عصر خودرو

اونس تکیه‌گاه سکه شد

قفل دلار در مرز ۳۴۰۰ تومان

عصر بازار: در اولین روز هفته جاری، دلار نوسانات خود را در دامنه محدودی انجام داد تا روند آرام روزهای پاییز پی گرفته شده باشد. روز شنبه، دلار در بازه محدود ۳۴۰۰ تا ۳۴۰۶ تومان حرکت کرد و نهایتا روی قیمت ۳۴۰۵ تومان ایستاد، رقمی که تنها ۵ تومان بالاتر از قیمت نهایی روز چهارشنبه بود.

قفل دلار در مرز ۳۴۰۰ تومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، اکثر فعالان از گیر کردن دلار در ابتدای کانال 3400 تومان سخن می‌گفتند و اعتقاد داشتند شاخص بازار ارز نه توان بالا رفتن از این سطح را دارد و نه نیروی پایین آمدن از آن را. عمده حاضران بازار، علت این حالت را به تعطیلی بازارهای کشورهای همسایه نسبت دادند.

    برخلاف دلار، سکه شنبه روز نسبتا پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. در چهارمین روز مهرماه، سکه با کمک افزایش اونس نسبت به قیمت چهارشنبه در مسیر رشد قرار گرفت و با 7 هزار تومان رشد به قیمت 919 هزار تومان رسید.

    آرامش پاییزی
    در دومین روز کاری مهرماه، شاخص بازار ارز بار دیگر نوسان قابل توجهی را تجربه نکرد تا روزهای آرام پاییزی ادامه‌دار شود. چهارشنبه هفته گذشته، دلار 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3400 تومان رسید تا در اولین روز مهرماه این ارز فقط 4/ 0 درصد کاهش را تجربه کند. بخش بیشتر این کاهش مربوط به ساعات پایانی روز سه‌شنبه بود که اثر خود را در روز پنجم هفته گذاشت. در ادامه این روند، روز شنبه نیز دلار نوسان قابل‌توجهی را تجربه نکرد و بازار ارز یکی از آرام‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3403 تومان آغاز کرد که 3 تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. در ادامه روز، این ارز تغییرات چندانی را تجربه نکرد و نهایتا روی قیمت 3405 تومان قرار گرفت. اکثر فعالان اعتقاد داشتند که دلار در ابتدای کانال 3400 تومان گیر کرده است. به گفته آنها تعطیلی بازارهای کشورهای همسایه عامل اصلی کاهش نوسانات بوده است.

    تعطیلات اخیر باعث شده در روزهای گذشته تقاضای خاصی از بازار کشورهای مجاور وجود نداشته باشد. از سوی دیگر، به گفته برخی بازیگران رسمی تقاضای خرید حواله نیز در روزهای گذشته مقداری کاهش یافته است. با وجود این گفته‌ها، برخی فعالان اعتقاد دارند با باز شدن بازارهای کشورهای همسایه دلار رشد خواهد کرد و از ابتدای کانال 3400 تومان فاصله خواهد گرفت. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، دلار پس از پایان تابستان توان رشد بیشتر را ندارد.
    شنیده‌ها حاکی از آن است که در ساعات پایانی روز شنبه، قیمت دلار در معاملات غیررسمی کمی دیگر افزایش یافت، اما با توجه به حبابی بودن قیمت‌ها، احتمال دارد این نرخ‌ها در روز یکشنبه شکسته شود.

    همسو با کاهش دلار در بازار آزاد، روز شنبه در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی دلار کاهش یافت. در چهارمین روز مهرماه، دلار مبادله‌ای 2 ریال کاهش را تجربه کرد و به قیمت 29995 ریال رسید. شیب افزایش نرخ رسمی دلار از اوایل شهریورماه کند شده و از تاریخ 8 شهریور رشد بالای 5 ریال را تجربه نکرده است.
    دیگر ارزی که روز شنبه طعم کاهش را چشید، پوند استرلینگ بود. در اولین روز هفته، این ارز اروپایی 20 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 5220 تومان رسید. پوند در مرکز مبادلات ارزی نیز حدود 51 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4547 تومان و 4 ریال رسید. عامل اصلی کاهش پوند، تضعیف ارزش آن در برابر دلار در بازارهای جهانی بود.

    تغییر مسیر سکه
    سکه بهار آزادی که در 2 روز کاری انتهایی هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده بود، در اولین روز هفته جاری تغییر مسیر داد و در راه افزایشی قرار گرفت. شنبه، سکه بهار آزادی 7 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 919 هزار تومان رسید. بخش بیشتر افزایش اولین روز هفته مربوط به افزایش بهای اونس بود. سکه چهارشنبه گذشته با هزار تومان کاهش به قیمت 912 هزار تومان رسید، اما بالاتر رفتن قیمت طلای جهانی نسبت به قیمت روز چهارشنبه موجب شد که سکه تمام روز شنبه شروعی افزایشی را تجربه کند.

    شنبه، این فلز گرانبها معاملات خود را با قیمت 917 هزار تومان آغاز کرد که 5 هزار تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود. در ادامه این روز سکه تحت‌تاثیر رشد دلار قرار گرفت و 2هزار تومان دیگر رشد کرد تا در آستانه کانال 920 هزار تومانی کار خود را خاتمه دهد.
    اما روز شنبه نیم و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. در اولین روز هفته، نیم سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 467 هزار تومان و ربع سکه نیز با همین مقدار افزایش به قیمت 257 هزار تومان رسید. در ساعات ابتدایی روز نرخ فروش ربع سکه تا آستانه 260هزار تومان نیز بالا رفته بود.

    برچسب ها