عصر خودرو

ترامپ با اقتصاد آمریکا چه خواهد کرد؟

عصر بازار- از زمان مطرح شدن دستور ترامپ مبنی بر ممانعت از ورود ایرانی ها و برخی از کشورها به خاک آمریکا، موجی از اعتراض در سطح افکار عمومی جهان علیه وی به راه افتاده است.

ترامپ با اقتصاد آمریکا چه خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، تعلیق 90 روزه صدور ویزا برای اتباع برخی از کشورها همچون ایران از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا با انتقادات و گلایه هایی جدی از سوی برخی از فعالان و کارشناسان سیاسی و اجتماعی همراه شده است.

    در شرایطی که هنوز مدت چندان زیادی از برجام نگذشته،صدور فرمان تعلیق90 روزه صدور ویزا برای 7 کشور از جمله ایران،بیش از پیش این واقعیت را در اذهان عمومی ایران تداعی کرده که ایالات متحده آمریکا غیر قابل اعتماد و عهد شکن است که البته سوابق و تجارب گذشته نیز این موضوع را در مقاطع مختلف به اثبات رسانده است.

    فارغ از تبعات سیاسی این تصمیم ترامپ،کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند،به تبع چنین تصمیماتی خسارات فراوانی به اقتصاد آمریکا تحمیل خواهد شد و به تعبیری ایالات متحده بزرگترین متضرر این تصمیمات ناپخته خواهد بود.

    شهرام مصوری منش،اقتصاد دان و استاد دانشگاه اظهار داشت:کشور آمریکا با چنین تصمیماتی به سمت انزوای هر چه بیشتر گام بر می دارد زیرا بدون تردید چنین رویکردهایی باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری و به تبع،سلب انگیزه از فعالان تجاری و اقتصادی در آمریکا خواهد شد.

    وی افزود:تردیدی وجود ندارد که به هر حال،برخی اتباع کشورهایی که صدور ویزا برای آنها به تعلیق در آمده،در آمریکا سرمایه گذاری کرده اند که با اتخاذ چنین تصمیماتی به تدریج به خروج سرمایه های خویش از این کشور مباردت می ورزند.

    این اقصاد دان و استاد دانشگاه عنوان کرد:از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که ایالات متحده از حیث نیروی کارگر با محدودیت هایی مواجه است و سیاست دیوارکشی برعمق این محدودیت و نیازها می افزاید.

    مصوری منش گفت:منطق اقتصادی حکم می کند،سرمایه گذاری ها در محدوده ای متمرکز و تزریق شود که ثبات کافی و مطلوبی در آن وجود داشته باشد و به تبع،چنین دستورات و تصمیم گیری هایی،سلب کننده ثبات و آرامش خواهد بود و پس لرزه ها و پیامد های این رویکرد در کاهش ضریب سرمایه گذاری ها در آمریکا نمود پیدا می کند.

    تصمیمات ترامپ،آمریکا را از حیث اقتصادی تضعیف خواهد کرد

    محبوبه نریمانی،دانش آموخته رشته اقتصاد در تشریح و واکاوی آینده اقتصادی ایالات متحده گفت:مشخص نیست رئیس جمهور فعلی آمریکا بر چه اساس و مبنایی به اتخاذ چنین تصمیماتی مبادرت می ورزد که به واقع،قواعد،قوانین و عرف بین المللی نیز آن را هضم نمی کند.

    وی افزود:یکی از ضروریات توسعه اقتصادی،ثبات سیاسی است که این ثبات در سایه تصمیم گیری های معقولانه متجلی می شود،امری که دستور ترامپ بر خلاف این قاعده و نشانه هایی جدی از ناپختگی و نقض عقلانیت و منطق به شمار می رود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به تدریج این رویکرد،تعاملات اقتصادی هم پیمانان ایالات متحده را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و به تبع کشوری همچون ایران،که از حیث اقتصادی ارتباط چندانی با ایالات متحده ندارد،با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد و تاثیرات مخرب اقتصادی این رویکرد ابتدا به ساکن آمریکا و سپس دوستان و هم پیمانان این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    تیشه ترامپ بر ریشه اقتصاد آمریکا

    نیما اکبریان،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی با اشاره به تصیمات تامل برانگیز ترامپ و پیامدهای شوم آن برای آمریکا عنوان کرد:موج اعتراضات جهانی علیه مستاجر جدید کاخ سفید در این مدتِ کوتاه،موید این واقعیت است که استمرار چنین سیاست هایی،آمریکا را با چالش های هر چه بیشتری مواجه خواهد ساخت و به تبع برای کشوری که وابستگی اقتصادی آن به سرمایه گذاری بسیار بالا و مشهود است،عمق تبعات و پیامدهای مخرب تصمیمات مذکور بیش از پیش ملموس می شود.

    وی افزود:سیاست های جنگ طلبانه آمریکا در طول دهه های گذشته با پیامدهای منفی و مخربی برای مردم این کشور همراه بوده و بدون تردید در آینده روند و سیر افول آمریکا با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

    برچسب ها