عصر خودرو

شاخص ارزی روز کم‌هیجانی را پشت‌سر گذاشت

موج مرده در قیمت دلار

عصر بازار- روز چهارشنبه، موج‌های نوسانی معامله‌گران در بازار ارز ضعیف‌تر بود تا دلار یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای هفته را پشت‌سر بگذارد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۸۳۲ تومان رسید.

موج مرده در قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  به گفته فعالان، روز چهارشنبه قیمت دلار در معاملات فردایی تا سطح 3 هزار و 850 تومان بالا رفت، ولی هم‌زمان در معاملات نقدی تغییرات زیادی صورت نگرفت. به گفته فعالان، دلیل نوسان بیشتر قیمت در معاملات فردایی را می‌توان در تحرکات معامله‌گران سکه جست‌وجو کرد. به اعتقاد آنها، سکه‌بازان برای بالا آوردن قیمت سکه اقدام به خرید دلار فردایی کردند. با این وجود، معامله‌گران نقدی بازار دلار با وجود بالا رفتن قیمت در معاملات اعتباری وارد فاز خرید نشدند تا از حدود ساعت 2 ظهر جهت قیمت تغییر کند. به گفته فعالان، ساعت 2 ظهر معاملات سکه تسویه شد، در نتیجه معامله‌گران سکه از بازار معاملات فردایی دلار خارج و زمینه‌ساز پایین آمدن قیمت شدند.
    در واقع با وجود تحرکات سکه‌بازان در روز چهارشنبه بازار نقدی معاملات دلار نوسانی نشد، امری که نشان‌دهنده ضعیف شدن موج‌های نوسانی در بازار بود. یکی دیگر از نشانه‌های ضعیف شدن موج‌های نوسان، بی‌توجهی بازار به جوسازی تعدادی از معامله‌گران پیرامون برخی اخبار سیاسی بود. با وجود آرام بودن فضای بازار ارز در روزهای اخیر، تعدادی از نوسان‌گیران همچنان اعتقاد دارند که دلار می‌تواند در روزهای آینده با ورود متغیرهای جدید با افزایش نوسانات همراه شود. این در حالی است که عده‌ای از بازیگران ارزی به این امر باور ندارند و معتقدند هر چقدر به روزهای انتهایی سال نزدیک‌تر شویم، فروش ارز شرکت‌های تجاری در بازار بالا خواهد رفت. این موضوع موجب می‌شود سمت عرضه قوی‌تر از میزان فعلی شود و درصورتی‌که تقاضای جدیدی وارد بازار نشود، قیمت افت بیشتری را تجربه کند. در روزهای اخیر میزان عرضه بازارساز به‌تنهایی پاسخگوی نیاز بازار بوده است و قیمت در حضور این عرضه مناسب نتوانسته مقاومت سطح 3 هزار و 850 تومان را بشکند.

    روز چهارشنبه، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی مسیر افزایشی را در پیش گرفت و با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 185 هزار تومان رسید. رشد قیمت سکه در حالی رخ داد که در ساعات ابتدایی روز فلز گرانبهای داخلی از کانال یک میلیون و 190 هزار تومان عبور کرده بود. به گفته شماری از حاضران در بازار، در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه بهای سکه تا نقطه یک میلیون و 195 هزار تومان بالا رفت، ولی از حدود ساعت یک ظهر جهت قیمت تغییر کرد تا فلز گرانبهای داخلی به کانال پایین‌تر بازگردد. به گفته فعالان، سکه در ابتدای روز تحت‌تاثیر رشد دلار و اونس قرار داشت، ولی با تعدیل روند دلار، سکه نیز از سقف ابتدای روز پایین آمد. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، برخی از معامله‌گران بزرگ سکه سعی داشتند تا نزدیکی تسویه معاملات، قیمت را بالا نگه دارند، در نتیجه با خرید دلار در معاملات فردایی قیمت سکه را تحت‌تاثیر قرار دادند. پس از تسویه معاملات سکه، خریدار بازار به شدت عقب‌نشینی کرد تا قیمت‌ها وارد فاز نزولی شوند. به گفته فعالان، روز چهارشنبه حجم فیزیکی نیم سکه نیز در بازار نسبتا کم بود تا قیمت آن وارد کانال بالاتری شود. در پنجمین روز هفته، نیم سکه با 13 هزار تومان رشد به قیمت 626 هزار تومان رسید.

    برچسب ها