عصر خودرو

سکه در مدار بازار ارز حرکت کرد

دفع حمله سه مهاجم قیمتی دلار

عصر بازار: قیمت دلار در دومین روز کاری هفته ۲۰ تومان افزایش یافت تا شاخص بازار ارز ۳۴۲۵ تومان قیمت بخورد. این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته دلار ابتدا به کمک سه عامل تکاپوی معامله‌گران غیررسمی، عرضه محدود بازیگر رسمی و سوءاستفاده از تعطیلی بازارهای همسایه تا قیمت ۳۴۴۰ تومان نیز بالا رفت اما پس از آن تحت فشار عرضه بیشتر ارز از سوی بازیگر رسمی و از تکاپو افتادن معامله‌گران پس از تسویه معاملات امروزی تغییر مسیر داد. این نوسان قیمتی دلار بر بازار سکه نیز تاثیرگذار بود. روز گذشته قیمت سکه تا ۹۲۵ هزار تومان افزایش یافت، اما همسو با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز به ۹۲۲ هزار تومان رسید.

دفع حمله سه مهاجم قیمتی دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار ارز در دومین روز کاری هفته نوسان‌های نسبتا بیشتری را در مقایسه با روز شنبه تجربه کرد. در نخستین ساعت فعالیت بازار، دلار با قیمت 3410 تومان به فروش رسید و با قرار گرفتن در مدار صعود در ساعت 15 به قیمت 3440 تومان معامله شد، اما شاخص بازار پس از رسیدن به سقف قیمت روزانه تغییر مسیر داد و تا 3325 تومان پایین آمد. به این ترتیب دلار روز یکشنبه در مقایسه با نخستین روز هفته افزایش 20 تومانی را تجربه کرد.

    به گفته فعالان بازار، دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در روز گذشته ایجاد فضای روانی برای افزایش قیمت بود که این فضا از طرف 3عامل تحریک شد. نخستین عاملی که موجب تحریک فضای روانی در بازار شد فعالیت گسترده معامله‌گران غیر‌رسمی بازار بود. روز گذشته این معامله‌گران در بازار اقدام به معاملات نقدی و آتی با حجم گسترده کردند. این موضوع باعث ایجاد فضای روانی در بازار شد و در نهایت دلار در مدار صعود قرار گرفت.

    به اعتقاد فعالان بازار، عامل دوم تحریک‌کننده فضای روانی در بازار از سوی بازیگر رسمی بازار صورت گرفت؛ به‌طوری‌که روز گذشته عرضه ارز در بازار به صورت محدود صورت گرفت و این موضوع باعث تقویت فضای روانی حاکم در بازار شد.

    فعالان بازار تعطیلی بازارهای کشورهای همسایه را عامل سوم تحریک‌کننده فضای روانی حاکم بربازار عنوان کردند. بر همین اساس تعطیلی این بازارها موجب شد تقاضا از کشورهای همسایه محدود شود و معامله‌گران غیر‌رسمی بازار قدرت مانور بیشتری برای ایجاد فضای روانی در بازار داشته باشند.

    از آن سو، حاضران در بازار درباره بازگشت قیمت دلار از سقف 3440 تومان می‌گویند افزایش عرضه ارز از سوی بازیگر رسمی بازار و همچنین از تکاپو افتادن معامله‌گران پس از تسویه معاملات امروزی دو عامل اصلی بود که موجب شد دلار از سقف قیمت روزانه 15 تومان پایین‌تر آمده و با قیمت 3425 تومان به فروش برسد. روز گذشته یورو و پوند نیز همسو با دلار در مدار صعود قرار داشتند. یورو با افزایش 15تومانی 3875 تومان به فروش رسید و پوند نیز افزایش 20 تومانی را تجربه کرد و با قیمت 3420 تومان معامله شد.

    روز گذشته قیمت سکه نیز همزمان با افزایش قیمت دلار افزایش یافت. در حالی که بازارهای جهانی طلا روز یکشنبه تعطیل بودند افزایش قیمت دلار در بازار داخل باعث شد تا قیمت سکه نیز افزایش یابد. روز گذشته سکه در محدوده قیمتی 920 تا 925 هزار تومان در نوسان بود، اما در نهایت در ساعت 16 به قیمت 922 تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش 3 هزار تومانی در مقایسه با قیمت پایانی روز شنبه بود.

    برچسب ها