عصر خودرو

معاون شرکت ملی نفت اعلام کرد؛

اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در کشور

از۱۸ فاز پارس جنوبی بهره برداری شد

عصر بازار- معاون شرکت ملی نفت از اکتشاف ذخایر جدید و بزرگ نفت و گاز در کشور خبر داد و گفت: با کشف میدان های جدید، ذخایر نفت و گاز کشور افزایش قابل توجهی می یابد.

اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،« غلامرضا منوچهری» روز دوشنبه در کنفرانس نفت 2017 افزود: امروز 18 فاز پارس جنوبی در مرحله تولید قرار دارد و به زودی شاهد بهره برداری از فازهای جدید خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه ایران رتبه اول ذخایر گازی و رده چهارم منابع نفتی جهان را در اختیار دارد ، ادامه داد: ایران از نظر مجموع ذخایر گاز و نفت، در رده نخست جهان قرار دارد.
    منوچهری افزود: در سال های اخیر اکتشاف های قابل توجه نفت و گاز در کشور داشته ایم که بزودی اعلام خواهد شد. این کشفیات ذخایر نفت و گاز کشور را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
    وی ادامه داد: برای اجرای طرح های جدید اکتشافی در کشور در حال مذاکره با شرکت های بین المللی هستیم.
    معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به محدودیت ارتباط ایران با شرکت های بین المللی در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: در دوره تحریم ارتباط ما با بسیاری از شرکتهای بین المللی محدود و در برخی مواقع قطع شده بود.
    منوچهری افزود: اگرچه در زمان تحریم، دستاوردهایی را کسب کردیم، اما در بخش هایی از فناوری های جدید محدودیت و مشکل داشتیم.
    وی با بیان این که پس از برجام، امکان ارتباط با شرکت های بین المللی فراهم شد، اضافه کرد: اکنون در صنعت نفت، سیاست های اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.
    معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: در بخش بالادستی صنعت نفت (اکتشاف و تولید) سه بازیگر بخش دولتی، بخش خصوصی و شرکت های بین المللی فعالیت می کنند که باید برای تحقق اهداف، بین آنها همکاری برقرار شود.
    منوچهری به روند تصویب مدل جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و افزود: تاکنون 11 شرکت داخلی و 29 شرکت بین المللی برای حضور در بخش بالادستی صنعت نفت ایران، تایید صلاحیت شده اند.
    وی با بیان اینکه در شرکت ملی نفت محدود به مدل جدید قراردادهای بالادستی نیستیم، بیان داشت: امکان دارد در برخی از موارد از مدل بیع متقابل سابق و یا مدل ای.پی.سی.اف (EPCF) استفاده شود.
    معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکیدکرد، در قراردادهای جدید نفتی موضوع انتقال فناوری های جدید به شرکت های داخلی با هدف اجرای طرح ها و افزایش استانداردهای ساخت داخل مورد توجه قرار گرفته است.
    منوچهری همچنین به مشارکت با دانشگاه های داخلی اشاره کرد و افزود: با 10 دانشگاه کشور برای مطالعه مخازن نفتی همکاری داریم که قرار است برای انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی نیز با آنها مشارکت داشته باشیم.
    معاون وزیر نفت یادآور شد: دوره جدید فعالیت صنعت نفت را باید دوره رشد شرکت های ایرانی در بخش نفت و گاز دانست و تلاش کرد شرکت های ایرانی از شرکای دست دوم به شریکان دست اول تبدیل شوند.
    معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان این که تامین مالی و فایننس از مشکلات دوران تحریم بود، ابراز امیدواری کرد با شکستن تحریم ها دسترسی شرکت های خصوصی به بازارهای بین المللی فراهم شود.
    وی جذابیت های صنعت نفت ایران را یادآور شد و ادامه داد: منطقه خاورمیانه، ظرفیت رشد قابل توجهی در صنعت نفت دارد که این موضوع مورد توجه شرکت های بین المللی است.
    منوچهری با بیان این که سه کشور ایران، عراق و مکزیک مورد استقبال شرکت های بین المللی هستند، گفت: ایران به عنوان باثبات ترین کشور منطقه، آینده خوبی در صنعت نفت و گاز دارد.
    وی افزود: در صورتی که بتوانیم سالانه 30 تا 40 میلیارد دلار در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری کنیم، پیش بینی می شود تا 70 درصد از این مبلغ تبدیل به کار در بخش های پیمانکاری، خدمات و خرید در داخل کشور شود.
    به گفته معاون مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت، حضور شرکت های بین المللی در ایران به معنای تنگ کردن جای شرکت های ایرانی نیست، بلکه فضای جدیدی برای شرکت های داخلی فراهم خواهد شد.
    بر اساس این گزارش، کنفرانس نفت2017 با حضور مسئولان صنعت نفت، فعالان بخش خصوصی صنعت نفت در بخش پایین دستی و میان دستی صنعت نفت و نمایندگان شرکت های بین المللی در مرکز همایش های صدا وسیما برگزار شده است.
    رونق تجارت بین المللی در پایین دستی و میان دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران، آشنایی انجمن های تخصصی فعال ایرانی و بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برای توسعه همکاری های دوجانبه و چند جانبه از اهداف این کنفرانس است.

    برچسب ها