروش نفت تشکر کردیم که زحمات زیادی در این زمینه متقبل شده اند.
    به گفته وی این کار دشواری بود که در بازار اوپک سهم ایران را به 2 میلیون 500 هزار بشکه برسانیم.
    پورابراهیمی ادامه داد: عربستان تمام تلاش خود را کرد تا قیمت نفت را کاهش دهد و جمهوری اسلامی ایران و روس ها را از اقتصاد خارج کند و حتی در این مسیر حاضر شد، میلیاردها دلار ضرر کند.
    وی افزود: در این راستا سه اتفاق رخ داد ،یکی این بود که عربستان و کشورهای عربی حاضر نبودند سهم اوپک تثبیت شود لذا به تثبیت سهم اوپک تن دادند و همچنین قبول کردند علاوه بر اینکه کشورها سهم خود را فریز می کنند، جمهوری اسلامی ایران هم به سهم قبلی خود برسد.
    پورابراهیمی اضافه کرد: سوم اینکه سعودی ها با قیمت نفت اصلا موافق نبودند اما با وجود جنگ یمن برای اینکه بتواند هزینه های سنگین مزدوران خود را بپردازند، توافق کردند قیمت نفت افزایش پیدا کند.
    ** لایحه بانکداری اسلامی در دست اقدام است
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طرح بانکداری اسلامی را پیگیری و حتی کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده و کمیته پولی بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ریاست بحرینی نماینده مردم مشهد پیگیر این کار است.
    پورابراهیمی افزود: احتمالا اول سال 96 رای گیری انجام می شود و طرح یا لایحه بانکداری اسلامی را تا ماه های اول همان سال برای تصویب به صحن می آوریم.
    وی ادامه داد: اگر دولت، قبل از اینکه ما طرح را نهایی کنیم لایحه را به ما بدهد می توانیم در قالب لایحه این کار را انجام دهیم.
    ** فضای وحدت و همدلی، توسعه کرمان را شتاب داده است
    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای وحدت و همدلی که در کرمان به وجود آمده مسیر توسعه این استان را شتاب داده است گفت: وجود مدیریت اجرایی در کرمان با سابقه بخش خصوصی، شناخته شدن کرمان به عنوان یکی از سه استان اقتصاد مقاومتی و رویکرد وحدت و همدلی بین ارکان مدیریتی استان و ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه کمک کرد که ما بتوانیم ارزیابی قابل قبولی در این زمینه در مقایسه با استان های دیگر داشته باشیم.
    وی همچنین با بیان اینکه نمی گوییم در همه زمینه ها خوب عمل کرده ایم اظهار کرد: کرمان نسبت به سایر استان ها در اقتصاد مقاومتی پیشگام است.
    پورابراهیمی اضافه کرد: به نظر من در عرصه های مختلف بخصوص در حوزه های اقتصادی کارهای مفید و حرکت های خیلی خوبی در استان کرمان آغاز شده که شاید سال های آینده بتوانیم آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم.
    وی ادامه داد: یکی از نگرانی های ما تغییر در دولت به معنی تغییر در شخص رئیس جمهوری و یا تغییر در کابینه دولت است، زیرا این امری طبیعی است که هر دولتی روی کار می آید کابینه آن هم تغییر کند.
    نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت تصریح کرد: نگرانی من برای سال آینده این است که وضعیت توسعه استان دچار چه تغییری می شود؟ زیرا هر زمان استانداری تغییر می کند استاندار جدید کارهای جدیدی را آغاز و تغییرات مدیریتی تازه ای را اعمال می کند.
    پورابراهیمی تاکید کرد: تلاش می کنیم تا جایی که امکانپذیر باشد این مسیر توسعه در استان کرمان ادامه داشته باشد.
    وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بنگاه های اقتصادی به استان کرمان دعوت شده اند عنوان کرد: امروز بنیاد برکت در راور اعلام کرده تا سه سال دیگر کاری می کنیم یک نفر بیکار در این شهرستان وجود نداشته نباشد.
    پورابراهیمی اظهار کرد :اگر این اتفاق رخ دهد تحولی بزرگ در شهرستان راور اتفاق خواهد افتاد و همه مردم و مسئولان باید در این زمینه کمک کنند.
    وی با بیان اینکه مردم باید درگیر اقتصاد شوند گفت: اقتصاد مردمی یعنی مردم همانگونه که جنگ را فرماندهی کردند و در فتنه های مختلف انقلاب را حمایت کردند در عرصه اقتصادی هم ورود کنند.
    به گفته پورابراهیمی اگر مردم در میدان نباشند مسئولان نمی توانند کاری انجام دهند.
    وی عنوان کرد: امروز بنگاه های بزرگ اقتصادی در کرمان مدیریت توسعه را عهده دار شده که به عنوان مدل جدیدی از توسعه در کرمان در حال انجام است.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد دولت یازدهم موفقیت آمیز بوده است عنوان کرد: اقدامات فعلی پاسخگوی نیازهای مردم نیست و ما به شدت نیازمند کارهای بزرگ هستیم که البته بخشی از آنها به دولت مربوط نیست و به قوانین و مقررات مربوط می شود.
    وی عنوان کرد: بحث پایلوت شدن کرمان به عنوان استان اقتصاد مقاومتی بازه زمانی ندارد و ادامه خواهد داشت.
    ** سهم مالیاتی کرمان به 20 درصد کاهش یافت
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در استان کرمان وضعیت وصول مالیات ها نسبت به بودجه خوب بوده است گفت: برای این استان نرخ رشد مالیاتی 35 درصدی مصوب شده بود که این عدد با 15 درصد کاهش به میانگین کشوری رسید.
    وی افزود: در کمیسیون تلفیق تاکید کردیم که در زمینه سهم مالیاتی کرمان، میانگین کشوری مورد تایید است و امروز نرخ رشد مالیاتی این استان به 20 درصد رسیده است.
    پورابراهیمی عنوان کرد: حدود 30 درصد از مجموع درآمدها و منابع درآمدی دولت از استان ها تامین می شود در حالی که مجموع منابع اختصاص یافته برای مصارف استان ها زیر 10 درصد است که این، شاخص تمرکزگرایی است.
    وی با اشاره به اینکه امروز اقتصاد کشور نیازمند رویکرد عدم تمرکز است افزود :حداقل 20 درصد از بودجه کشوری باید استانی شود و در این زمینه توانستیم 10 درصد را به 2 برابر افزایش داده که این به معنای عدم تمرکز است.
    پورابراهیمی اظهار کرد: موضوع تفویض اختیار به استانها را 2 سال قبل به ریاست جمهوری تقدیم کردیم و خواستیم که استان کرمان را به عنوان اولین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی اعلام کند که 170 نماینده مجلس شورای اسلامی آن را امضا کردند.
    وی ادامه داد: امسال پیرو آن نامه در برنامه ششم حکم آوردیم و الان در ماده 31 برنامه ششم آمده است که دولت مکلف است اختیارات را تفویض کند.
    پورابراهیمی گفت: اگر این اتفاقات رقم بخورد و بتوانیم رویکرد تمرکز را به رویکرد عدم تمرکز تبدیل کنیم، کرمان استانی است که به راحتی می تواند بعد از پنج سال ثروتمندترین استان کشور شود فقط باید اجازه دهیم که تصمیمات را خود مسئولان استان اتخاذ کند.
    وی تصریح کرد: با این کار، هم رقابت ایجاد شده و هم انگیزه برای پرداخت مالیات بیشتر می شود.
    یک ماه قبل رئیس کل امور مالیاتی کشور در نشستی با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و جمعی از مسئولان این استان و فعالان اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی استان کرمان برگزار شد عنوان کرد: رشد مصوب مالیات سال 96 استان کرمان نسبت به امسال 35 درصد شده که منطقی نیست و باید این مسئله را در مجلس حل و این درآمد را تعدیل کرد.
    کرمان در سفر اردیبهشت ماه امسال رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به این استان به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی شد.
    بر اساس تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، این استان برای اجرای برنامه های و طرح های اقتصاد مقاومتی به هشت منطقه تقسیم شده است.
    طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی نیز از سال 1393 با مشارکت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با تکیه بر توانمندی های بومی و محلی در شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان در دست اجراست.

    برچسب ها