عصر خودرو

توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع صورت گرفت؛

نخستین کشتی اقیانوس شناسی به آب انداخته شد

عصر بازار- در پنجمین روز از دهه مبارک فجر نخستین کشتی اقیانوس شناسی با نام کاوشگر خلیج فارس که به دست متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است به صورت رسمی طی مراسمی در بندر عباس به آب اندازی و به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحویل داده شد.

نخستین کشتی اقیانوس شناسی به آب انداخته شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در مراسم تحویل دهی نخستین کشتی اقیانوس شناسی با نام کاوشگر خلیج فارس به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طی سخنانی با گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر گفت: مدیران و متخصصان زبده و کارآمد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با الهام از روح بلند و ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و در اجرای فرامین حکیمانه فرمانده معظم کل قوا برای نخستین بار در کشور موفق شدند، کشتی اقیانوس شناسی با قابلیت و توانمندی بسیار بالا را مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تولید کنند.

    رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در تشریح ویژگی‌های این کشتی اقیانوس شناسی اظهار کرد: کشتی اقیانوس شناسی کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی 3 هزار مایل دریایی، ماندگاری 40 روز در دریا، سرعت 15 گره دریایی دارای قدرت مانور پذیری بسیار عالی است، سیستم های ارتباط ماهواره ای، سیستم رانش پیشرفته CPP ، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیکی کشتی مجهز است.

    وی خاطر نشان کرد: این شناور همچنین به سه نوع آزمایشگاه و 2 سرد خانه مجهز و تائیدیه موسسه‌های معتبر داخلی و خارجی دریافت کرده است و در تحقیقات در زمینه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا کاربرد دارد.

    رستگاری تصریح کرد: در روند ساخت این شناور که 85 سامانه مکانیکی، تاسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری و مخابرات در آن تعبیه شده، 150 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان و نیز سازمان‌ها و صنایع مختلف وزارت دفاع با صرف بیش از سیصد هزار ساعت کار و انجام حدود 12 هزار فعالیت اجرایی در ساخت آن نقش داشته اند.

    بر اساس این گزارش، رئیس سازمان صنایع دریایی از این پروژه بعنوان یکی از نمادهای برجسته اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: اعمال تحریم‌های دشمنان در این حوزه منجر به خلق این دستاورد مهم ملی گردید.

    رستگاری در پایان تقویت روحیه خودباوری و خود اتکایی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دریایی، بومی سازی فناوری نوین، ایجاد و تقویت شبکه همکاران توانمند در زنجیره‌ی تامین و ساخت زیر سامانه ها، صرفه جویی ارزی اشتغال زایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در طراحی و مهندسی ساخت را از دستاوردهای این پروژه برشمرد.

    برچسب ها