عصر خودرو

گمانه زنی ها به اوج رسید؛

سناریوهای افزایش تعرفه ورود کالاهای چینی به ایالات متحده

عصر بازار- در صورتیکه «دونالد ترامپ» افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی را به داخل ایالات متحده را اجرایی کند، ضربه مهلکی به بدنه اقتصادی چین وارد خواهد شد.

سناریوهای افزایش تعرفه ورود کالاهای چینی به ایالات متحده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، برآوردها حکایت از آن دارد که به طور کلی افزایش فقط یک درصدی بر روی هزینه صادرات چین می تواند منجر به کاهش 0.93 درصدی صادرات این کشور شود.   در همین حال اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، مالیات واردات کالاهای چینی را 15 درصد قرار دهد، در این صورت صادرات چین به ایالات متحده تقریبا 43 میلیارد دلار کاهش پیدا می کند.

    بر اساس آمارها، صادرات چین به آمریکا طی سال های 2012 تا 2015 میلادی، 11.2 درصد تنزل پیدا کرده است؛ این در حالی است که تعرفه وارات کالاهای چینی به داخل آمریکا در حال حاضر کمتر از 3 درصد است.

    همچنین اگر آمریکا تعرفه واردات کالاهای چینی را 30 درصد قرار دهد، صادرات چین به ایالات متحده 25.1 درصد معادل 96 میلیارد و 600 میلیون دلار کاهش پیدا می کند و تعرفه 45 درصدی، رقمی معادل 149 میلیارد دلار را برای کاهش صادرات چین به آمریکا در پی خواهد داشت. 

    البته از سال 2007 میلادی، آمریکا به دلیل عدم توازن تجارت دو کشور، خواهان افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به داخل خاک خود است که این موضوع از زمان پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پررنگ تر شده است. 

    به گزارش خبرگزاری مهر، چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان به آمریکا است و میزان صادرات این کشور به آمریکا در سال 2015 میلادی، 482 میلیارد دلار گزارش شده است.

    در همین حال، کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اگر آمریکا افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی را در دستور کار خود قرار دهد، ضربه مهلکی به روند صادرات چین وارد خواهد کرد که این مساله بدون شک، بر روی تولید ناخالص داخلی چین تاثیر خواهد داشت؛ ضمن اینکه رشد ضعیف اقتصادی چین بر روی اقتصاد کره جنوبی اثر منفی می گذارد.

    برچسب ها