عصر خودرو

در سال گذشته میلادی رخ داد؛

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان ۱۳درصد کاهش یافت

عصر بازار- سازمان ملل در کنفرانس تخصصی خود تحت عنوان تجارت و توسعه اعلام کرد، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل کاهش رشد اقتصادی، ۱۳ درصد کاهش یافت.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان ۱۳درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد)  اعلام شد،  آخرین بررسی روند سرمایه گذاری جهانی نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2016 میلادی 13 درصد کاهش یافت و به رقم یک تریلیون و 520 میلیارد دلار رسید؛ در عین حال پیش بینی می شود حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال جاری میلادی 10 درصد افزیش پیدا کند.

    علت کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2016 میلادی به رشد ضعیف اقتصاد جهانی و نیز حجم پایین تجارت جهانی باز می گردد که در قسمت های مختلف جهان از سهم برابری برخوردار نبوده  و این موضوع منجر به تاثیر ناهمگن بر روی فضای اقتصادی موجود در سرتاسر جهان می شود.

    طبق برآوردها،  میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2016 میلادی در منطقه اروپا با 29 درصد کاهش،  385 میلیون دلار باشد؛ درحالیکه منطقه آمریکای شمالی از رشد 6 درصدی برخوردار بوده و در کشورهای استرالیا و ژاپن هم رشد اندکی در سرمایه گذاری مسقتیم خارجی دیده می شود. 

    بر پایه این گزارش، سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه در سال 2016 میلادی 20 درصد کاهش یافت و به 600 میلیارد رسید که این عامل به رشد کند اقتصادی و نیز کاهش بهای کالا نسبت داده می شود.

    در این میان کشورهایی که اقتصاد خود را به سمت تجارت آزاد تغییر داده اند با رشد قابل توجه 30 درصدی در میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی روبرو شدند که این رقم 52 میلیارد دلار برآورد می شود.

    پیش بینی می شود به علت بهبود روند رشد اقتصادی و نیز افزایش بهای کالا، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2017 میلادی از رشد 10 درصدی در مقایسه با سال قبل برخوردار شود.

    برچسب ها