عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیشنهاد کرد:

فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ورود کشاورزان به بورس کالا

عصر بازار: رفع چالش قیمتی محصولات، خواست کشاورزان است و دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید در این باره زیرساخت‌ها را برای ورود کشاورزان به بورس کالا فراهم کند.

فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ورود کشاورزان به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصرمالی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره اجرای سیاست قیمت تضمینی برروی محصول ذرت استان خوزستان از طریق بورس کالای ایران گفت: برای نخستین‌بار در تاریخ کشاورزی ایران است که دولت تصمیم گرفته است برای بازکردن گره کور قیمت تمام‌شده محصول برای کشاورزان از طریق یک بازار پیشرفته کالایی همانند بورس کالای ایران وارد عمل شود.

    سیدمحمد سادات‌ابراهیمی افزود: با توجه به جمعیت کشاورزان و تنوع کشت در این استان، همکاری و تعامل مسئولان مربوطه به‌ویژه اتحادیه‌های تعاون روستایی برای تشویق و ترغیب کشاورزان لازم است.

    وی با توجه به پذیرش انبارهای بورس کالای ایران در شهرستان‌های تولیدکننده ذرت در استان خوزستان ازجمله شوشتر خواستار تعامل و همکاری همه مسئولان در این زمینه شد.

    نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بازار رقابتی بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های عمده کشاورز، قیمت محصول است که با ورود به یک بازار رقابتی این چالش برطرف می‌شود.

    سادات‌ابراهیمی با مثبت ارزیابی کردن جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصول ذرت استان خوزستان ادامه داد: خرید تضمینی یکی از ظرفیت‌های قانونی است که می‌توانست در برخی موارد مددرسان کشاورز باشد، اما با توجه به هزینه‌های تمام‌شده محصول، نتوانست چنانکه باید از نظر اقتصادی به صرفه کشاورز باشد.

    وی تصریح کرد: کشاورزان خوزستانی می‌توانند با اطمینان خاطر محصولات خود را از طریق بورس کالای ایران به فروش برسانند، چرا که ظرف سه روز پول محصول به حساب آنها واریز می‌شود و از سوی دیگر دولت موظف شده است اگر قیمت معامله شده محصول در بورس کمتر از قیمت تضمینی باشد، این مابه‌التفاوت قیمتی را ظرف دو هفته از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورز پرداخت کند.

     

    گواهی سپرده کالایی کشاورزان، تضمینی برای کیفیت محصول

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به نقشی که اجرای این سیاست جدید می‌تواند بر محصول مهمی مانند ذرت در استان خوزستان ایفا کند، اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه این استان در سال‌های اخیر در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه نخست کشوری را داشته است و با توجه به این ظرفیت، می‌توان این طرح را به دیگر محصولات کشاورزی استان ازجمله گندم نیز تسری داد.

    سادات‌ابراهیمی تأکید کرد: گندم استان خوزستان در سال جاری رتبه نخست تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.

    وی با اعلام این نکته که در حال حاضر بورس کالای ایران در حال بررسی و پذیرش انبارهای این استان است، اظهار داشت: بالا بودن ظرفیت حجمی سیلو و انبارهای کشاورزی استان خوزستان، پتانسیل قوی‌ای برای این امر فراهم کرده است.

    سادات‌ابراهیمی در این باره که اعطای گواهی سپرده کالایی به کشاورزان، تضمینی برای کیفیت محصولات کشاورزی به حساب می‌آید، گفت: تا به حال ذرت استان خوزستان به حال خود رها شده بود و برای نخستین‌بار است که نهادی با اقدام به پذیرش انبارها و تضمین سلامت و کیفیت محصولات، به حمایت از کشاورز برخاسته است.

    وی در پایان افزود: عملیاتی شدن سیاست قیمت تضمینی روی محصول ذرت استان خوزستان رغبت و تعامل کشاورزان به ورود به بازار بورس را افزایش می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها