عصر خودرو

تلاش برای منوپل کردن عرضه‌ها ادامه دارد

بازارسازی پلیمری

عصر بازار: هزار تنی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در حالی که هنوز هم در سطوحی مطلوب به شمار می‌رود، شائبه ورود بسیاری از پتروشیمی‌ها به فاز اورهال، رشد تقاضا و تقویت پتانسیل بازارسازی برخی واسطه‌ها با منوپل ( انحصاری) کردن عرضه برخی گریدهای خاص را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های بازار در روزهای اخیر دانست که می‌تواند بسیار مهم جلوه کند.

بازارسازی پلیمری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار داخلی محصولات پلیمری در روزهای گذشته شاهد رفتارهای متناقضی برای گریدهای مختلفی بودیم تا جایی که برآیند کل بازار با جهت‌گیری افزایشی نوسان کرد، ولی باز هم در پایان هفته گذشته یا روز شنبه، جهت‌گیری کاهشی جدیدی به بازار تزریق شد. به نظر می‌رسد در عین وجود تقاضا، در هفته گذشته عرضه‌ها مدیریت شده بودند، زیرا این وضعیت این احتمال را تقویت می‌کند که فروش از کانال‌های خاصی با قیمت‌های مشخصی صورت گرفته که به افزایش قیمت‌ها منجر شد. این در حالی است که  پس از گذشت این دوره سایر فروشندگان نیز با امید به کسب سود در قیمت‌های بالا به بازار آمدند و عرضه‌ها افزایش یافت که تغییر در قیمت‌های پیشنهادی از یکسو رشد قیمت‌ها را محدود کرده و از سوی دیگر حتی قیمت‌های پایین‌تری در بازار کشف شد که جهت‌گیری کلی در بازار را تغییر داد هرچند که هنوز هم نسبت به قیمت‌های پیشین، نرخ‌های بالاتری پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که برای بررسی دورنمای بازار باید به شرایط بازارهای جهانی بیشتر توجه کرد.

    در بازارهای جهانی شاهد پایان یافتن جهت‌گیری کاهشی و پیشین بهای پلیمرها هستیم، هرچند که هنوز هم بسیاری از محصولات پتروشیمی با قیمت پایین تر به معنای واقعی وارد فاز صعود قیمت‌ها نشده است. مهم‌ترین‌ دلیل این رخداد را نیز باید تثبیت قیمت نفت خام دانست که یک سیگنال قدرتمند از تثبیت نرخ‌ها را با بازگشت خریداران همراه ساخته است. در لحظه تنظیم این گزارش و با پایان یافتن هفته معاملاتی در بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با 76/ 1 درصد رشد به 45 دلار و 70 سنت افزایش یافت و همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با 89/ 0 درصد رشد به 48 دلار و 60 سنت رسید. با توجه به تقویت قیمت‌ها در پایان هفته گذشته، عدم تغییر در سیاست‌های اقتصادی فدرال رزرو و کاهش روزشمار تعداد دکل‌های حفاری در شیل‌های نفتی آمریکا و امید به افزایش تقاضای نفت در کشورهای شرقی و بهبود آرام اقتصاد جهانی شرایطی را فراهم آورده است که می‌توان به دورنمای کوتاه‌مدت تا میان‌مدت نفت خام امیدوار بود. با توجه به موارد فوق در بازارهای جهانی پلیمرها شاید انتظار برای کاهش نرخ‌ها منطقی به نظر نرسیده و البته در کنار پایین بودن موجودی انبارها، هم اکنون شاید زمانی ایده‌آل برای خرید خریداران بین‌المللی فراهم آمده باشد. همین ویژگی‌ها از یکسو جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی را برای شرکت‌های بزرگ بالادستی فراهم آورده و از سوی دیگر می‌تواند به تقویت قیمت‌های داخلی با محوریت قیمت‌های بین‌المللی تسری یابد.

    موارد ذکر شده را باید جدی گرفت زیرا از هم اکنون نیز شاهد برخی بازارسازی‌ها و مدیریت‌های عرضه هستیم که با توجه به شایعات ورود شرکت‌های بزرگ پتروشیمی به فاز اورهال، ‌پتانسیل برخی بازارسازی‌ها را در زمان افزایش تقاضای فصلی محصولات پتروشیمی تقویت می‌کند. از سوی دیگر با توجه به رخدادهای روزهای اخیر در بازار و برخی نوسانات ممتد و شاید در نگاه اول غیرمنطقی شاهد برخی حرکت‌های زیرپوستی در بازار هستیم که نسبت به هفته گذشته حتی با کاهش حجم معاملات در بورس کالا تقویت شده است. با توجه به موارد ذکر شده و شائبه بازارسازی‌های پیشین همچنین انتظار برای افزایش تقاضا و حضور متنوع فعالان بازار و خریداران در بورس کالا و حتی فروشندگان در بازار داخلی، هنوز فضای کافی برای بازارسازی مطلق برخی فعالان بازار فراهم نشده ولی در صورت ادامه شرایط موجود و مخصوصا ادامه کاهش حجم عرضه‌ها در بورس کالا، فضا برای مدیریت بازار از سوی برخی از عرضه‌کنندگان محدود ایجاد خواهد شد که کوچک‌ترین خروجی آن افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

    مهم‌ترین‌ رخدادهای موثر بر بازار پتروشیمی‌ها در روزهای اخیر
    کاهش نزدیک به 10 هزار تنی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران
    کاهش 14 هزار تنی حجم عرضه‌ها در  تالار نقره‌ای که می‌تواند مهم‌ترین‌ دلیل افت حجم معاملات باشد.
    اعلام قیمت‌های پایه جدید با جهت‌گیری افزایشی که می‌تواند جذابیت خرید را کاهش دهد.
    تقویت حجم تولید در صنایع پایین‌دستی با نزدیکی به ماه محرم و مناسبت‌های پیش رو.
    افزایش متوسط قیمت پلیمرها در بازار داخلی در حالی که باز هم در روزهای اخیر شاهد افت نسبی قیمت‌ها بودیم.
    افزایش شکننده موجودی انبارها هرچند که بخشی از آن در دست واسطه‌ها باشد.
    افزایش شایعات از ورود بسیاری از واحدهای تولیدی به فاز تعمیر و نگهداری (اورهال).
    کمیاب شدن برخی از گریدها در هفته گذشته برای زمان‌هایی محدود.
    ترس بسیاری از فعالان بازار از کاهش عرضه یا وقفه تحویل محصولات.
    خودنمایی جدی واسطه‌ها در روزهای اخیر به خصوص پس از برداشته شدن سقف خرید ماهانه.
    تثبیت نسبی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی
    توقف روند کاهش قیمت پلیمرها و ثبت چند سیگنال افزایشی مهم در بازارهای جهانی.
    تثبیت نسبی قیمت دلار در بازار آزاد.
    افزایش آرام جذابیت صادرات.

     

    برچسب ها