عصر خودرو

مکزیک و کانادا هر دو عضو نفتا هستند

خطر اقدامات غیر منتظره ترامپ بیخ گوش کانادا

عصر بازار- در حالی که کانادا و مکزیک هر دو عضو پیمان تجارت آزاد نفتا با آمریکا هستند افزایش اقدامات کانادا علیه سیاست‌های ترامپ می‌تواند این کشور را همچون مکزیک در معرض تصمیمات لحظه‌ای رئیس جمهور جدید آمریکا قرار دهد.

خطر اقدامات غیر منتظره ترامپ بیخ گوش کانادا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ترامپ در روزهای نخست ریاست جمهوری طی فرمانی اجرای ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا را ممنوع اعلام کرد. این فرمان ورود هرگونه اتباع از این 7 کشور را که شامل ایران، سومالی، سودان، یمن، سوریه، عراق و لیبی شدند را به مدت 90 روز ممنوع کرد.

    علیرغم این تصمیم نخست وزیر کانادا اعلام کرد: مسلمانان این چند کشور می‌توانند به جای آمریکا به کانادا سفر کرده و مردم کانادا از آنها استقبال می‌کنند. این اقدام همسایه شمالی آمریکا در حالی صورت گرفت که مردم کانادا از قدیم دوست داشتند حداقل از نظر اخلاقی یک سر و گردن از آمریکایی‌ها بالاتر باشند و این اقدام زود هنگام نخست وزیر این کشور توانست تا حدودی این حس را به مردم کانادا القاء کند.

    دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی خود اجرای چند اقدام علیه منافع همسایگان خود را وعده کرده بود اما تقریبا افراد کمی فکر می‌کردند که این اقدامات عملی شود.

    وی در مبارزات انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروزی، دیواری بلند، مستحکم و پیوسته را در مرزهای جنوبی آمریکا برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع مکزیک ایجاد خواهد کرد و با پیروزی در انتخابات اعلام کرد نه تنها این دیوار را می‌سازد بلکه هزینه 14 میلیارد دلاری این دیوار را نیز مکزیک باید پرداخت کند.

    شرایط به گونه‌ای پیش رفت که قرار بود روسای جمهور آمریکا و مکزیک با یکدیگر در واشنگتن دیدار کنند و در  حالیکه تنها چند ساعت تا برگزاری این دیدار باقی مانده بود ترامپ طی تویئتی اعلام کرد در صورتی که مکزیک موافق تامین هزینه ساخت این دیوار نیست، این ملاقات باید لغو شود و رئیس جمهور مکزیک نیز به ناچار این ملاقات را لغو کرد.

    ترامپ همچنین تاکید کرده است که باید آمریکا از قرارداد تجارت آزاد نفتا که کانادا و مکزیک در آن حضور دارند نیز خارج شود.

    یکی از اهداف ترامپ جبران کردن کسری تراز تجاری این کشور با مکزیک است زیرا در حالیکه سالانه 271 میلیارد دلار از مکزیک به آمریکا کالا صادر می‌شود جریان برعکس ورود کالا از آمریکا به مکزیک تنها 213 میلیارد دلار است و ترامپ نسبت به این مسئله انتقاد داشته و معتقد به اجرای سیاست‌هایی است تا بتواند این کسری تراز تجاری را جبران کند.

    به نظر می‌رسد در صورتی که کانادا به اجرای سیاست‌های مغایر با تصمیمات ترامپ ادامه دهد این کشور نیز از سوی ترامپ مورد حمله قرار گیرد.

    بسیاری بر این باورند که با توجه به حضور 2 همسایه کانادا و آمریکا در قرارداد تجارت آزاد نفتا ، آمریکا خروج از آن را کلید نخواهد زد اما اقدامات دیگری نیز علیه شهروندان کانادا از سوی ترامپ قابل اجراست.

    در حالی که سال گذشته دولت آمریکا تنها 12 هزار و 587 پناهجوی سوری را پذیرفت این رقم در کانادا به حدود 40 هزار نفر افزایش یافت.

    در صورتی که همسایه شمالی آمریکا همانند اقدام برای پذیرش اتباع 7 کشور مسلمان را که از سوی آمریکا ممنوع شده است را کلید بزند آمریکا می‌تواند ورود مسلمانان کانادا به آمریکا را ممنوع کرده و یا همه مسلمانان کانادایی حاضر در آمریکا را از این کشور اخراج کند.

    اقدامی که از سوی آمریکا قابلیت اجرا داشته و هزینه قابل توجهی را به همسایه شمالی این کشور تحمیل خواهد کرد تصمیم آمریکا برای بازگرداندن دریافت ویزا برای مسافران ورودی کانادا به آمریکاست.

    نکته قابل تامل این است که طی دهه‌های گذشته تنها 2 اقدام تروریستی در کانادا اقدام افتاده است و در هیچ یک از آنها مسلمانان دخیل نبوده و در هر یک از آنها تنها یک شهروند کانادایی کشته شده است.

    این در حالی است که یک شهروند غیرمسلمان کانادایی اخیراً با حمله به مسلمانان در شهر کبک 6 نفر از مسلمانان این کشور را به قتل رساند اما این مسئله باعث نشد تا خطری از سوی مسلمانان این کشور علیه شهروندان کانادایی ایجاد شود.

    از سوی دیگر از زمان حادثه تروریستی 11 سپتامبر تاکنون 28 قتل عام توسط سفیدپوستان افراط گرای آمریکایی در ایالت متحده صورت گرفته است و حتی در حملات تروریستی که در آمریکا مسلمانان با آن درگیر بودند نیز مسلمانان مهاجر هیچ نقشی نداشتند و مسلمانان بومی آمریکا دست به آن کار زده بودند.

    برچسب ها