عصر خودرو

اونس پیرامون مرز ۱۱۹۰ دلار نوسان کرد

منع فنی رشد ترامپی طلا

عصر بازار- در اولین روز از هفته جدید بازارهای جهانی، شاخص‌های دلار و بورس تحت‌تاثیر افزایش نااطمینانی‌های سیاسی-اقتصادی افت کردند تا بهای طلا با افزایش روبه‌رو شود. تشدید نااطمینانی‌ها عمدتا ناشی از فرمان اجرایی ترامپ برای جلوگیری از صدور ویزا برای اتباع ۷ کشور و اعتراضات گسترده جهانی و داخلی به این اقدام بود.

منع فنی رشد ترامپی طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود رشد طلا در ابتدای روز، فلز زرد همچنان تحت‌تاثیر تخریب چهره فنی‌اش، ضعیف ماند. در آغاز اولین هفته ماه دوم میلای که دو روز را نیز از ماه ژانویه قرض گرفته است، بازارها نوسان شدیدی نداشتند، اما در ادامه هفته معامله‌گران بر نشست بانک مرکزی آمریکا متمرکز خواهند شد. دیروز دوشنبه سی‌امین روز ژانویه بود و امروز سه‌شنبه، سی و یکمین روز از ماه اول سال میلادی، شاهد برگزاری اولین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال 2017 خواهد بود، نشستی که چهارشنبه، اول فوریه، با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد. روز جمعه نیز داده‌های اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دسامبر 2016 منتشر خواهد شد که با اعلام نرخ بیکاری آمریکا همراه خواهد بود. به این ترتیب، نوسان بازارهای جهانی ممکن است تا انتهای هفته تشدید شود.

    فشار فنی

    شاخص دلار که هفته گذشته تا عدد 53/ 100 واحد پایین آمده بود، دوشنبه صبح را زیر عدد 40/ 100 واحد آغاز کرد تا اونس طلا هم روز خود را با قیمتی بالاتر از قیمت نهایی جمعه شروع کند. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1191 دلار ایستاده بود، صبح اولین روز هفته جدید را با بهای 1194 دلار آغاز کرد. عامل کمکی دیگر، افت بازارهای سهام بود. با این همه، با رشد شاخص دلار در ادامه روز،‌ فلز زرد هم دوباره تحت‌فشار قرار گرفت. فشار فنی نیز پابرجا بود. بهایی که تا ساعت 20 دوشنبه برای اونس ثبت شد، 1195 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز گذشته رقم خورده باشد. دونالد ترامپ که دومین هفته حضور خود در کاخ سفید را تجربه می‌کند، روز جمعه فرمانی اجرایی را برای ممنوعیت ورود اتباع سوریه، عراق، ایران، سودان، یمن، سومالی و لیبی به ایالات‌متحده امضا کرد. این اقدام که به بهانه حفظ امنیت ملی انجام شد و تا حدی با احکام قضایی فوری تعدیل شد، نه‌تنها نااطمینانی‌های سیاسی را افزایش داده بلکه احتمال پیگیری سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه را از سوی ترامپ بیشتر کرده است. در چنین شرایطی،‌ معامله‌گران نگران در بازارهای سهام رو به فروش آورده‌اند و در بازار ارز نیز از محبوبیت دلار کاسته شده است. با همه اینها، فشار فنی مانع از جهش فلز زرد شده است.

     

    بیم و امید

    دوشنبه، همزمان با نوسان بهای اونس طلا در ابتدای محدوده 1190 دلار، موسسه سرمایه‌گذاری «اف‌ایکس‌تی‌ام» در تازه‌ترین تحلیل خود پیش‌بینی کرد که اگر سطح حمایتی 1180 دلاری شکسته شود، قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تا 1160 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، لوکمن اوتونگا، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری اف‌ایکس‌تی‌ام گفت: «احتمال افت بیشتر قیمت طلا در روزهای آینده وجود دارد و سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1180 دلار است. اگر سطح حمایتی 1180 دلاری شکسته شود قیمت طلا تا 1160 دلار کاهش خواهد یافت.»

    با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز برای چشم‌پوشی از بازار طلا خیلی زود است. مدیر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «بلک راک» معتقد است تورم آمریکا طی ماه‌های آینده به سرعت افزایش خواهد یافت و طلا همچنان بهترین دارایی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خواهد بود. راس کاستریچ، مدیر موسسه سرمایه‌گذاری بلک راک می‌گوید: «سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت جدید آمریکا موجب افزایش تورم خواهد شد و بار دیگر این مساله ثابت می‌شود که طلا بهترین گزینه برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خواهد بود.» او می‌افزاید: «سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید منتظر افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی باشند و نباید از سرمایه‌گذاری در بازار طلا غافل شوند. طلا بهترین کالا و سرمایه‌گذاری برای پوشش ارزش دارایی در برابر نرخ تورم خواهد بود. سرمایه‌گذاران باید همواره بخشی از سبد دارایی خود را به طلا اختصاص دهند.»

    این تحلیلگر ارشد اقتصادی می‌گوید: «انتظارات تورمی به‌شدت افزایش خواهد یافت و این بهترین فرصت برای خرید طلا خواهد بود. سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید بهترین راهبرد را برای مقابله با فشارهای تورمی داشته باشند. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا طی ماه دسامبر 3/ 0 درصد افزایش داشته و نرخ تورم سالانه نیز طی سال گذشته به بیش از 1/ 2 درصد رسیده است.» این برای نخستین بار از سال 2014 میلادی بوده که نرخ تورم آمریکا بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو بوده است.به‌نظر می‌رسد سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ تاثیر زیادی بر افزایش فشارهای تورمی در ماه‌های آینده خواهد داشت. ترامپ قول داده است مالیات‌ها را کاهش داده و هزینه‌های زیرساختی را افزایش دهد. اجرای سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت ترامپ موجب افزایش کسری بودجه و بدهی‌های آمریکا خواهد شد. این مساله در نهایت به ضرر ارزش دلار خواهد بود و نرخ تورم را افزایش خواهد داد. وضعیت تقاضای فیزیکی و سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

    دامنه نوسان

    با آنکه نخستین نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در سال جدید میلادی و همچنین انتشار داده‌های مهم اشتغال‌زایی در روز جمعه می‌تواند بازارهای جهانی را نوسانی کند، بعضی اعتقاد دارند که نوسان بازار فلزهای گرانبها فعلا محدود خواهد ماند. برخی تحلیلگران اقتصادی اعلام کرده‌اند که قیمت جهانی طلا احتمالا در محدوده کنونی تثبیت خواهد شد و قیمت فلز زرد با افزایش چندانی روبه‌رو نمی‌شود.بیل باروش تحلیلگر ارشد موسسه «آی‌ای‌تریدر» در این باره می‌گوید: «قیمت طلا در روزهای آینده نیز با چالش همراه خواهد شد چرا که ارزش دلار در آستانه نشست فدرال‌رزرو همچنان با افزایش روبه‌رو می‌شود. با وجود این، همه نوسان‌ها محدود خواهد بود.» از آن سو، اوله هانسن، کارشناس«ساکسو‌بانک» می‌گوید: «قیمت طلا در روزهای آینده در تلاش است تا به یک سطح حمایتی مطمئن دست یابد و تقویت ارزش دلار و افزایش شاخص سهام فشار زیادی بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. به‌نظر من فدرال رزرو در پایان نشست آتی خود لحن محتاطانه‌ای را در پیش خواهد گرفت.» تصور این است که سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ به نفع ارزش دلار خواهد بود.

    نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست آتی فدرال رزرو تنها 4 درصد خواهد بود. البته احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست مارس نیز به 25 درصد رسیده و این احتمال برای نشست ژوئن بیش از 70 درصد اعلام شده است. سیمونا گامبرینی، تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس می‌گوید: «فدرال رزرو احتمالا امسال 4 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد.»تازه‌ترین تحلیل موسسه «جی‌اف‌ام‌اس» نیز نشان می‌دهد که تولید جهانی طلا در سال 2016 میلادی با افت نسبی روبه‌رو شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی ماینینگ، آمارها و برآوردهای اولیه موسسه جی‌اف‌ام‌اس نشان می‌دهد که تولید جهانی طلا در سال 2016 میلادی با کاهش همراه شده و این برای نخستین بار از سال 2008 میلادی است که عرضه جهانی طلا با افت روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد با انتشار آمارهای دقیق شرکت‌های بزرگ معدنی طی هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌توان برآورد دقیق‌تری نسبت به وضعیت تولید جهانی طلا در سال 2016 میلادی داشته باشیم. هنوز بسیاری از شرکت‌های معدنی بزرگ جهان آمارهای مربوط به تولید طلا در سه ماه پایانی 2016 را منتشر نکرده‌اند.

    برچسب ها