عصر خودرو

فعال کارآفرینی تشریح کرد

استقبال عراق از هنر قالی ایران

عصر بازار- یک کارآفرین ایلامی با گله از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با سود ۱۸ درصدی به کارآفرینان گفت: تولید کنندگان با سود ۱۸ درصد موفق نمی شوند، حداکثر بتوانند کار خود را آغاز کنند ولی خیلی سخت بتوانند ادامه بدهند.

استقبال عراق از هنر قالی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،  در عصر حاضر، کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا، موتور رشد اقتصادی محسوب می شوند و بسیاری از دولت ها اعم از توسعه یافته، در حال توسعه یا توسعه نیافته، افزایش میزان کارآفرینی را در سیاست های کلان خود پیگیری می کنند. اما متأسفانه سال هاست که کارآفرینی به معنی واقعی در کشور ما مغفول مانده است.

    کارآفرینان با توجه به گسترش روز افزون نیازهای جدید در جوامع، می توانند از طریق شناسایی فرصت ها، شرایط را کنترل و مهار کنند و در نهایت به خلق و ایجاد اثری مفید و برجسته که سبب آرامش و آسایش، رفاه و سعادت همه افراد جامعه می شود،  اقدام کنند. فرد کارآفرین پلی بین صنعت و دانشگاه و یا به عبارتی پر کننده بین علم و بازار است.به اعتقاد کارشناسان بازار کار کارآفرینی راهکار حل معضل بیکاری است.

    حجم بیکاری فعلی محصول چند سال گذشته نبوده و سال‌های سال است که در کشور ریشه دوانده است. مسئله نوسانات اقتصادی و تحریم‌های خارجی که بسیاری از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را از پای در آورده و تا مرحله تعطیلی کشانده است، همچنین گسترش قاچاق و واردات بی رویه کالا بر افزایش بیکاری و جمعیت بیکار جوان کشور دامن زده است.

    هم اکنون بخش اعظمی از بازار کار کشور در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط و بخش‌های خصوصی است از این رو باید فضایی امن و آرام برای کارآفرینانی که از ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه نگران هستند فراهم شود تا بازار کار در اختیار کارجویان و دانش آموختگان قرار گیرد، زیرا مادامی که بازار امنی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایجاد نشود، زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی هم به وجود نمی‌آید.

    در شرایطی بیکاری بحران اصلی جامعه امروز است مشاهده می کنیم کارآفرینانی که به منظور فرار از بیکاری به دنبال کارآفرینی می روند.

    در حالی که خانواده ها و مردان بسیاری برای کسب کار و در آمد از روستاها و شهرستان ها به پایتخت مهاجرت می کنند، استقامت یک زن ایلامی در شهر خود با کارو تلاش و ایجاد شغل و صبوری قابل تقدیر و ستایش است.

    فاطمه دوخانی، بانوی ایلامی است که از ابتدا کار خود را با شاگردی نزد مادر در زمینه قالیبافی شروع کرده است. سپس با تلاش فراوان اقدام به آموزش سایر بانوان کرده تا اینکه در کنار آموزش شرکت تعاونی چند منظوره با اشتغال بیش از 150 بانوی جویای کار در عرصه های مختلف قالیبافی و... را ایجاد نمود.

    وی در بیان فعالیت هایش می گوید:همانطور که می دانید کارآفرینی هم کار و تلاش می خواهد، هم فکر و اندیشه و هم ایده . ضمن آنکه چشم امید بسیاری ازبانوان هم به کارآفرین هست ، برای آنکه می خواهند امرار معاش کنند . به هرحال مسئولیت سنگینی بر عهده داریم .من در شهرستان چندین دار قالی و بافنده داشتم که کار می کردیم ، سال 84 به عراق صادرات فرش داشتم، اما در همان زمان ورشکست شدم یعنی حدود 6 سال کارمان راکد شد و بازار را از دست دادیم . چشم بازکردیم دیدیم بازار را نقشه های قلابی چینی پرکرده است و دیگر کسی از ما فرش و گلیم نمی خرد.

    این فعال کارآفرینی ادامه داد: انگار سطح سلیقه مردم هم تغییر کرده بود . در سال 93 رئیس جمهور به شهرمان آمد. در همان سفر رئیس جمهور 15 میلیون تومان وام بلاعوض از دولت گرفتم .

    دوخانی گفت: یک پنجم دارهای قالی ام را که از سال 69 راه اندازی کرده بودم و از سال 86 کم کم از بین رفت، دوباره راه اندازی کردم. 100 بافنده را دوباره بکار گرفتم و هم اکنون شرکت راه اندازی شد . تعاونی 569 چند منظوره حضرت زهرا (س) را مدیریت می کنم و بانوان بسیاری ازاین راه امرار معاش می کنم . من با آن 15 میلیون تومان نخ خریدم و در اختیار بافنده ها قراردادم و دوباره بافندگی آغاز شد .

    وی گفت: در فاصله ای که ورشکست شده بودم دست از فعالیت برنداشتم،  از 84 تا 89 به تهران رفتم. دوره های آموزشی مرغ، قارچ و پرورش بلدرچین را فرا گرفتم، امید داشتم با بهره گیری آموزش جدید برای کار به شهرم بازگردم. خانم ورشکسته ای بودم که سرمایه ام را از دست داده بودم اما اعتبارم را از دست نداده بودم. چرا که هیچ وقت به بانک ها بدهکار نبود.سال 90 که به ایلام بازگشتم، یک کارت بسیج داشتم که فعال کردم و به بسیج سازندگی مراجعه کردم و 30 تومان تسهیلات با نرخ سود 18 درصد دریافت کردم. تولید کنندگان با سود 18 درصد موفق نمی شوند و تنها کار خود را آغاز می کنند.خلاصه با دریافت این وام توانستم تعاونی تولیدی را فعال کنم.  در حال حاضر 250 دار قالی داریم که در خانه های مردم نصب است. درآمد قالیبافان به صورت دستمزد بافت فرش است.

    این بانوی کارآفرین افزود:درآمد بانوانی که پیش من کار می کنند ماهیانه نیست.  تخته ای فرش می بافند و می فروشیم . اما مشکلات بسیاری حل شده و بانوان راحت تر امرار معاش می کنند با این کار هنرشان هم از بین نمی رود . حتی در این تعاونی برای بانوانی که نه بافندگی می دانند و نه دار قالی دارند ، سبزی تهیه می کنیم و آنها زحمت پاک کردن و خشک کردن آن را می کشند. پیدا کردن مشتری برای سبزی ها و بازاریابی آن ها نیز در اختیارات تعاونی ماست .

    دوخانی بیان کرد: بافت قالی و به ویژه بافت قالیچه های ابریشمی و کرکی در مناطق شهری، روستایی و عشایری از استان ایلام رواج دارد و زیباترین قالیچه های ابریشمی و کرکی را در دره شهر و روستاهای اطراف آن مانند شهرهای ایوان، ایلام و آبدانان می بافند.

    وی درباره پیشینه موضوع کار خود گفت: رایج ترین نقش فرش های کردی در ایلام نقشه حوضی یا ترنج نرنج می باشد که از پانصد سال قبل از میلاد مسیح در بسیاری از مناطق مرسوم بوده و نمونه ای از آن در موزه آرمیتاژ نگهداری می شود.

    این فعال کارآفرین بیان کرد:ارزش کل تجارت فرش دستباف در جهان در سال 1.283 ،2033 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که کل مبادلات انواع مختلفی کفپوش ها رقمی ثابت مانده و تنها از میزان تجارت فرش های دستباف کاسته شده است.

    دوخانی اظهار داشت: هم اکنون سالانه 5.6 میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور بافته می شود و نزدیک به 10 میلیون نفر شامل بافندگان و خانوارهای آنها در تعاونی مشغول کار هستند. از مجموع کشورهای عمده صادر کننده فرش دستباف ایران با در اختیار گرفتن 41 تا43 درصد از سهم بازار رتبه نخست بازار فرش جهان به تعاونی ما اختصاص دارد.

    این فعال کارآفرین گفت: کشور عراق از خریداران قالی های این شرکت تعاونی است. در کنار قالیبافی محوطه ای به مساحت 2800 متر را به پرورش قارچ اختصاص داده که در هر دوره 5 تن قارچ برداشت نموده و نیاز استان را تأمین می نماید. اعضای خانواده (همسر و فرزندان) نیز در این طرح اقتصادی من را همراهی می نمایند.

    برچسب ها