عصر خودرو

مبادلات تجاری ایران و چین افت کرد

عصر بازار- آخرین آمارها از وضعیت تجارت جهانی نشان می‌دهد که صادرات چین در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال گذشته با افت بیش از هفت درصدی مواجه شده و این درحالی است که مبادلات تجاری ایران با این کشور نیز که به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران شناخته می‌شود، روند نزولی داشته است.

مبادلات تجاری ایران و چین افت کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اداره ملی آمار چین به تازگی ارقامی را منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان صادرات چین در سال 2016 میلادی در مقایسه با یک سال قبل از آن (2015 سال) 7.7 درصد کاهش یافته است.

    از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که واردات چین در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2015 میلادی نیز 5.5 درصد کمتر شده است.

    بر اساس آمارهای اعلام شده، ارزش کل صادرات این کشور در سال 2016 میلادی 2100 میلیارد دلار و میزان واردات این کشور 1590 میلیارد دلار بوده است.

    با این حال آنچه در آمار ارائه شده جلب توجه می کند این است که با وجود چنین کاهشی مازاد تجاری چین در برابر کشورهای دیگر در سال 2016 میلادی 509 میلیارد و 960 میلیون دلار بوده است. همین موضوع می تواند باعث یک نبرد تجاری میان چین و بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی شود.

    همچنین وزارت بازرگانی چین پیش از این اعلام کرده بود که ارزش کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشورطی سال 2016 میلادی به 118 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با یک سال قبل از آن 4.1 درصد بیشتر شده است.

    اما از سوی دیگر بررسی وضعیت مبادلات تجاری ایران و چین نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی و روند مبادلات تجاری ایران و چین با لحاظ وزنی خیلی تغییر نکرده اما از نظر ارزشی روند کاهشی داشته است.

    بر اساس آمارهای اعلام شده از اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، ایران در سال 2014 بیش از 50 میلیارد دلار با چین مبادلات تجاری داشته است و پس از آن روند کاهشی مبادلات با چین آغاز شد. در سال 2015 این رقم به حدود 35 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که با ادامه این حرکت کاهشی تا پایان سال 2016 این عدد به 31 میلیارد دلار برسد.

    به گفته برخی از کارشناسان، این کاهش ارزش مبادلات تجاری با چین در دو - سه سال اخیر صرفا به دلیل کاهش ارزش قیمت نفت، پتروشیمی، میعانات گازی و سایر مواد اولیه خام مثل سنگ آهن، مواد کانی خامی بوده که به چین صادر می‌کرده‌ایم. به طور کلی روند افت مبادلات ایران با چین بسیار متوازن با روند کلی افت صادرات و وارداتمان است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو