عصر خودرو

در ملاقات سفیر ایران در پاکستان مطرح شد

وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان: خواستار ایجاد خطوط جاده ای و ریلی بین چابهار و گوادر هستیم

عصر بازار- وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان با تاکید بر ضرورت احداث خطوط حمل و نقل جاده ای و ریلی میان بنادر چابهار و گوادر، خواستار مشارکت هر دو کشور برای اجرای هر چه سریع تر این طرح ها شد.

وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان: خواستار ایجاد خطوط جاده ای و ریلی بین چابهار و گوادر هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، میر حاصل خان بزنجو روز دوشنبه در ملاقات 'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، گفت: اگرچه خط ریلی بین شهرهای زاهدان و کویته وجود دارد و فعال است اما اهمیت ارتباط میان بنادر چابهار و گوادر، با توجه فاصله نسبتا کوتاه میان دو بندر، ایجاب می کند که خطوط ارتباطی و حمل و نقل جاده ای و ریلی مستقل بین دو بندر با هدف تسهیل همکاری های آینده میان دو بندر مکمل ایجاد شود.

    این وزیر دولت پاکستان همچنان خواستار تسریع در راه اندازی خط دریایی حمل و نقل مسافر از بندرهای گوادر و کراچی پاکستان به بندر چابهار و بالعکس با هدف تسهیل رفت و آمد و تامین امنیت بیشتر مسافرانی شد که همه ساله تعداد زیادی از آنها از جمله با هدف زیارت اماکن زیارتی در ایران، بین دو کشور رفت و آمد می کنند.
    وی گفت که راه اندازی این خط دریایی برای طرف پاکستانی اهمیت بسیار زیادی دارد و شخص نخست وزیر هم بر تسریع در اجرای آن تاکید دارد.
    میرحاصل خان بزنجو همچنین پیشنهاد ایجاد تسهیلات گمرکی و مسافرتی را نظیر آنچه در گذرگاه مرزی تفتان-میرجاوه وجود دارد، در بنادر گوادر و چابهار مطرح کرد تا پس از راه اندازی خطوط دریایی حمل و نقل مسافر بین دو کشور، تسهیلات لازم برای مسافران در دو بندر فراهم باشد.

    ** هنردوست: نگاه ایران به گوادر، دقیقا همان نگاهی است که به چابهار دارد
    مهدی هنردوست نیز در این ملاقات، با تاکید بر اینکه دو همسایه نباید زمان را برای توسعه روابط همه جانبه به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری از دست بدهند، به ظرفیت بنادر چابهار و گوادر برای تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری دوجانبه اشاره و تاکید کرد: همواره تاکید کرده ایم که چابهار و گوادر به عنوان دو بندر خواهرخوانده، دارای ظرفیت های مکمل هستند و سعی ما بر این است تا نهایت ارتباط، تعامل و همکاری بین دو بندر با هدف کمک به توسعه دو کشور و توسعه منطقه ایجاد شود.
    سفیر کشورمان تاکید کرد: نگاه ایران به بندر گوادر، دقیقات همان نگاهی است که ایران به چابهار دارد و هر دو را در کنار هم برای پیشرفت و توسعه هر دو کشور مفید می داند.
    هنردوست همچنین با اشاره به منطقه آزاد چابهار و ظرفیت های عظیم سرمایه گذاری در این منطقه، خواستار حضور فعال سرمایه گذاران و فعالان تجاری و اقتصادی پاکستان در این منطقه آزاد تجاری و استفاده از امتیازهای ویژه آن شد.
    نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان همچنین تاکید کرد که ایران برای تامین برق مورد نیاز بندر گوادر آمادگی کامل دارد.
    هنردوست همچنین به افزایش اخیر 30 مگاواتی صادرات برق ایران به برخی مناطق ایالت بلوچستان (افزایش از 74 مگاوات به 104 مگاوات) خبر داد که این موضوع مورد استقبال و خوشحالی طرف پاکستانی در این ملاقات قرار گرفت.
    وی بندر گوادر را قطب اصلی طرح بزرگ راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان (سی پَک) دانست و گفت: ایران نخستین کشوری بود که علاقه مندی خود را برای ملحق شدن به این طرح بزرگ اعلام کرد و اعتقاد دارد این طرح، فایده های فراوانی نه تنها برای پاکستان، بلکه برای منطقه خواهد داشت.

    برچسب ها