عصر خودرو

کاهش ۲۰ درصدی صادرات سیمان به عراق

عصر بازار: عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش ۲۰ درصدی صادرات سیمان به عراق طی شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش ۲۰ درصدی صادرات سیمان به عراق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شهریار گراوندی اظهار کرد: افزایش تعرفه واردات سیمان خاکستری از سوی طرف عراقی باعث کاهش صادرات سیمان خواهد شد که در حال رایزنی هستیم این مشکل برطرف شود.

    وی افزود: در سنوات گذشته طرف عراقی تعرفه واردات سیمان خاکستری را از حدود پنج تا هفت دلار در هر تن به 13 دلار افزایش داد و اخیرا نیز این تعرفه تا حدود 20 دلار افزایش یافته که در برخی مرزها اعمال می شود.

    گراوندی در خصوص دلیل این تصمیم نیز یادآوری کرد: برخی از تولیدکنندگان سیمان کشور که البته از استان کرمانشاه هم نبودند، سیمان ارزان و زیر قیمت را روانه بازار عراق کردند که شرایط را خراب کرد و این امر باعث شد عراق برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود تصمیم به افزایش تعرفه واردات سیمان بگیرد.

    او از رایزنی برای جلوگیری از این افزایش تعرفه خبر داد و افزود: عراقی‌ها اعلام کردند اگر تولیدکنندگان ایرانی سیمان را با قیمت بالاتری وارد بازار عراق کنند، تعرفه واردات را افزایش نخواهند داد.

    وی با بیان اینکه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در حال رایزنی با واحدهای داخلی سر این موضوع است، ادامه داد: تلاش می کنیم جلوی این افزایش تعرفه را بگیریم.

    عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در ادامه از کاهش 20 درصدی صادرات سیمان ایران به عراق طی شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: در صورت اعمال افزایش تعرفه واردات سیمان، شاهد کاهش بسیار بیشتر صادرات سیمان خواهیم بود.

    گراوندی با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی سیمان کشور رویکرد صادراتی هم دارند، یادآوری کرد: نباید بازار عراق را از دست بدهیم، زیرا واحدهای تولیدی ما با مشکل مواجه خواهند شد.

    وی ادامه داد: اگرچه برای صادرات سیمان کشورهای عراق و افغانستان به دلیل نزدیکی مسافت در اولویت ما هستند و سیمان کالایی نیست که بتوان آن را به هر نقطه دنیا صادر کرد اما باید به فکر بازارهای جدید هدف هم باشیم تا در مواقع اینچنینی دچار بحران نشویم.

    به گفته گراوندی اکنون برخی از تولیدکنندگان کشور راه خود را به بازارهای آفریقا هم باز کردند.

    عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به وجود 62 واحد تولیدی سیمان در کشور، ظرفیت تولید آنها را 80 میلیون تن در سال عنوان و اظهار کرد: از این رقم حدود 55 تا 56 میلیون تن برای نیاز داخل کشور و مابقی برای صادرات است.

    برچسب ها