عصر خودرو

یک کارشناس بازار سهام بررسی کرد:

صنایع بورسی پس از اجرای برجام چگونه بر مدار رونق بازمی‌گردند؟

عصر بازار: مدیرعامل پیشین فرابورس گفت:‌ درگام اول بعد از اجرای برجام ،صنایع بورسی را باید از دیدگاه بازرگانی و تجاری مورد بررسی قرار داد، زیرا که توسعه و بهبود شرایط آن ها در روند رونق بورس نقش بسزایی دارد.

صنایع بورسی پس از اجرای برجام چگونه بر مدار رونق بازمی‌گردند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مصطفی امیدقائمی مطرح کرد: درگام اول بعد از اجرای برجام ،صنایع بورسی را باید از دیدگاه بازرگانی و تجاری مورد بررسی قرار داد، زیرا که توسعه و بهبود شرایط آن ها در روند رونق بورس نقش بسزایی دارد.

    مدیرعامل پیشین فرابورس ایران گفت: در شرایط کنونی نگرانی‌هایی که در خصوص مسائل هسته‌ای و ریسک‌های غیرسیستماتیک در بازار وجود داشته ازبین رفته است.

    او معتقد است: در این بین خوشبینی به حصول توافق هسته‌ای مصادف با کاهش قیمت نفت جهانی و کالاهای اساسی در جهان شد،که این امر تا حد زیادی از اثر خوشبینی‌ها در بازار کاست.

    امیدقائمی ادامه داد: با این حال به نظر می‌رسد اهرم‌هایی که می‌توانند در حال حاضر در خصوص رونق صنایع بورسی موثر باشند به خوبی در بخش‌های تجاری و بازرگانی حس می‌شود.

    او افزود: گسترش روابط تجاری ایران و اقتصادهای بزرگ جهان با توجه به اینکه در روزهای گذشته هیات‌های کشورهای خارجی مکررا از ایران بازدید می‌کنند، بدون شک مسیر سرمایه‌گذاری خارجی را هموار می‌کند، همچنین علاوه بر کشورهایی که این روزها از ایران بازدید و قراردادهای تجاری امضا می‌کنند ، بسیاری از اقتصادی‌های غربی دیگر نیز خواهان حضور و همکاری در بخش‌های مختلف صنعتی ما هستند .

    مدیرعامل پیشین فرابورس ایران گفت: با ادامه این روند ، این پیش بینی محتمل‌تر می‌شود که ورود این افراد می‌تواند منابع مالی زیادی را وارد کشور و بخشی از کمبود نقدینگی بسیاری از صنایع را جبران کند . در این حالت به نظر می‌رسد ادامه این روند می‌تواند به میزان فراوان به رونق بازار کمک و نقدینگی صنایع بورسی را تا حد زیادی افزایش دهد.

    امیدقائمی گفت: از سوی دیگر مسئله رفع هزینه‌های گزاف پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی در دوران تحریم‌ها بسیار مهم است.

    او در این خصوص اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌ها در دوران تحریم‌های هسته‌ای مشکلات فراوانی در خصوص نحوه گشایش اعتبارات اسناد خارجی (LC) داشته‌اند . به طوریکه به منظور هر گشایش در حدود 130 درصد از مبلغ نقدینگی شرکت‌ها به حساب بانک‌ها واریز و این امر عملکرد بسیاری از شرکت‌ها را از حالت سود‌ده به حالت زیان‌ده تبدیل می کرد . اما در شرایط کنونی و با توجه به اینکه این معضل برطرف می‌شود و با توجه به منابع ارزی قابل توجه‌ای که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد، این فضا فراهم می‌شود که سرمایه در گردش شرکت‌ها بسیار کاهش پیدا کند، بدین معنی که آنها می‌توانند خرید‌های خود را با سرمایه در گردش کمتری انجام دهند .

    مدیرعامل پیشین فرابورس ایران گفت: در این صورت هزینه‌های مالی و هزینه‌های سرمایه‌ای کم می‌شود و بسیاری از صنایع پیشرو می‌توانند طرح‌های توسعه‌ای خود را که از سال‌ها پیش تا کنون مسدود مانده‌اند بار دیگر به اجرا دربیاورند.

    امیدقائمی گفت: به عنوان مثال در بسیاری از صنایع مانند خودرو ، داروسازی ، حمل و نقل که از صنایع مهم بورسی به شمار می‌روند ، خرید دانش فنی ، تسهیلات و ماشین آلات و قطعات در سال‌های گذشته انجام نشده و این امر تاثیر بسزایی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها به جا گذاشته و باعث خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بخش شده است.

    او افزود: بحث دیگر در خصوص طرح‌های توسعه‌ای خریداری شده توسط شرکت‌هاست . در این حالت فاینانس‌های خارجی وارد کشور می‌شوند و منابع را تامین می‌کنند و طرح‌ها را اجرا می‌کنند و بعد از آن وجه را به صورت تسهیلات در اختیار شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌گزارد و به این موضوع کمک می‌کند . گشایشی که در ایمن فضا ایجاد می‌شود بسیار در فضای اقتصاد موثر است اما این اثر را نمی‌توان در کوتاه مدت لمس کرد و در بلندمدت روی اقتصاد و بورس تاثیر‌گذار است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو