عصر خودرو

چشم‌انداز فلز سرخ مثبت است؛

افزایش خرید کاتد مس ایران

عصر بازار- فلز مس به علت کاربردهای زیادی که در صنایع مختلف ازجمله برق و الکترونیک، مکانیک، شیمیایی و مصارف ساختمانی و بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل دارد، نقش مهمی در اقتصاد جهان ایفا می‌کند.

افزایش خرید کاتد مس ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، ازجمله بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان، شیلی، چین، پرو، ایالات متحده امریکا و استرالیا هستند و بزرگترین مصرف‌کنندگان این فلز، کشور چین با سهم 45 درصدی است. قیمت مس که در دو سال گذشته شاهد افت چشمگیری بوده و یکی از راکدترین دوران را پشت سر گذاشته است، اما از نیمه دوم سال 2016میلادی از بحران خارج شد و به‌یک‌باره در اواخر همین سال رشد خود را شروع کرد. پیش‌بینی‌های جدید همچنان از افزایش قیمت این فلز و رشد تقاضا از سمت مصرف‌کننده خارجی برای کاتد ایران حکایت دارد.

    این افزایش قیمت کاذب نیست

    شرکت ملی مس براساس برنامه افزایش تولید در میان‌مدت و درازمدت تا پایان سال قصد دارد 265هزار تن تعهد برنامه تولید مس محتوا را در دستورکار قرار دهد. مدیرعامل شرکت ملی مس بابیان این مطلب گفت: براساس برآورد 4سال گذشته، این شرکت از 190هزار تن تولید کاتد، 120هزار تن را صرف نیاز داخلی و به‌طور متوسط 70هزار تن از این محصول را تا پایان سال صادر می‌کند. احمد مرادعلی‌زاده شرکت‌های مختلفی از کشور چین را به‌عنوان مهم‌ترین مشتری مس ایران برشمرد و افزود: امسال به‌دلیل افزایش قیمت و رونق نسبی بازار، تقاضا برای کاتد بیشتر است، به‌طور تقریبی 40هزارتن نیاز بازار به کاتد را تامین می‌کنیم که 20هزار تن از برنامه متوسط سال‌های گذشته بیشتر است. وی با تاکید بر قیمت‌گذاری داخلی بر روی محصول کاتد براساس قیمت‌های جهانی، افزود: باوجود افزایش قیمت‌های جهانی یا به‌دلیل نوسانات تقاضا، به‌هیچ‌وجه غیراز قیمت‌های جهانی مبلغی اضافه نمی‌کنیم. مبنای افزایش قیمت، همان مبلغ یک هفته پیش از عرضه به بورس کالا (منهای 1درصد ضرب‌در متوسط قیمت ارز) در بازار است. وی نحوه قیمت‌گذاری فروش خارجی بر اساس شرایط خاص در هر قرارداد را با 40 دلار بالای قیمت‌های جهانی همراه با پریمیوم عنوان کرد که به‌دلیل افزایش تقاضا پس از برجام، افزایش خرید کاتد مس از بازار ایران افزایش‌یافته است. مرادعلی‌زاده بابیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان این افزایش قیمت در بازار را کاذب دانست، تصریح کرد: اما این افزایش قیمت با افزایش تقاضا در بازار ارتباط مستقیم دارد. همان‌طور که قیمت سایر کامودیتی‌ها با افزایش قیمت نفت افزایش داشته، قیمت مس هم با قیمت نفت وابستگی مستقیم دارد به‌طوری‌که قیمت مس از 4700 دلار ظرف 3ماه به 5700دلار رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد، رشد 1درصدی افزایش قیمت‌های جهانی مس تداوم داشته و رکود جهانی که در بعضی از بخش‌ها هنوز ادامه دارد تاثیر منفی بر کاتد مس نداشته باشد. در این صورت فرصتی برای ما وجود دارد تا با استفاده از منابع بانکی و داخلی، پروژه‌هایمان را ادامه داده و تا پایان سال 98 بتوانیم به ظرفیت‌های جهانی دسترسی داشته باشیم. شرکت ملی صنایع مس ایران در گزارش 9ماهه شاهد تعدیل مثبت 60 درصدی، با پیش‌بینی سود 274 ریالی است. همچنین در پایان دوره 9 ماهه، 78درصد این سود معادل 215 ریال پوشش داده‌شده است. اگر این شرکت بخش بیشتری از فروش کاتد خود را ابتدای سال انجام نداده بود بدون شک رشد سودآوری بیشتر محقق می‌شد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی مس، این شرکت به 9هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که 5هزار میلیارد تومان آن از محل منابع داخلی تامین خواهد شد.

    چشم‌انداز مثبت فلز سرخ

    فرسودگی معدن بزرگ اسکوندیدا در شیلی و مشکلات به وجود آمده در معدن گراسبرگ اندونزی که درمجموع 10درصد تولید دنیا را در اختیاردارند، عامل کاهش سرعت عرضه نسبت به تقاضاست. همچنین کاهش موجودی انبار در چین که 50درصد مس را مصرف می‌کند نیز باعث رشد قیمت این فلز شده است. این بخشی از صحبت‌های تحلیلگر هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس است. این کارشناس بازار سرمایه به صمت گفت: بسیاری از موسسه‌های اقتصادی از یکی دو سال قبل، کمبود عرضه فلز سرخ در سال 2017میلادی را پیش‌بینی کرده‌اند. موسسه بین‌المللی مطالعات مس در گزارش اخیر خود افزایش 4درصدی تولید مس در سال 2016میلادی را در حالی پیش‌بینی کرده بود که این رقم برای عرضه معادن مس، صفر در نظر گرفته‌شده بود. مریم حاجیان ادامه داد: این مسئله به‌وضوح نشان می‌دهد اگر پیش‌بینی این موسسه تحقق یابد، عوامل بنیادی (کاهش عرضه و افزایش تقاضا) می‌تواند به‌راحتی منجر به افزایش قیمت این فلز شود. «گلدمن ساکس» که در پیش‌بینی‌های یکی دو سال اخیر، همواره نگرش منفی و بدبینانه‌ای به فلز سرخ مس داشته، در پیش‌بینی جدید خود از زاویه دیگری به این بازار نگاه کرده است. حاجیان افزود: قیمت مس در پیش‌بینی جدید این بانک برای 6ماه آینده 6200 دلار در هر تن بوده است. «مکس لیتون»، تحلیلگر این بانک با ارزیابی دوباره تحرک‌های عرضه و تقاضای مس، کسری 180هزار تنی عرضه در سال 2017 میلادی را برآورد کرده است، درحالی‌که در پیش‌بینی قبلی این بانک 360هزار تن مازاد بود. وی خوش‌بینی مدیران اجرایی شرکت‌های مطرح بین‌المللی به بازار مس را حائز اهمیت برشمرد و افزود: این شرکت‌ها نگاه مثبتی به افزایش قیمت مس در سال 2017میلادی دارند. البته باوجود این نگاه مثبت، فقط برای فصل پایانی سال 2017 میلادی قیمت مس را بالاتر از قیمت فعلی پیش‌بینی کرده‌اند.

    برچسب ها